Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-07-03, 20:36
  #25
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Jag gick ner 15kg på tre månader.
Frukost: Fil o flingor
Lunch: Dafgård eller annan frysrätt
Middag: Dafgård eller annan frysrätt
Tog en vecka att vänja sig vid att gå hungrig.
Lika enkelt som genialt! Ditt tips inspirerade mig att starta en välbehövlig diet.
Citera
2023-07-03, 20:43
  #26
Medlem
Perkabalos avatar
Tjena. Det absolut bästa rådet jag kan ge som garanterar resultat fort. Det är ganska enkelt. Köp 5 gubbar tjack och ett hopprep. Tacka mig om 35kilo.
Citera
2023-07-03, 21:43
  #27
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Absolut kan man lita på dem. Vet inte hur seriös du är med ditg inlägg. Tycker du borde kollat med någon utbildad redan efter några månader om du nu vill gå ner i vikt. Det är mycket att tänka på och lätt att göra fel.

Jag har aldrig gjort något försök förrän nu den senaste månaden. Det var ganska enkelt att gå ner runt ett kilo i veckan, så problemet är inte att gå ner i vikt. Det jag funderar på är hur mycket kroppen förbrukar utan någon form av motion för att optimera matintaget.

Det är möjligt att siffrorna hos Livsmedelsverket stämmer. I så fall är det fel på siffrorna som står på livsmedlens förpackningar. Om man kollar på nätet så får man helt olika siffror på samma livsmedel. Det kan skilja så mycket som 50-100 procent mellan hemsidorna.

Till exempel så visar sidorna helt olika siffror för bacon. Följande länkar är till och med på samma sida och visar helt olika siffror. Den första skriver att man behöver promenera i 2 timmar för att förbränna 100 g bacon och den andra skriver att man behöver promenera i 1 timme.


https://arono.se/kaloritabell/kalorier-i-bacon-stekt

Citat:
Kalorier i bacon, stekt per 100 gram: 470 kcal

Hur lång tid tar det att bränna 471 kcal som finns i 100 gram bacon, stekt? Gå 120 min


https://arono.se/kaloritabell/kalorier-i-bacon

Citat:
Kalorier i bacon per 100 gram: 260 kcal

Hur lång tid tar det att bränna 256 kcal som finns i 100 gram bacon? Gå 63 min
Citera
2023-07-03, 21:47
  #28
Medlem
Gå till gymmet, det kanske låter långsökt men jag gick ner från ca 95 till 78 på 3 månader, det är värt det.

//Christian
Citera
2023-07-04, 08:24
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Jag har aldrig gjort något försök förrän nu den senaste månaden. Det var ganska enkelt att gå ner runt ett kilo i veckan, så problemet är inte att gå ner i vikt. Det jag funderar på är hur mycket kroppen förbrukar utan någon form av motion för att optimera matintaget.

Det är möjligt att siffrorna hos Livsmedelsverket stämmer. I så fall är det fel på siffrorna som står på livsmedlens förpackningar. Om man kollar på nätet så får man helt olika siffror på samma livsmedel. Det kan skilja så mycket som 50-100 procent mellan hemsidorna.

Till exempel så visar sidorna helt olika siffror för bacon. Följande länkar är till och med på samma sida och visar helt olika siffror. Den första skriver att man behöver promenera i 2 timmar för att förbränna 100 g bacon och den andra skriver att man behöver promenera i 1 timme.


https://arono.se/kaloritabell/kalorier-i-bacon-stekt




https://arono.se/kaloritabell/kalorier-i-bacon

Är du en man så kommer du antagligen behöva äta runt 2000-2500kcal/dag för att vara normalviktig. Det är riktmärket kan man nog säga.
Promenader förbränner så lite så man brukar normalt sett inte räkna promenader som kaloriförbrukning. Tanken med att uppge hur många timmar det tar att förbruka ett livsmedel är nog att man ska reflektera över just det och ställa livsmedel mot varandra. Bacon är lite svårt då man kan hålla av fettet eller äta det. Så därför kan kalorierna skilja mycket på bacon.

Du har nog legat i snitt på iaf runt 3000+ kcal per dag. 92kg säger att du är rätt glad i maten. Går att vara glad i mat och vara smal om man nu skulle vilja.
__________________
Senast redigerad av JohnWicks 2023-07-04 kl. 08:34.
Citera
2023-07-12, 22:34
  #30
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Är du en man så kommer du antagligen behöva äta runt 2000-2500kcal/dag för att vara normalviktig. Det är riktmärket kan man nog säga.
Promenader förbränner så lite så man brukar normalt sett inte räkna promenader som kaloriförbrukning. Tanken med att uppge hur många timmar det tar att förbruka ett livsmedel är nog att man ska reflektera över just det och ställa livsmedel mot varandra. Bacon är lite svårt då man kan hålla av fettet eller äta det. Så därför kan kalorierna skilja mycket på bacon.

Du har nog legat i snitt på iaf runt 3000+ kcal per dag. 92kg säger att du är rätt glad i maten. Går att vara glad i mat och vara smal om man nu skulle vilja.

Det där stämmer inte. Man brukar räkna med att energiförbrukningen när man tar sig en sträcka till fots, vare sig man går eller springer, är 1 kcal/(kg*km).

Ett ungefärlig tempo vid gång är 5 km/h, således kommer man 10 km på 120 min. Väger man 75 kg, ger detta en ungefärlig förbrukning på 750 kcal.

En bra löpare, med samma vikt, som springer milen på fyrtio minuter gör av med lika mycket, eller snarare aningen mindre energi, men på en tredjedel av tiden, således med en tre gånger så hög effekt.

Att gång faktiskt är ineffektivare ur energisynpunkt än löpning, vilket i detta sammanhang ju är en fördel, beror på att ingen elastisk energi lagras i musklerna som är fallet vid löpning. Ingen fjädring i steget, helt enkelt.
__________________
Senast redigerad av Prora 2023-07-12 kl. 22:42.
Citera
2023-07-13, 13:31
  #31
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Är du en man så kommer du antagligen behöva äta runt 2000-2500kcal/dag för att vara normalviktig. Det är riktmärket kan man nog säga.
Promenader förbränner så lite så man brukar normalt sett inte räkna promenader som kaloriförbrukning. Tanken med att uppge hur många timmar det tar att förbruka ett livsmedel är nog att man ska reflektera över just det och ställa livsmedel mot varandra. Bacon är lite svårt då man kan hålla av fettet eller äta det. Så därför kan kalorierna skilja mycket på bacon.

Det låter som att du aldrig har tagit promenader i hela ditt liv. Testa att promenera 10 km i 6-7 km/h varje dag i en månad.

Citat:
Du har nog legat i snitt på iaf runt 3000+ kcal per dag. 92kg säger att du är rätt glad i maten. Går att vara glad i mat och vara smal om man nu skulle vilja.

Möjligtvis ett intag av 3000+ när jag tävlade i landslaget. 92 kilo är kanske mycket för en dvärg, men inte en storväxt viking.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback