Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2020-05-01, 16:55
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Chicago verkar vara en fantastisk stad, särskilt på sommaren. Och jag skulle nog också föredra Chicago över LA eller NYC just för att bostäder ändå är rimligt överkomliga i Chicago. Men skräcken över framtida skattehöjningar och sjunkande bostadspriser håller mig borta därifrån. Funderar på Atlanta istället när jag gör mitt nästa move. Även där finns det köpvärda lägenheter. Och vädret är bättre hehe. Men satan vad schysta pizzor ni har i Chi-town. Och sköna lirare också. I princip enbart kritvit sofistikerad befolkning, men jag hänger iofs mest vid Gold Coast och River North är jag rädd.

Jaja. Hursomhelst. Om Chicagoborns kunde ta sitt förnuft till fånga och valde republikanska politiker så skulle lägenhetspriserna tredubblas på 5 år och folk skulle flockas till chicago. Men det kommer ju tyvärr aldrig att hända. Somliga behöver ren och skär smärta innan de fattar. Och att bostadspriserna är låga i Chicago beror ju som sagt på att folk flyr de höga skatterna och pga bostadsskatterna.

Håller med dig, även om jag tycker folk är lite för rädda i allmänhet. Det Chicago erbjuder kommer inte Atlanta i närheten av, eller andra större "förorter" heller för den delen.

River North, Gold Coast och Lincoln Park är fantastiskt.. hör av dig nästa gång du är i stan så kan vi ta en öl!

Citat:
Ursprungligen postat av FASD
Bisarrt att jämföra Stockholm med New York. Om något bör man jämföra Stockholm med en liknande stor stad. Kanske Austin i Texas?

Fast kolla på befolkningstäthet istället. Ärligt talat är Stockholm närmare ett New York eller ett Chicago än ett Austin, TX. Svårt att jämföra helt när städerna är uppbyggda på så olika sätt men när jag först kom hit trodde jag att 2 miljoner invånare i USA var lika med ett Stockholm typ, så är det absolut inte.
Städer i Sverige med runt 100 000 invånare känns större än motsvarande med 1 miljon i USA.
Kolla befolkningstäthet som sagt.
Citera
2020-05-01, 17:08
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NigNog
Högsta uppmätta vindhastighet i USA: 103 m/s (i New Hampshire, befolkning 1.3m)
Högsta uppmätta vindhastighet i Sverige: 47 m/s (i Lapplandsfjällen, befolkning: 2 samer och 10 renar)

En amerikansk orkan över Sverige hade svept med sig vartenda nybygge de senaste 30 åren och alla röda trähus byggda på tidigt 1900-tal hade pulveriserats.

Du är alltså BÅDE meteorolog och byggnadsingenjör? Inte dåligt, vilken standarddimension har man då på reglar i USA när man reser hus?

Intressant också att den Högsta uppmätta vindhastighet i Sverige: 81 m/s Tarfala den 20 december 1992.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback