Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-15, 17:40
  #1
Medlem
Jag tänkte sadla om och tänkte börja studera något inom IT och jag har nu fastnat för denna utbildning;
IT-säkerhetstekniker - Etisk Hackare.
Är det något att ha? Finns det jobb efter en YH-utbildning i denna bransch?

Det kanske är lätt att romantisera yrket, då jag ej har något större erfarenhet eller kunskap i området. För mig väcks en viss agentromantik, lite Bond-feeling.
Finns det någon här som gått denna utbildning eller kanske jobbar inom yrket som kan ge en åsikt? Hur ser en arbetsdag ut? Är det lätt att få jobb, hur ser det ut att jobba utomlands?

Här är länken till utbilndingen i fråga https://www.yhguiden.se/utbildning/e...-etisk-hackare
Citera
2020-11-15, 18:47
  #2
Medlem
NaZdravis avatar
Säkerhetsfolk behövs såklart alltid men känns ändå lite nischat på något vis.
Har dock för mig att man inte får starta YH-utbildningar hur som helst utan att ha kött på benen.
Citera
2020-11-15, 18:47
  #3
Medlem
Smaka-migs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Säkerhetsfolk behövs såklart alltid men känns ändå lite nischat på något vis.
Har dock för mig att man inte får starta YH-utbildningar hur som helst utan att ha kött på benen.


Du pratar i nattmössan.
Citera
2020-11-15, 19:36
  #4
Medlem
Aigiss avatar
Finns det jobb som etisk hackare? Nej. Finns det jobb inom it-säkerhet? Ja. Hoppas du inte gått på det där urlöjliga säljsnacket.
Citera
2020-11-15, 22:22
  #5
Medlem
Ansökan är stängd. Du ansöker genom att hacka dig in på sidan och lämna ett spår.
Citera
2020-11-15, 23:10
  #6
Medlem
megacrexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Säkerhetsfolk behövs såklart alltid men känns ändå lite nischat på något vis.
Har dock för mig att man inte får starta YH-utbildningar hur som helst utan att ha kött på benen.
Helt rätt! YH-utbildningar är relaterade till vad näringslivet efterfrågar. Detta är ett hett ämne! Kollade hemsidan och utbildningen verkar hur seriös som helst, jmf "cybersoldaterna" som synts i media på senaste tiden. Hade gärna gått den men är i fel landsända.
Citera
2021-01-02, 10:30
  #7
Medlem
zixls avatar
Det tar ju ett par månader innan den öppnar igen, men det finns massor på nätet om du vill plugga själv under tiden, så du i alla fall får en förståelse för vad det handlar om. Jobb finns nog hos stora företag och myndigheter, glöm den lokala macken. Jag jobbar själv inom branschen och vi har svårt att rekrytera folk ibland pga deras lönekrav och att vi inte har råd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback