Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-06, 10:30
  #1
Medlem
Jag och min familj har vid några tillfällen varit i Furudal (Rättviks kommun) och jag har länge funderat på att flytta dit för att växla ner tempot i livet. Vi bor nu i en Stockholmsförort med mycket folk, stress, pendling, materiel hets och ökande otrygghet. När jag tänker på Furudal så ser jag lugn och ro framför mig. Litet och avskilt, fin natur, stressfritt, bygemenskap, färre tidstjuvar än i storstaden osv. Jag är medveten om att jag nog romantiserar en del och undrar därför om det finns någon här som kan ge mig mer kött på benen. Är Furudal en lämplig plats att söka sig till om man vill leva ett downshiftat liv? Är det svårt att komma in och bli accepterad i ett litet samhälle som detta? Finns det saker som är bra att veta om Furudal som är svårt att få reda på som utomsocknes (typ att det skulle vara en inavelsbygd, frikyrkligt eller att det råder allmän social misär där). Så, ge mig allt ni har om Furudal!
Citera
2020-10-06, 18:34
  #2
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasparilla
Jag och min familj har vid några tillfällen varit i Furudal (Rättviks kommun) och jag har länge funderat på att flytta dit för att växla ner tempot i livet. Vi bor nu i en Stockholmsförort med mycket folk, stress, pendling, materiel hets och ökande otrygghet. När jag tänker på Furudal så ser jag lugn och ro framför mig. Litet och avskilt, fin natur, stressfritt, bygemenskap, färre tidstjuvar än i storstaden osv. Jag är medveten om att jag nog romantiserar en del och undrar därför om det finns någon här som kan ge mig mer kött på benen. Är Furudal en lämplig plats att söka sig till om man vill leva ett downshiftat liv? Är det svårt att komma in och bli accepterad i ett litet samhälle som detta? Finns det saker som är bra att veta om Furudal som är svårt att få reda på som utomsocknes (typ att det skulle vara en inavelsbygd, frikyrkligt eller att det råder allmän social misär där). Så, ge mig allt ni har om Furudal!

Tror ni kommer trivas utmärkt där om det är lugnet ni söker. Nära till fin natur, ingen stress på något sätt. Är själv född och uppvuxen några mil där ifrån, och ja, folk i byar runt Dalarna, men säkerligen inte bara där, är lite speciella och knepiga på många sätt.

Det kan nog eventuellt vara lite svårt till en början att acklimatisera sig för er, men när ni väl "vunnit förtroende" så kommer ni få vänner för livet. Sanna mina ord.
Citera
2020-10-06, 19:29
  #3
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Tack för info.
Misären i Boden är dock totalt ovidkommande i denna tråd.

.

Det lilla jag varit i Furudal lockade inte mig, men det erbjuder nog det du söker. Prova!, och glöm inte berätta hur det gick.

LL
Citera
2020-10-06, 19:35
  #4
Medlem
Conams avatar
Har du födkroken ordnad så flytta bara, någorlunda frisk, gillar att se skog, då är du hemma! Mycket trevligt folk, avarter finns, även insnöade, så din fråga kan ju liknas vid, hur långt är ett snöre?
Citera
2020-10-06, 20:03
  #5
Medlem
[quote=Conam|73163351]Har du födkroken ordnad så flytta bara, någorlunda frisk, gillar att se skog, då är du hemma! Mycket trevligt folk, avarter finns, även insnöade, så din fråga kan ju liknas vid, hur långt är ett snöre?[/QUOTE

Min fråga kanske var lite väl vid. Jag tänkte mest på om Furudal har rykte om sig att vara särskilt drabbat av sociala problem. I kommunen där jag växte upp fanns ett par sådana småbyar där merparten av invånarna utgjordes av hillbillys, bidragsberoende, missbrukare, hustrunisshandlare etc. Sånt kan ju vara svårt att veta för en utomsocknes. Mer så jag tänkte.
Citera
2020-10-06, 20:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Tror ni kommer trivas utmärkt där om det är lugnet ni söker. Nära till fin natur, ingen stress på något sätt. Är själv född och uppvuxen några mil där ifrån, och ja, folk i byar runt Dalarna, men säkerligen inte bara där, är lite speciella och knepiga på många sätt.

Det kan nog eventuellt vara lite svårt till en början att acklimatisera sig för er, men när ni väl "vunnit förtroende" så kommer ni få vänner för livet. Sanna mina ord.

Tack för input! Gissar att ”vinna förtroende” i detta sammanhang kan handla om att engagera sig i det som sker i byn, tjänster och gentjänster etc?
Citera
2020-10-06, 20:10
  #7
Medlem
Conams avatar
[quote=Sasparilla|73163683]
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Har du födkroken ordnad så flytta bara, någorlunda frisk, gillar att se skog, då är du hemma! Mycket trevligt folk, avarter finns, även insnöade, så din fråga kan ju liknas vid, hur långt är ett snöre?[/QUOTE

Min fråga kanske var lite väl vid. Jag tänkte mest på om Furudal har rykte om sig att vara särskilt drabbat av sociala problem. I kommunen där jag växte upp fanns ett par sådana småbyar där merparten av invånarna utgjordes av hillbillys, bidragsberoende, missbrukare, hustrunisshandlare etc. Sånt kan ju vara svårt att veta för en utomsocknes. Mer så jag tänkte.
Dalom är ju en rik byggd, grundmurade traditioner, möjligen lite dryga men det vänjer man sig nog med!
Citera
2020-12-02, 14:15
  #8
Medlem
Porridges avatar
Ptjaaa... Som född och uppvuxen där så vet jag väl en del. Det är ju en väldigt liten ort i inlandet med allt vad det innebär. Folk är väl som folk är mest antar jag. Gillar man jakt, fiske och friluftsliv i allmänhet är det väl ett grymt bra ställe att slå sig ner på. Gillar man at hänga på krogen mindre bra.

Lugnt & fridfullt är det i alla fall. Nån skoter eller trimmad epa som kan störa friden emellanåt på sin höjd. På somrarna kommer det en hel del familjer med barn i nedre tonåren för att gå på hockeyskola. En hockeyskola som i princip ensam gör att det faktiskt går att driva två fik/konditorier på byn. Varav det ena kanske mera är att betrakta som ett ställer med enklare matservering än ett renodlat fik (har även öl/vin rättigheter).

En majoritet av befolkningen jobbar på sågverket/husfabriken som finns (som faktiskt är Rättviks kommuns största privata arbetsgivare). Övriga möjligheter till arbete är få, och mestadels kommunala. Finns även en liten tillverkningsindustri för legotillverkning av termoplastprodukter (VVS attiraljer o.d)
Citera
2024-04-24, 17:11
  #9
Medlem
[quote=Sasparilla|73163683]
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Har du födkroken ordnad så flytta bara, någorlunda frisk, gillar att se skog, då är du hemma! Mycket trevligt folk, avarter finns, även insnöade, så din fråga kan ju liknas vid, hur långt är ett snöre?[/QUOTE

Min fråga kanske var lite väl vid. Jag tänkte mest på om Furudal har rykte om sig att vara särskilt drabbat av sociala problem. I kommunen där jag växte upp fanns ett par sådana småbyar där merparten av invånarna utgjordes av hillbillys, bidragsberoende, missbrukare, hustrunisshandlare etc. Sånt kan ju vara svårt att veta för en utomsocknes. Mer så jag tänkte.

FLY!!! Bara inskränkta bönder, välj någon annnan stans på jorden
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback