Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-10-12, 19:58
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jag1337
Jag betalar absolut ingen skatt alls för min aupair. Jag ger cash den 25 varje månad.
Så denne är egen företagare och betalar sina egna avgifter via f-skatt?
Citera
2020-10-12, 20:58
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jag1337
Jag betalar absolut ingen skatt alls för min aupair. Jag ger cash den 25 varje månad.

Vi har nu hittat flera kandidater tyvärr är många från Filippinerna eller Kenya , jag läste på migrationsverket att dom måste skriva i en blankett till Skatteverket om dom kommer utanför EU även att deras körkort måste kollas om det fungerar för att köra bil i Sverige känns som det är 100 gånger lättare med allt pappers jobb att ta en från EU istället
Citera
2020-10-12, 22:04
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Så denne är egen företagare och betalar sina egna avgifter via f-skatt?

Det finns inge skatt på detta, man behöver inte betala arbetsgivaravgifter osv. Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men så har jag läst det hela.
Citera
2020-10-12, 22:06
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guld.feber
Vi har nu hittat flera kandidater tyvärr är många från Filippinerna eller Kenya , jag läste på migrationsverket att dom måste skriva i en blankett till Skatteverket om dom kommer utanför EU även att deras körkort måste kollas om det fungerar för att köra bil i Sverige känns som det är 100 gånger lättare med allt pappers jobb att ta en från EU istället

Körkort? Vart har du läst det? Stod ingenting om det när jag ansökte. Migrationsverket bryr sig noll om aupairen har körkort.

Sen om ett körkort från Uganda/ValfrittickeEUland är giltigt i Sverige, det är en helt annan sak, men det pratar vi väl inte om i denna tråd?
Citera
2020-10-13, 18:55
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jag1337
Körkort? Vart har du läst det? Stod ingenting om det när jag ansökte. Migrationsverket bryr sig noll om aupairen har körkort.

Sen om ett körkort från Uganda/ValfrittickeEUland är giltigt i Sverige, det är en helt annan sak, men det pratar vi väl inte om i denna tråd?

Nä jag förstår , kommer din au pair utan för EU ? Eller från ett EU land ? Vi har hittat en tjej från Filippinerna som verkar super bra men är så mycket regler för att komma hit utan för EU ? Eller är det bara skicka in kontraktet och försäkrings nummret ? Sen ska man ju söka uppehållstillstånd , stog även att man måste fylla i en blankett till Skatteverket
Citera
2020-10-24, 17:47
  #30
Medlem
Jag kan nu meddela att när aupairen kommer till Sverige så ska man fylla i försäkringskassans blankett 5456. Man ska även skriva under övriga upplysningar

"Önskar att få ett EU kort" Annars läggs ärendet på hög hos Försäkringskassan.

Min aupair kommer utanför Schengen , men är från Östeuropa.
Citera
2024-04-20, 15:45
  #31
Medlem
Bomullsvantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jag1337
Jag kan nu meddela att när aupairen kommer till Sverige så ska man fylla i försäkringskassans blankett 5456. Man ska även skriva under övriga upplysningar

"Önskar att få ett EU kort" Annars läggs ärendet på hög hos Försäkringskassan.

Min aupair kommer utanför Schengen , men är från Östeuropa.
Hur gick allt? Fungerade det bra?
Citera
2024-04-20, 16:24
  #32
Avstängd
EgyptiskKatts avatar
Gör som The Swedish Family. De tog hit en ensamkommande mustaschunge som tog hand om familjens barn; Hussein, 16 år.
Citera
2024-04-22, 21:54
  #33
Medlem
Kan någon tipsa om sidor där man kan hitta aupairs?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback