Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2020-12-26, 08:47
  #97
Medlem
Jag tror snarare att det är så att ingenjörerna har börjat "inkräkta" på utvecklarjobb som generellt är bättre lämpade för t.ex. systemvetare. En ingenjör har sällan särskild stor användning av linjär algebra eller envariabelanalys vid utveckling av affärssystem och dylik mjukvara.

En systemvetare skulle däremot ha väldigt svårt att få ett jobb där det krävs mer lågnivåprogrammering. Det är inte rimligt att överbetala någon enbart p.g.a. högre utbildning om arbetsuppgifterna inte rättfärdigar det.

Sedan är det antagligen på detta vis just för att "ingenjörsjobb" är sällsynta på den svenska arbetsmarknaden relativt antalet ingenjörer.

Om man är missnöjd med sin ersättning får man ta upp det med chefen eller byta jobb.
Citera
2020-12-27, 17:56
  #98
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Varför skulle vi vara underbetalda i Sverige? Jag skulle snarare säga att svenska löner ligger väldigt högt. Det finns liksom en anledning till att man flyttar mycket utomlands.
Does not compute. :-) Om lönerna i Sverige ligger högt, varför flyttar folk utomlands i så fall? Borde de inte stanna i Sverige i så fall?

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jag tycker nog lönerna är rätt rimliga jämfört med vad svenska ingenjörer gör. Vi har inte särsklit mycket av den industri i Sverige där dom riktigt höga lönerna för ingenjörer finns. Vi har inte heller särskilt många ingenjörer i Sverige som skulle vara aktuella för såna jobb.
Diskussionen gäller väl ingenjörer inom IT, och där tror jag att det faktiskt finns en hel del företag av samma typ som betalar höga löner utomlands. Jag är ganska säker på att företag som Ericsson betalar sina ingenjörer i USA betydligt bättre än i Sverige, även om de jobbar med exakt samma saker.

Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Man bör få lön efter kompetens, inte efter vad man har för examen. Om en systemvetare och ingenjör utför samma typ av arbete med samma kvalitet bör deras löner vara mer eller mindre jämställda.
Jag håller med. men samtidigt kan jag se att det kan vara väldigt svårt för en arbetsgivare att se hur kompetent en sökare verkligen är. Om du har Kalle som gått en 2-årig YH-utbildning i Skara, och Pelle som har en examen från Datateknik på KTH och en Masters i CompSci från Caltech (California Institute of Technology), det är mycket möjligt att de bägge är lika duktiga på att programmera.
Men vem av dem skulle du välja att anställa, om den enda information du har är var de har utbildat sig?

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu har jag visserfarenhet omhur omvärlden ser ut, och det finns nog inget annat land där en ingenjörs lön relativt sett är sålåg som i sverige.
Till och med ekonomer tjänar bättre i sverige jämfört med ingenjörer.
Sen kan jag ha viss förståelse att QA kan tjäna lika mycket som utvecklare i sverige då det är svårare att rekrytera kompetent personal till de tjänsterna.
Själv jobbar jag med utveckling som ingenjör sen många år, har av olika anledningar valt,att bo kvar i sverige.
Men en liten kort jämförelse, skulle få ca. 1.5 av lönen i UK, Danmark, Frankrike, Tjeckien m.fl. ca dubbla i Tyskland, USA och spanien och ca. 4 ggr i Kina.
Söker man sig till balt staterna är lönen densamma men levnadsomkostnaderna betydligt lägre.
Detta är baserat på vad jag själv har blivit erbjuden, så enbart indikationer för mig som person.
Ligger idag en bit över median och drygt dubbla genomsnittslönen i sverige.
Jag har ungefär samma erfarenhet. Jag bor i USA, där jag jobbar som utvecklare/seniorkonsult på att mindre konsultföretag. Sommaren 2019 var jag i Sverige, och besökte ett konsultföretag i Stockholm som jobbade med exakt samma plattform. Företaget var lite mindre än det jag jobbar på, och lokalerna var inte lika trevliga som på min nuvarande arbetsplats, men jobbmässigt var allt i stort sett likadant, förutom att jag i USA har mer semester och en kostnadsfri sjukförsäkring som ger mig betydligt bättre sjukvård än i Sverige.
De sa att om jag hade börjat jobba hos dem hade jag fått en lön på ungefär 45 000 kr/mån. Det är mycket möjligt att jag hade kunnat förhandla upp den något, kanske till 50 000 kr, men jag tvivlar på att det blivit mycket högre.
På mitt nuvarande jobb här i USA tjänade jag vid den tidpunkten motsvarande 80 000 kr/månad före skatt. Efter skatt och efter att jag avsatt en rejäl summa (15% av bruttolönen) till privat pensionssparande hade jag kvar runt 55 000 kr/månad. Enligt Skatteverkets kalkylator skulle jag få kvar 34 0000 kr/månad i Sverige, men det är utan privat pensionssparande. 15% av 45 000 kr i pensionssparande är 6 750 kr, vilket skulle ge mig strax över 27 000 kr/månad kvar av lönen.
Så dubbla lönen i USA stämmer mycket bra.
Jag har inte räknat in bonus ovan, jag kan få bonus på upp till 15% av min lön på mitt nuvarande jobb. Med full bonus skulle jag tjänat motsvarande 92 000 kr/månad vid samma tidpunkt (sommaren 2019).
Citera
2020-12-27, 22:55
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Does not compute. :-) Om lönerna i Sverige ligger högt, varför flyttar folk utomlands i så fall? Borde de inte stanna i Sverige i så fall?

Tror dock att han menade att svenska företag flyttar produktionen utomlands, d.v.s. outsourcing till t.ex. Indien eller Baltikum.

Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Jag håller med. men samtidigt kan jag se att det kan vara väldigt svårt för en arbetsgivare att se hur kompetent en sökare verkligen är. Om du har Kalle som gått en 2-årig YH-utbildning i Skara, och Pelle som har en examen från Datateknik på KTH och en Masters i CompSci från Caltech (California Institute of Technology), det är mycket möjligt att de bägge är lika duktiga på att programmera.
Men vem av dem skulle du välja att anställa, om den enda information du har är var de har utbildat sig?

Utbildningsgraden säger ju egentligen inte särskilt mycket om hur duktig någon är på att skriva kod. Oavsett vilken av dessa två hypotetiska personer som anställs känns det orimligt att ingångslönen skulle skilja sig åt markant då båda är helt oprövade inom yrket.

Varför skulle t.ex. Pelle ha en högre lön än Kalle enbart p.g.a. att Pelle valt att gå en längre utbildning?
Det beror såklart på vad för sorts arbetsuppgifter det är som ska utföras. Men låt säga att det handlar om en anställning som junior systemutvecklare med Java som huvudsakligt språk. Här har Pelle en utbildning som egentligen är helt irrelevant medan Kalle kanske har spenderat de senaste två åren med att lära sig Java på djupet.

Det är det jag menar med mitt tidigare inlägg. Ingenjörer kan inte gå omkring och gnälla på att de är underbetalda när de söker sig till jobb där deras ingenjörsutbildning inte alls kommer till sin fulla rätt jämfört med t.ex. en YH-utbildning eller systemvetenskaplig utbildning. Presterar ingenjören inte bättre än sin kollega ska ingenjören heller inte ha högre lön än sin kollega enbart p.g.a. sin ingenjörstitel.
Citera
2021-04-01, 17:47
  #100
Medlem
Vireks avatar
Du låter ju underbetald om något. Du borde minst kunna få 55-60k
Citera
2021-04-01, 19:34
  #101
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milkpoppy
Webbutveckling med CMS inom dotnet på digitala byråer. C#. Ingångslönerna kan logga på 25k här för det.

25k är väl typ vad en ekonomiadministratör på en restaurang med 6 månaders utbildning tjänar ?
Citera
2021-04-01, 19:39
  #102
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
Utbud och efterfrågan. Många vill utveckla, få vill låsa in sig i QA.


Många vill utveckla, ja... men få är det som verkligen klarar det jobbet
Citera
2021-04-05, 11:18
  #103
Medlem
Cameltotems avatar
Jobbar som utvecklare och tjänar 32500, men bytt så får 45000. 3 års erfarenhet
Citera
2022-01-21, 15:35
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Ja, men du måste just precis bo i Kina. Det skulle kräva en väldigt hög lön för mig om jag skulle tvingas göra det, kanske för 300k i månaden om familjen skulle köpa det (tvivelaktigt dock).

Ingen I Kina skulle vilja anställa dig för ens 10k så det äriinget du ens behöver fundera på
Citera
2022-01-21, 15:38
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
QA har mer ansvar än en utvecklare.

Sen är det ju upp till var och en och löneförhandla då QA personen kanske är bättre på det..

Precis. De kallas kodapor av en anledning
Citera
2022-01-21, 15:39
  #106
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Ingen I Kina skulle vilja anställa dig för ens 10k så det äriinget du ens behöver fundera på

Som tur är så slipper jag fundera på det då jag kompetensen att tjänar så jag klarar mig här. Men jag har haft anställda i Kina, tyckte inte att det alltid var helt lätt med kulturen.

Men det är bra att du trivs.

Mer OT så har jag varit chef för en IT QA funktion på Mauritius. Smarta och pålästa killar men väldigt anala i både sitt och som personer.
__________________
Senast redigerad av Pershagen76 2022-01-21 kl. 15:45.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback