Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-21, 12:28
  #193
Medlem
Alla fraktbolag lär skilja sig åt mycket beroende på var man bor. Eller snarare vem den lokala anställde är. Jag har tur som har bra folk från de flesta bolagen. Early Bird är min favorit då den alltid står vid ytterdörren på morgonen. DHL bra. Postnord bra bortsett från att paketen kan åka vilse då och då. Budbee bra men brukar kräva signatur och går därmed bort. Till och med airmee funkar bra här. Bring har levererat skadat gods flera gånger. Gäller att hitta vilket bolag som funkar bra där du bor.
Citera
2024-03-01, 21:34
  #194
Avstängd
Harry_s avatar
försöker undvika dom så mkt det går
ena gången hade dom lagt på brevlådan där vem som helst kunde ta
en annan gång mitt i gången då tyckte jag att det var konstigt och titta på bevakningsfilmen
då hade snubben inte orkat gå av och kastat den

https://tv.aftonbladet.se/video/3665...steg-fran-bron
Citera
2024-03-06, 12:17
  #195
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
försöker undvika dom så mkt det går
ena gången hade dom lagt på brevlådan där vem som helst kunde ta
en annan gång mitt i gången då tyckte jag att det var konstigt och titta på bevakningsfilmen
då hade snubben inte orkat gå av och kastat den

https://tv.aftonbladet.se/video/3665...steg-fran-bron

Ja beroende lite på var man bor kan det funka nog mindre bra använda sig av early bird om dom lägger det utanför där vem som helst kan ta det. Dom gånger jag beställt har jag inte haft några problem.
Citera
2024-03-29, 04:39
  #196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja beroende lite på var man bor kan det funka nog mindre bra använda sig av early bird om dom lägger det utanför där vem som helst kan ta det. Dom gånger jag beställt har jag inte haft några problem.

Nu tror jag inte att jag beställt av early bird men liknande bolag har ju olika alternativ typ paketbox, ombud typ 30kr. Läggs utanför dörr typ gratis.

Man får väl skylla sig själv lite om man väljer ett alternativ ex lägg utanför dörr och sen skulle bli besviken på företaget för att paketet ligger utanför dörren.
Citera
2024-03-29, 12:07
  #197
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
försöker undvika dom så mkt det går
ena gången hade dom lagt på brevlådan där vem som helst kunde ta
en annan gång mitt i gången då tyckte jag att det var konstigt och titta på bevakningsfilmen
då hade snubben inte orkat gå av och kastat den

https://tv.aftonbladet.se/video/3665...steg-fran-bron

Direkt efter det där klippet så kom det ett annat klipp där PostNord gjorde precis likadant och innehållet i paketet gick sönder.

Jag har fått ett paket med Early Bird och det fanns ingen möjlighet att ens välja postoperatör, så hur ska man undvika dem?
Citera
2024-03-29, 12:12
  #198
Avstängd
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Direkt efter det där klippet så kom det ett annat klipp där PostNord gjorde precis likadant och innehållet i paketet gick sönder.

Jag har fått ett paket med Early Bird och det fanns ingen möjlighet att ens välja postoperatör, så hur ska man undvika dem?

att inte välja dom om du får välja
Citera
2024-03-29, 12:25
  #199
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
att inte välja dom om du får välja

Jag beställer ofta utomlands och då är det lögn i helvete att ens få ett fraktalternativ. Det mesta jag beställer kommer med PostNord.
Citera
2024-03-29, 14:31
  #200
Avstängd
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag beställer ofta utomlands och då är det lögn i helvete att ens få ett fraktalternativ. Det mesta jag beställer kommer med PostNord.

då har du inga problem med EB dvs
Citera
2024-03-29, 15:03
  #201
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
då har du inga problem med EB dvs

Inte än så länge, men paket börjar levereras med andra postoperatörer. Det senaste kom med Bring utan någon som helst avisering.

Jag fick i alla fall en avisering från Early Bird. PostNord brukar alltid skicka ut ett fysiskt brev.
Citera
2024-03-29, 15:09
  #202
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Alla fraktbolag lär skilja sig åt mycket beroende på var man bor. Eller snarare vem den lokala anställde är. Jag har tur som har bra folk från de flesta bolagen. Early Bird är min favorit då den alltid står vid ytterdörren på morgonen. DHL bra. Postnord bra bortsett från att paketen kan åka vilse då och då. Budbee bra men brukar kräva signatur och går därmed bort. Till och med airmee funkar bra här. Bring har levererat skadat gods flera gånger. Gäller att hitta vilket bolag som funkar bra där du bor.
Sen kan ju paketet bli illa hanterat på varsomhelst utmed dess resa. I princip alla av dessa företag använder sig av "gratis" arbetskraft från Arbetsförmedlingen inne på terminalerna och då blir det som det blir där om de inte övervakas eller fostras ordentligt. Sen kan man ju fan tycka att företagen inte ska få gratis arbetskraft utan bör få stå för vad det faktiskt kostar för att ha anställd personal. Men gratis är gott och det gör att hela transportmarknaden är snedvriden.

Sen får väl en och annan ett riktigt jobb med att köra ut paketen men långt ifrån alla är uppenbarligen lämpliga för det. Hur som helst så verkar problemet vara som störst på "last mile" transporten. Jag bor i centrala Göteborg och här fungerar
- AirMe så där
- Early Bird bra, de hänger på dörren under natten. Bor lugnt område med kodlås in. Fan vet hur de tar sig in, men de är väl de som förr levererade papperstidningar och har de väl brickor och koder.
- Bring är rätt kassa. Rätt vad det är så kommer meddelade om att paketet inte kunde köras ut "idag" och det kan ske flera dagar i rad.
- Post Nord fungerar aldrig. Paket som fastnar någonstans. De påstår att de försökt leverera men har inte varit här, trots att man varit hemma hela dagen. Paketet hamnar då hos ombud, och jag vill helst ha paketen till ombud om jag inte kan få dem i en paketbox.
- DHL är kassa, ungefär samma som Bring.
- BudBee har jag bara fått till paketbox och det har funkat fint.
- Instabox har varit min favorit och den har jag också fått till box. Tycker de blivit sämre med tiden dock. Har för mig att de köpt upp BudBee och det var då de började få bekymmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
försöker undvika dom så mkt det går
ena gången hade dom lagt på brevlådan där vem som helst kunde ta
en annan gång mitt i gången då tyckte jag att det var konstigt och titta på bevakningsfilmen
då hade snubben inte orkat gå av och kastat den

https://tv.aftonbladet.se/video/3665...steg-fran-bron
Det där händer nog oftare än vad många tror. Sen ska vi inte tro att paketen hanteras särskilt väl under dess resa och kan nog få värre smällar än denna. Det är alltså mycket viktigt att varorna packas väl.
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Direkt efter det där klippet så kom det ett annat klipp där PostNord gjorde precis likadant och innehållet i paketet gick sönder.

Jag har fått ett paket med Early Bird och det fanns ingen möjlighet att ens välja postoperatör, så hur ska man undvika dem?
Ja, att paket kastas båda på slutadress och under vägens gång är förekommande. Dock klantigt att inte gå ur och och bara lägga det.

Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag beställer ofta utomlands och då är det lögn i helvete att ens få ett fraktalternativ. Det mesta jag beställer kommer med PostNord.
Det är i princip omöjligt att veta vilket bolag som kör "last mile" när man beställer från utlandet, typ Kina. Det kan dessutom vara olika operatörer utmed linjen gång från annan trots att du beställer samma sak igen från samma säljare.

Ibland kommer det med Early Bird, men det är väl mest småsaker. Jag har även fått via AirMe, DHL och Post Nord. Post Nord är nog de som är lurigast. Tyvärr kan man ju inte välja "leverera till ombud eller paketbox" när man beställer från utlandet, utan allt blir hemleverans. Post Nord levererar ju (nästan) aldrig hem utan påstår ju var enda gång att man inte var hemma fast man varit det hela dagen. Det är det enda företaget som inte meddelar dig heller att ett paket är på gång utan man måste hela tiden ha koll på spårningen på paketet. För även om det hamnar hos ett ombud så är det långt från säkert att du får information om det.
Citera
2024-03-29, 16:06
  #203
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det är i princip omöjligt att veta vilket bolag som kör "last mile" när man beställer från utlandet, typ Kina. Det kan dessutom vara olika operatörer utmed linjen gång från annan trots att du beställer samma sak igen från samma säljare.

Ibland kommer det med Early Bird, men det är väl mest småsaker. Jag har även fått via AirMe, DHL och Post Nord. Post Nord är nog de som är lurigast. Tyvärr kan man ju inte välja "leverera till ombud eller paketbox" när man beställer från utlandet, utan allt blir hemleverans. Post Nord levererar ju (nästan) aldrig hem utan påstår ju var enda gång att man inte var hemma fast man varit det hela dagen. Det är det enda företaget som inte meddelar dig heller att ett paket är på gång utan man måste hela tiden ha koll på spårningen på paketet. För även om det hamnar hos ett ombud så är det långt från säkert att du får information om det.

Det är svårt att veta, men man kan ana vem som levererar beroende på försändelsenumret. För mig har PostNord alltid varit tillförlitliga. De har alltid levererat den dag som har aviserats. UPS har jag dålig erfarenhet av, för de har aldrig levererat och kommit med undanflykter om att det behövdes portkod fast man bor i villa. Bedrövligt att det ska behöva vara så dålig service till privata bostäder.

Early Bird har bara levererat ett paket till mig. De kom på natten och lämnade paketet utanför dörren. Jag gillar inte riktigt den metoden, för man vågar knappast beställa något dyrbart med dem som operatör.
Citera
2024-03-29, 16:26
  #204
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Det är svårt att veta, men man kan ana vem som levererar beroende på försändelsenumret. För mig har PostNord alltid varit tillförlitliga. De har alltid levererat den dag som har aviserats. UPS har jag dålig erfarenhet av, för de har aldrig levererat och kommit med undanflykter om att det behövdes portkod fast man bor i villa. Bedrövligt att det ska behöva vara så dålig service till privata bostäder.

Early Bird har bara levererat ett paket till mig. De kom på natten och lämnade paketet utanför dörren. Jag gillar inte riktigt den metoden, för man vågar knappast beställa något dyrbart med dem som operatör.
UPS är verkligen ingen höjdare! Deras paket till privatperson kan hamna lite var som helst. De kör lite samma metod som Post Nord genom att påstå att man inte är hemma. Sen kan det nästan hamna på vilket utlämningsställe som helst. Det hamnar inte inte alltid på de mest näraliggande ställena utan kan hamna i en angränsande stadsdel.

Men en av de mest absurda leveransupplevelserna har jag haft med DHL: (skrev såhär i UPS tråden)
Något av det mer absurda i leveransväg lyckades dock DHL med. De påstod att jag inte varit hemma, men både jag och frugan hade varit hemma hela den dan (jobbade från hemmet). Fick i alla fall ett meddelande om att paketet kommit till ett utlämningsställe. Det lustiga var att det hade kommit till ett utlämningsställe i Varberg och jag bor i Göteborg. I alla fall så valde jag att åka dit och hämta det då jag ville ha mitt paket och att jag inte litade på att de skulle lyckas bättre nästa gång. Vad skulle hindra att paketet hamnade i Svappavaara?

Post Nord har man fått rodda med några gånger med då de gärna lyckas få stora paket att "fastna" på terminalen i Härryda. Fullständigt inkompetenta.

Early Bird har jag fått via kanske 10 gånger och det har alltid funkat. Men som sagt så bor jag i ett bra område i centrala Göteborg, en uppgång som har portlås och sex lägenheter och alla är bra svenska grannar. Hela området är bra. Då kan det ju fungera att lämna paketet på dörren. Kanske inte funkar så väl i Gårdsten

Jag har inte lärt mig att tolka ut vilken leverantör det blir förrän det väl kommer till Sverige, märker bara att det varierar mycket.

En annan "kul" sak var när AirMe skulle leverera något från Amazon. Kommer väl ihåg att det stod i leveransbekräftelsen att din Last Mile kommer vara fossilfri. Skiter fullständigt i den saken egentligen, men det roliga var att när paketet kom så levererades det av en smutsig pakistanier i en +10 år gamma Citroen Jumpy som gick på diesel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback