Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-25, 20:52
  #1
Medlem
Har aldrig rört mina placeringar utan dom har legat på AMF traditionell.

Pratade med folksam tidigare och blev då pension prat och han tyckte givetvis Jag skulle byta till deras folksam lo pension.

Gjorde det men avbröt den just, totalt vilsen vad det gäller detta.

Vart bör jag som vilsen 30-35 åring placera tjänstepensionen? Låta den vara kvar på AMF traditionell?

Har ett pensionssparande på sidan om, lysa 90% aktiefonder och 10% räntefonder som dras 500:- varjemånad, en summa som kommer öka med nån hundring per år när löneökningarna kommer, så ska väl slippa bli fattig pensionär iaf 😅
Citera
2020-04-25, 21:23
  #2
Medlem
1. Gå in på MinPension.se och titta på vad du har och rita din egen pensionstriangel på ett papper.

2. Bestäm dig för hur stor risk du är beredd att ta. Du har just nu en trygg pensionsförsäkring med låg risk samtidigt så är utvecklingen något lägre. Om du är lite mer riskbenägen så kan du placera lite i en fondförsäkring.

3. Du ska plocka ut pengarna om 35-50 år. Det kommer att inträffa minst 5 börskrascher tills du ska ha pengarna. Däremellan så kommer börsen att tuffa på.

4. AMF, Folksam lo, eller SPP spelar ingen roll. Kolla vad det är för produkt som de erbjuder och hur stor avgiften är.

(Jag har lite hos AMF och lite hos SPP. )
__________________
Senast redigerad av Mynicname 2020-04-25 kl. 21:26.
Citera
2020-04-25, 23:41
  #3
Medlem
JymdKjams avatar
Du är ung. Du bör ligga på maximal risk. T ex LF Fastighetsfond 100 %.
Citera
2020-04-26, 10:51
  #4
Medlem
Rekommenderar byte till fondförsäkring, fungerar säkert bra med AMF, historiskt så har aktier varit det bästa på lång sikt, AMF har en bra globalfond till rimligt pris där förvaltaren viktar om mellan länder och företag dom tror på.

Mindre lämpligt ligga 100% i ett enskilt land eller bransch om det skulle gå illa där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback