Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-06, 00:30
  #1
Medlem
Min kompis med användarnamn Kraut100 blev avstängd för 1.06. Han har inte outat någon och har alltid hållit ett bra tonfall. Tro mig, han är en bra kille. Han är konfunderad eftersom att han blev avstängd för att begått nåt som heter 1.06. Han förstår det inte. Så ge i alla fall en anledning, nån moderator. Ha det fint.
Citera
2020-10-06, 17:05
  #2
Moderator
najass avatar
Tämligen klart fall skulle jag säga. Han skrev till en annan FB:are:

Citat:
Anmälan för hets mot folkgrupp är på väg, även en polisanmälan eftersom att jag vet vem du är.
Citera
2020-10-07, 02:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Tämligen klart fall skulle jag säga. Han skrev till en annan FB:are:

Och då vet jag vet jag vad det handlar om i alla fall. Jag ska säga det till honom. Nu verkar han har börjat med Reddit och youtube istället. Tack för svar.
Citera
2020-10-07, 02:41
  #4
Medlem
Jepp det är vidarebefordrat. Tack för svar najas. Min kompis håller på med andra forum nu. Trevlig kväll!
Citera
2020-10-15, 18:22
  #5
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Tämligen klart fall skulle jag säga. Han skrev till en annan FB:are:

Citat:
Anmälan för hets mot folkgrupp är på väg, även en polisanmälan eftersom att jag vet vem du är.

Finns det mer som den användaren har sagt än det refererade citatet?

Skall man vara strikt kan det ifrågasättas att ett påstående om att man vet vem en medlem är ett brott mot 1.06 eftersom det inte i sig är någon som helst information om vem medlemen det riktas mot skulle kunna vara. Inte heller är det ett hot om att avslöja uppgifterna här på forumet.

Det har alltså inte postas någon information som kan påvisa vem medlemmen är eller hotats att det skall postas någon sådan information. Inte heller har det skett någon sammankoppling.
Citera
2020-10-18, 18:29
  #6
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Finns det mer som den användaren har sagt än det refererade citatet?

Skall man vara strikt kan det ifrågasättas att ett påstående om att man vet vem en medlem är ett brott mot 1.06 eftersom det inte i sig är någon som helst information om vem medlemen det riktas mot skulle kunna vara. Inte heller är det ett hot om att avslöja uppgifterna här på forumet.

Det har alltså inte postas någon information som kan påvisa vem medlemmen är eller hotats att det skall postas någon sådan information. Inte heller har det skett någon sammankoppling.

Nej, det räcker gott med dessa typiska "Jag-vet-vem-du-är"-inlägg för att ryka för brott mot regel 1.06

Citat:
Att på forumet (via inlägg eller i PM) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information som kan avslöja en annan användares identitet är förbjudet, med undantag för sådana uppgifter som användaren själv publicerat i forumet. Att sammankoppla användares alternativa konton eller konton på andra forum eller webbplatser är förbjudet.

Min fetning ovan. Det faller alltså under hot-delen av 1.06 att skriva att man vet vem någon är IRL, utan att man explicit skriver typ: "Om du inte slutar skriva om detta ska jag outa dig"
Citera
2021-03-04, 19:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nej, det räcker gott med dessa typiska "Jag-vet-vem-du-är"-inlägg för att ryka för brott mot regel 1.06



Min fetning ovan. Det faller alltså under hot-delen av 1.06 att skriva att man vet vem någon är IRL, utan att man explicit skriver typ: "Om du inte slutar skriva om detta ska jag outa dig"
Fast det är ju skillnad att skriva "Förresten, jag vet vem du är. Bara så du vet." till en meningsmotståndare och att säga till någon att han är polisanmäld för ett brott. Det är uppenbart för vem som helst med nornal intelligens att syftet med det inlägget inte var att hota på det sättet.
Citera
2021-03-05, 15:48
  #8
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DodgingJail
Fast det är ju skillnad att skriva "Förresten, jag vet vem du är. Bara så du vet." till en meningsmotståndare och att säga till någon att han är polisanmäld för ett brott. Det är uppenbart för vem som helst med nornal intelligens att syftet med det inlägget inte var att hota på det sättet.

Ja, hur det är formulerat spelar roll, och eventuella åtgärder bedöms från fall till fall utifrån bland annat det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback