Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-04, 03:31
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Har man en gammal fyrtaktare och inga emissionskrav att förhålla sig till så justerar man bara motorn så att den går något magert, då kommer utsläppen av HC + CO bli låga samtidigt som bränsleförbrukningen sjunker. Kör man runt med motorn dåligt justerad då får man själv betala för det varje gång man tankar eftersom motorn drar mycket mer än vad den hade gjort om man justerat den.

Drar motorn kopiösa mängder olja så är motorn dålig och bör lagas eller ersättas. De gamla tvåtaktarna är ju tvärtom ett problem även om de är korrekt justerade och i bra skick.



En motors verkningsgrad styrs huvudsakligen av hur stor andel av den värme som frigörs vid förbränning som kommer till nytta. Verkningsgraden har i regel väldigt lite att göra med hur stor andel av bränslet som förbränns av den enkla orsaken att de allra flesta förbränningsmotorer förbränner mer än 99% av allt bränsle som de matas med.

Hos en bensindriven fyrtaktare så orsakas de mycket små utsläppen av oförbrända kolväten huvudsakligen av att en väldigt liten del bränsle kan unkomma förbränning i spelet mellan kolv och cylinder ovan den övre kolvringen. Detta har obetydlig påverkan på motorns verkningsgrad, nyare motorer har dock kolvringarna placerade högre upp för att få ned utsläppen.
Problemet är ju att allt för många gubbar utan kunskap och motoröra tror att motorn går bättre ju mer bränsle den får, dessutom har ju de flesta inte tillgång till Co mätare etc man kan ju ha ett ganska högt värde på detta utan att man märker det själv.
Och vem har pratat om kopiösa mängder olja?
Men visst tycker man det är bra för miljön att förbjuda något som ändå fasas ut i rask takt så..
Citera
2020-03-04, 03:36
  #242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper

Använd biologisk nedbrytbar olja. (om det nu finns)
Bio olja har funnits länge, sen om den verkligen är biologiskt nedbrytbar eller inte är ju inte säkert, ungefär som fasadfärgerna som har ordet eko på burken.
Citera
2020-03-04, 09:23
  #243
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Bio olja har funnits länge, sen om den verkligen är biologiskt nedbrytbar eller inte är ju inte säkert, ungefär som fasadfärgerna som har ordet eko på burken.
Linolja funkade fint på flygplanen förr i tiden.
Bra olja för höga temperaturer.
Modellmotorer.

Den har nackdelar också får jag erkänna.
Citera
2020-03-06, 22:16
  #244
Medlem
Pilletants avatar
Jag skulle nog kunna tänka mig att byta ut min 21 år gamla V8 Johnson mot en mordern 2T Pro XS den ni vet med det RÅA ljudet inte bögversionen med 4T .

Alltså hon menar gamla förgasar motorer från 70 och början av 80 talet kanske tom 1990 de släpper ut ca 40% oförbränt vid kallstart. Men när de var nya ca 20% kanske? V8.orna var väl värre samt gamla dieselmotorer som penta och massproducerad skit . Att dfi släpper ut 0% är fel, oförbränt ja, men 2t (Evinrude den sista 2t) idag är faktiskt mer miljövänlig än 4t från låt oss säga 2015.
Citera
2020-03-07, 18:51
  #245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Linolja funkade fint på flygplanen förr i tiden.
Bra olja för höga temperaturer.
Modellmotorer.

Den har nackdelar också får jag erkänna.
Ricinolja använde man förr också till 2-taktsracing.
Citera
2020-03-07, 19:11
  #246
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanylballe
Ricinolja använde man förr också till 2-taktsracing.
Shit.
Jag menade ricin
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback