Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-11, 11:19
  #1
Medlem
Söker objektiv till Sony A6000.

Sigma 30/1,4 DC DN Contemporary (3290:-)

eller

Sony E 35/1,8 OSS (3890:-)

Har sett olika recensioner och jämförelser där det är ganska jämt skägg mellan dom båda. Oftast bättre betyg för Sigma och mer prisvänlig, men många tycker också att den är stor och klumpig. Frågan är vad man ska köpa? Sony är alltid Sony, vilket är trevligt till nuvarande kamera, men samtidigt är det också dyrare.
Citera
2020-05-11, 12:22
  #2
Medlem
Nu har jag inte koll på exakt dessa objektiven. Men Sony generellt är inte bra på objektiv. Dom gör grymma hus men värdelösa objektiv. Sigma gör bra objektiv (inte bäst, men hästlängder från sony) så bara på det hade valet vart lätt.
Citera
2020-05-11, 12:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av einand
Nu har jag inte koll på exakt dessa objektiven. Men Sony generellt är inte bra på objektiv. Dom gör grymma hus men värdelösa objektiv. Sigma gör bra objektiv (inte bäst, men hästlängder från sony) så bara på det hade valet vart lätt.

Många som pratar bra om Sigma, så det lutar mot det. Tack för svar!
Citera
2020-05-12, 16:24
  #4
Medlem
Jag har Sigmans vidvinkelsyskon, Sigma 16mm f/1,4 Contemporary, det är riktigt bra. Bakgrundsoskärpan ser ganska speciell ut, karakteristisk men snygg. 30mm är nog liknande, den är ju dessutom billigare och du får 0,4 extra bländare.
Citera
2020-09-01, 16:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av einand
Nu har jag inte koll på exakt dessa objektiven. Men Sony generellt är inte bra på objektiv. Dom gör grymma hus men värdelösa objektiv. Sigma gör bra objektiv (inte bäst, men hästlängder från sony) så bara på det hade valet vart lätt.

Sony gör väl SVINBRA optik som de vunnit mängder med priser för?
Sony har ju dessutom en del optik som görs i samarbete med Zeiss som även dem ses som toppklass vad gör optikglas o.s.v.
Citera
2021-02-16, 20:35
  #6
Medlem
irrblosss avatar
Just till Sony så är det Sony-optik som gäller enligt mig. Dels optimerad för deras AF-system, oftast betydligt lättare än just Sigma, som är kända för att göra tunga och klumpiga objektiv, fast kanske mest när det kommer till tele/telezoomar. Hade av den anledningen valt Sony-objektivet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback