Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-03, 10:09
  #5581
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Det är också mycket möjligt, jag hade åtminstone varit rädd för det om jag hade sett honom.

Men det kan ju inte påverka domen (och det tror jag inte att du påstår heller).
Det är upplyftande att diskutera med en meningsmotståndare som har ärliga intentioner och ett sunt sinnelag. Kredd för det!

Jag vet inte om det kommer påverka utfallet. USA:s jurysystem gör ibland domslut ganska oväntade. Om åklagaren kan suggestera fram vissa känslor, kan det mycket väl spela in om han, i en tårdrypande utläggning utmålar de skjutna som hjältar som försökte stoppa en masskjutning.

Jag tror att KR är en mycket farlig ung man, med en mycket speciell syn på sig själv. Det är fullt möjligt att juryn kommer att dela den åsikten. Frågan de måste ställa sig är om detta var självförsvar eller om KR i själva verket gav sig ut på en superhjälteaktion där han såg sig själv som en livs levande Batman som skulle rädda affären från att brännas ner av onda orcher. Jag vet inte om jag skulle känna mig bekväm med att ha KR som granne, för att uttrycka mig milt.

Hur som haver är det svårt att sia om utfall. Det är många känslor involverade. Filmen visar att det rörde sig om självförsvar då han blev överfallen.
Citera
2021-11-03, 10:45
  #5582
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvisslaren
Det är upplyftande att diskutera med en meningsmotståndare som har ärliga intentioner och ett sunt sinnelag. Kredd för det!

Jag vet inte om det kommer påverka utfallet. USA:s jurysystem gör ibland domslut ganska oväntade. Om åklagaren kan suggestera fram vissa känslor, kan det mycket väl spela in om han, i en tårdrypande utläggning utmålar de skjutna som hjältar som försökte stoppa en masskjutning.

Jag tror att KR är en mycket farlig ung man, med en mycket speciell syn på sig själv. Det är fullt möjligt att juryn kommer att dela den åsikten. Frågan de måste ställa sig är om detta var självförsvar eller om KR i själva verket gav sig ut på en superhjälteaktion där han såg sig själv som en livs levande Batman som skulle rädda affären från att brännas ner av onda orcher. Jag vet inte om jag skulle känna mig bekväm med att ha KR som granne, för att uttrycka mig milt.

Hur som haver är det svårt att sia om utfall. Det är många känslor involverade. Filmen visar att det rörde sig om självförsvar då han blev överfallen.


Tack!, jag tror att det finns många här som inte delar den uppfattningen, men jag gör mitt bästa.

Jag har tidigare argumenterat för att Kyle borde straffas, jag anser att han var ute efter att leka inbördeskrig och säkert var beredd att skjuta folk. Men även om det skulle vara sant så är det ju som du säger, filmen visar tillräckligt tydligt att han agerade i självförsvar, han gjorde vad man kan begära då han ju försökte ta sig därifrån dessutom. Rättegången har börjat nu, det var därför jag tog upp ämnet igen (det har antagligen andra gjort före mig men jag såg inte det i så fall), de har haft "opening statements" och där har försvaret tagit ett klart övertag. Åtalet hade ett standardanförande, "bevisen kommer att visa att ..." i typ en halvtimme, medan försvaret presenterade hela fallet och hade med bilder, antagligen film också, saker som normalt inte hör hemma i ett öppningsanförande (eller vad den motsvarande svenska termen är) men som onekligen får de att se bättre förberedda ut.

Det var klokt av familjen att sparka Lin Wood..



Jag tycker att man kan nog argumentera för att åtminstone de två andra skjutna personerna försökte förhindra en större massaker, men åtalet rör ju inte det. Det blir så knepigt med de vapenlagar de har, i Sverige hade vi nog sett en pojke som gick beväpnad så där på stan som ett direkt hot och om folk ger sig på honom, även om de initierar det men de har rimliga skäl att tro att de försöker rädda egna eller andras liv, så hade det nog varit svårt för skytten att hävda självförsvar. Men när det är lagligt att gå runt beväpnad med skjutvapen så kan man ju inte resonera att det samtidigt är ett så pass hotfullt beteende att folk har rätt att preventivt bruka våld mot en.


Jag läste precis att Lin Wood begär att de $2M som han hjälpte till med att samla ihop för att betala Kyles borgen ska betalas tillbaka till honom om Kyle frias (varför bara om han frias? pengarna går väl tillbaka i vilket fall, så länge personen inte flyr?). Snyggt.. jag undrar hur många av de som donerade som ansåg att det var en donation till Wood snarare än till Rittenhouse.
Citera
2021-11-03, 10:52
  #5583
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Tack!, jag tror att det finns många här som inte delar den uppfattningen, men jag gör mitt bästa.
Du har morbida åsikter, men för fram dem på ett vettigt sätt

Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag har tidigare argumenterat för att Kyle borde straffas, jag anser att han var ute efter att leka inbördeskrig och säkert var beredd att skjuta folk. Men även om det skulle vara sant så är det ju som du säger, filmen visar tillräckligt tydligt att han agerade i självförsvar, han gjorde vad man kan begära då han ju försökte ta sig därifrån dessutom. Rättegången har börjat nu, det var därför jag tog upp ämnet igen (det har antagligen andra gjort före mig men jag såg inte det i så fall), de har haft "opening statements" och där har försvaret tagit ett klart övertag. Åtalet hade ett standardanförande, "bevisen kommer att visa att ..." i typ en halvtimme, medan försvaret presenterade hela fallet och hade med bilder, antagligen film också, saker som normalt inte hör hemma i ett öppningsanförande (eller vad den motsvarande svenska termen är) men som onekligen får de att se bättre förberedda ut.
Visst är det lite lustigt att jag kom in i detta helt från andra hållet. Jag höll det för självklart att KR hade all rätt i världen att skjuta, men ju längre tiden går inser jag vilket misstag han begick. En ung kille som nu tagit livet av två män.

Självförsvar eller vigilantism, det är frågan. Vill vi ha vigilanter? Samtidigt hade ju polisen abdikerat så då om något behövs just vigilanter.
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Det var klokt av familjen att sparka Lin Wood..

Hahah. Den token. Jag hade glömt att de involverat honom. Ja, det var nog väldigt klokt av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag tycker att man kan nog argumentera för att åtminstone de två andra skjutna personerna försökte förhindra en större massaker, men åtalet rör ju inte det. Det blir så knepigt med de vapenlagar de har, i Sverige hade vi nog sett en pojke som gick beväpnad så där på stan som ett direkt hot och om folk ger sig på honom, även om de initierar det men de har rimliga skäl att tro att de försöker rädda egna eller andras liv, så hade det nog varit svårt för skytten att hävda självförsvar. Men när det är lagligt att gå runt beväpnad med skjutvapen så kan man ju inte resonera att det samtidigt är ett så pass hotfullt beteende att folk har rätt att preventivt bruka våld mot en.
Nej, jag tror du har rätt, men ser även andra möjligheter i ett rättssystem där en stor del av utfallet hänger på juryns känslor.

Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag läste precis att Lin Wood begär att de $2M som han hjälpte till med att samla ihop för att betala Kyles borgen ska betalas tillbaka till honom om Kyle frias (varför bara om han frias? pengarna går väl tillbaka i vilket fall, så länge personen inte flyr?). Snyggt.. jag undrar hur många av de som donerade som ansåg att det var en donation till Wood snarare än till Rittenhouse.
Jag är säker på att Lin Wood får klara sig utan de pengarna. Han ställde väl upp pro-bono och då är det svårt att begära ersättning. Vill han ha pengar får han nog starta en egen insamling.
Citera
2021-11-03, 17:40
  #5584
Medlem
TrotylHasses avatar
Tror fallet Arbery har mer likheter med George Floyd-fallet.

https://vdare.com/articles/john-derb...e-the-blm-gods

https://www.npr.org/2021/11/02/10516...=1635957269107
Citera
2021-11-03, 22:04
  #5585
Avstängd
latinonilunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain

Jag läste precis att Lin Wood begär att de $2M som han hjälpte till med att samla ihop för att betala Kyles borgen ska betalas tillbaka till honom om Kyle frias (varför bara om han frias? pengarna går väl tillbaka i vilket fall, så länge personen inte flyr?). Snyggt.. jag undrar hur många av de som donerade som ansåg att det var en donation till Wood snarare än till Rittenhouse.

Pengarna är frysta i treasury bonds eftersom det civilrättsliga efterspelet börjar där det straffrätsliga tar slut. Lin Wood är väl mer rädd för att KR ska överföra stiftelsen i någon annans namn(sin mor)eller köpa ett hus i en delstat där hem aldrig utmäts, såsom Sidney Powell nyligen gjort .

Dvs döms KR. Så stämmer de anhöriga KR:s stiftelse och hoppas få ta del av pengarna i en skadeståndsprocess.

Luddigt formulerat men jag hoppas att jag får fram nån slags poäng
Citera
2021-11-03, 22:31
  #5586
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latinonilund
Pengarna är frysta i treasury bonds eftersom det civilrättsliga efterspelet börjar där det straffrätsliga tar slut. Lin Wood är väl mer rädd för att KR ska överföra stiftelsen i någon annans namn(sin mor)eller köpa ett hus i en delstat där hem aldrig utmäts, såsom Sidney Powell nyligen gjort .

Dvs döms KR. Så stämmer de anhöriga KR:s stiftelse och hoppas få ta del av pengarna i en skadeståndsprocess.

Luddigt formulerat men jag hoppas att jag får fram nån slags poäng
Ja, du för fram din poäng på ett ypperligt sätt. Jag glädjs åt att en intelligent och medveten person som du väljer att berika oss med dina inlägg i debatten.
Jag ser också en möjlighet till civilrättslig process mot Kyle, men tänker mig att en friande dom skulle försvåra för ligisterna (vi får ej kalla dem offer, enl domaren i fallet) att få kompensation. Tag bicepskillen som hade ett vapen i hand när han blev skjuten i armen. Ingen ersättning där.
Skejtaren som försökte slå ihjäl Kyle med sin skateboard. Inga pengar där heller. Återstår Första stackaren. Där finns eventuellt en möjlighet till fällande dom.

Jag tror inte vi ska fria KR helt just nu. Dessutom har vi hela vigilant - självförsvars- aspekten att ta hänsyn till. Kan åklagaren övertyga juryn om att Kyle var där för att döda, vilket inte är helt otroligt, kan vi se en fällande dom i detta. Då är de två miljonerna deras.

En brännvins advokat som L Wood ska såklart inte få förs illa pengarna och har ingen möjlighet att så göra.
__________________
Senast redigerad av Hundvisslaren 2021-11-03 kl. 22:35.
Citera
2022-02-25, 10:58
  #5587
Medlem
klybans avatar
Se där ja, nu är det även fastställt att de övriga var medvetet likgiltiga införs Floyds överlevnad.
Dom kommer senare, som vi alla förutspådde och alla kunde se med helt egna ögon.

Det blir inga 22år här på dessa poliser, men blir nog ett gång i alla fall.
Skönt att sätta dessa poliser i fängelset för deras likgiltighet för Floyds överlevnad, och sänder ett budskap att man inte kan döda den misstänkta som inte ens gör motstånd och är pacificerad.

Mycket goda nyheter, men vi har en hel del poliser som inte fattar detta, men då sätter vi också dom i fängelset om brott styrks i domstol.
Citera
2022-02-25, 14:32
  #5588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Se där ja, nu är det även fastställt att de övriga var medvetet likgiltiga införs Floyds överlevnad.
Dom kommer senare, som vi alla förutspådde och alla kunde se med helt egna ögon.

Det blir inga 22år här på dessa poliser, men blir nog ett gång i alla fall.
Skönt att sätta dessa poliser i fängelset för deras likgiltighet för Floyds överlevnad, och sänder ett budskap att man inte kan döda den misstänkta som inte ens gör motstånd och är pacificerad.

Mycket goda nyheter, men vi har en hel del poliser som inte fattar detta, men då sätter vi också dom i fängelset om brott styrks i domstol.

Det är ett mycket viktigt budskap det här. Poliser ska veta att gör vi fel på det här sättet, anses det som mycket allvarligt och man får en dom på sig. Tack mobilerna!
Citera
2022-02-25, 14:52
  #5589
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granvall
Det är ett mycket viktigt budskap det här. Poliser ska veta att gör vi fel på det här sättet, anses det som mycket allvarligt och man får en dom på sig. Tack mobilerna!
JA, helt klart är det ett mycket viktig budskap och här är gränsen överstigen med råge.
Men det krävs ett par till för att poliser ska börja fundera på att skjuta vapenlösa svarta i ryggen och tro det är okey.
För när en misstänkt har ryggen till, så utgör den inget hot om det bara handlar om att springa.

Men utan mobilerna så hade Floyd´s fall bara försvunnit, nu när ALLA kan se vilket ointresse polisen hade för Floyds överlevnad och detta även när Floyd vad medvetslös och även död så lättade polisen aldrig sitt grepp.

Det är tyvärr långt kvar ändå, men detta är OERHÖRT VIKTIGA STEG man tagit och mer kommer tas.
Detta borde varit en no brainer även för trumpnissarna, men agenda och aldrig ha fel kom i vägen för dom, och att de fick så galet fel att det var löjligt komiskt och roligt att se.
Citera
2022-12-09, 21:34
  #5590
Medlem
klybans avatar
Mördarna av Floyd får nya domar och fängelsestraff, och det är ett bra budskap för de poliser som "inbillar" sig att mörda misstänka är en bra sak.
Som om det ens var en tvekan.

Så vad ska de säga nu?
För inget har varit så uppenbart mörda som detta, 22år och lite till, så här efteråt låter det som en dom som är en dom som borde vara mer mot 30-40år.
För sällan man ser någon hävda att det var ett rätt ingripande, och sitta på en Floyd som redan var död.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback