Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-27, 16:31
  #937
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Har en struntsumma på 5 mBTC (~3000 SEK) som jag mineade för ett par år sedan och förvarar i hot wallet.

Är det relativt safe att tex shoppa något på Inet med dem via Bitpay och inte oroa mig för Skatteverket? Tänker att då passerar ju valutan iaf inte banksystemet per se.
Citera
2024-04-12, 17:10
  #938
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Tyskt medborgarskap har fortfarande inte med saken att göra. Och den s.k. tioårsregeln gäller bara för vissa värdepapper.

”Skattskyldigheten omfattar delägarrätter enligt 48 kap. 2 § IL med undantag för värdepappersfonder och specialfonder, samt delägarrätter som förvaras på ett investeringssparkonto. Skattskyldigheten omfattar även andelar i svenska handelsbolag och i utlandet delägarbeskattade juridiska personer samt kontofrämmande tillgångar som förvaras på ett investeringssparkonto (3 kap. 19 § andra stycket IL och 42 kap. 38 § IL).”
https://www4.skatteverket.se/rattsli...3.16/2672.html
Så hur ska jag tolka detta i slutändan, är krypto boeronde av denna lag eller ej, hur funkar det i praktiken? Man kan väl inte bara bli boende utomlands mer än 185 dagar och då sälja av i det landet och inte bli skyldig i sverige?
Citera
2024-04-12, 17:53
  #939
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
Så hur ska jag tolka detta i slutändan, är krypto boeronde av denna lag eller ej, hur funkar det i praktiken? Man kan väl inte bara bli boende utomlands mer än 185 dagar och då sälja av i det landet och inte bli skyldig i sverige?

Räcker inte att bara bo utomlands. Man får inte ha väsentlig anknytning till Sverige:
https://www4.skatteverket.se/rattsli...24.1/2638.html
__________________
Senast redigerad av Cyber500 2024-04-12 kl. 18:43.
Citera
2024-04-15, 07:35
  #940
Medlem
Hur gör man i praktiken om man har bitcoin i Ledger och vill flytta lite åt gången till ett konto utomlands?Först måste öppna offshore konto såklart...i vilket land är bäst för detta?Har tänkt mest på Hong Kong.. Singapore eller Dubai/Qatar..finns det bättre alternativ?
Cypern..
Nästa steg sen..hur säljer jag Bitcoin för 1000usd varje månad från Ledger och får stålarna på kontot enklast och säkrast?
Citera
2024-04-15, 13:55
  #941
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Räcker inte att bara bo utomlands. Man får inte ha väsentlig anknytning till Sverige:
https://www4.skatteverket.se/rattsli...24.1/2638.html
Jo men det förstår jag såklart, det var ju dock inte min fråga. Jag frågade ju specifikt om krypto lyder under 10-årsregeln för det står inget om det när jag läser på SKV.
(Jag vet att om du bor i ett annat land stadigvarande under mer än hälften av de senaste 365 dagarna och inte har väsentlig knytning till sverige så är du inte skattepliktig i sverige förrutom vi sälj av aktier eller liknande som det var med 10-årsregeln där man säljer av något man köpte i Sverige)
Citera
2024-04-16, 16:35
  #942
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
Jo men det förstår jag såklart, det var ju dock inte min fråga.
Det var delvis vad du frågade om.
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
Jag frågade ju specifikt om krypto lyder under 10-årsregeln för det står inget om det när jag läser på SKV.
Regeln gäller som sagt bara vissa värdepapper och delägarrätter, och krypto är inget av detta (krypto är andra tillgångar). Skatteverket nämner inte krypto i samband med 10-årsregeln därför att regeln inte gäller krypto.

Men jag är inte skatteexpert, så jag kanske har fel...
Citera
2024-04-16, 16:52
  #943
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyber500
Det var delvis vad du frågade om.

Regeln gäller som sagt bara vissa värdepapper och delägarrätter, och krypto är inget av detta (krypto är andra tillgångar). Skatteverket nämner inte krypto i samband med 10-årsregeln därför att regeln inte gäller krypto.

Men jag är inte skatteexpert, så jag kanske har fel...
Och om jag förstått det rätt så behöver man inte betala skatt i utlandet till de landets skattesystem om man säljer av sin krypto där om man bara har varit där i säg 4-5 månader och flyttar hem efteråt, alltså under 6 månader (låt säga om man mot förmodan flyttat till ett land med högre kryptoskatt). Då ska skatten till svenska SKV även fast man säljer på utländsk mark?
Citera
2024-04-16, 21:07
  #944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
Och om jag förstått det rätt så behöver man inte betala skatt i utlandet till de landets skattesystem om man säljer av sin krypto där om man bara har varit där i säg 4-5 månader och flyttar hem efteråt, alltså under 6 månader (låt säga om man mot förmodan flyttat till ett land med högre kryptoskatt). Då ska skatten till svenska SKV även fast man säljer på utländsk mark?
Ja så uppfattar jag det också, för då är man fortfarande obegränsat skattskyldig i Sverige.
Citera
2024-04-24, 17:17
  #945
Medlem
Verkar knepigt att undvika den väsentliga anknytningen. Om man bara avser bo utomlands 180-365 dagar.

Hur gör nissen i Dubai som figurerade i Svt för ett tag sen? Köpt medborgarskap? Klippt banden med mamsen o pappsen?

Verkar bara återstå att mygla i Karibien på ljusskygga plattformar om man helt vill undvika skatten. Å andra sidan medför det en rad risker.
Citera
Idag, 22:50
  #946
Medlem
p1lzk3rns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Har en struntsumma på 5 mBTC (~3000 SEK) som jag mineade för ett par år sedan och förvarar i hot wallet.

Är det relativt safe att tex shoppa något på Inet med dem via Bitpay och inte oroa mig för Skatteverket? Tänker att då passerar ju valutan iaf inte banksystemet per se.

Det skulle jag säga! Jag Brukar handla med mitt crypto.com-kort när jag handlar lite dyrare prylar på nätet. Handlat för säkert 30k utan problem 🤝
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback