Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-01-05, 11:07
  #25
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Finns mackar än idag med färdigblandad även om det är sällsynt, alkylatbensin om än dyr finns för 2T motorer alternativt så har man med sig en mindre flaska med olja.


Har för mig det fanns en kort period under 70-talet med suzuki k50, togs bort för många glömde fylla på olja varpå cylindern skar och det fick tillverkaren skiten för, suzuki hade dessutom ett system som inte gick att blandtanka med utan krävde olja via oljepumpen för att fungera.

Kommer aldrig glömma när polarens bakhjul låste sig under full mutter på hans k50. Han hade aldrig kollat oljan, han sa "men det fanns ju i när jag köpte den". Han var inte den med mest mekaniska förståelse..

Mig veterligen körde han oljeblandat i tanken efter att ha bytt cylinder, utan vidare problem. Inte säker på om oljetanken pluggades eller om han gjorde något men om jag minns rätt körde han bara på med blandat i tanken där efter.
Citera
2021-01-05, 11:37
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Lite korkade va dom allt på suzuki, konstruera ett separatsmörjningssystem som måste användas för att motorn inte ska haverera, gick inte att blandtanka med CCI-systemet, vänster ramlager samt nedre vevstakslagret smörjs via oljepumpen.

71-74 samt 83 och senare användes systemet.
https://suzukimoped.wordpress.com/20...ns-oljesystem/


50cc räcker alldeles utmärkt.

https://www.youtube.com/watch?v=ijTZb0G9mN0
https://www.youtube.com/watch?v=K4nJ-7bsZN0

21hk 67cc
https://www.youtube.com/watch?v=F1pwge32HdE

Rätt skön men om det nu r tänkt att han skall köra dragrace med den maskinen så hjälper det inte att han monterade en längre gaffel och högre styre även om stuket blev häftigare
Citera
2021-01-17, 05:27
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
På 1980-talet, då det var sommar året runt, tankade man moppen på Uno-X eller BP ur en handdriven pump med färdigblandad tvåtaktsbensin som stod vid bensinmackens ingång. Man pumpade upp några liter i en genomskinlig tank som satt högst upp, tankade med slangen, läste av hur många liter det blev och gick in och betalade.

Det var många år sedan jag såg en sådan pump, så nu undrar jag hur kidsen tankar sin Puch Dakota. Fyller man tanken med ren bensin och slabbar i tvåtaktsolja efteråt, eller hur går det till?
Precis som du gör med t.ex en gummibåt
Citera
2021-01-17, 15:50
  #28
Medlem
Till min gamla vespa har jag med en liten flaska olja om jag är ute och åker, annars brukar jag försöka blanda klart soppan i en 5L dunk och tanka hemma i garaget så jag slipper blanda på macken så långt det går.

Jag kanske är petig, men jag brukar slå i oljan före bensinen för att det ska blandas runt ordentligt om jag tankar på macken. Hur gör ni?

Jag har även två mopeder med separatsmörjning och har kört med det i över 10 år och med trim utan bekymmer. Har ställt på oljepumpen bara så jag får ut mer olja.

Kravet i EU är minst Euro 4 i miljölagstiftning, sen om du kör på tvåtakt, el eller diesel är skit samma. Tror kravet är generellt för mindre maskiner dvs även gräsklippare och liknande. Och det är därför man nästan enbart (men bara nästan) säljer tvåtaktare med separatsmörjning. Oljan är en stor miljöbov och därför vill man snåla in på det så mycket som möjligt
Citera
2021-01-17, 21:31
  #29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodastigen
Jag kanske är petig, men jag brukar slå i oljan före bensinen för att det ska blandas runt ordentligt om jag tankar på macken. Hur gör ni?
Tankar, häller i olja sen kör jag.

Citat:
Oljan är en stor miljöbov och därför vill man snåla in på det så mycket som möjligt
Isåfall är det direktinsprutning man ska använda, kan sänka mängden olja rätt dramatiskt när det inte finns någon bensin som sköljer bort den.
Citera
2021-01-18, 19:45
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Isåfall är det direktinsprutning man ska använda, kan sänka mängden olja rätt dramatiskt när det inte finns någon bensin som sköljer bort den.

Direktinsprutning är bra på flera sätt, Tyvärr har det inte fått nåt vidare genombrott. Idag är det väl vanligare med fyrtakt och insprutning men jag vet inte om det är direktinsprutning eller ej.
Citera
2021-01-19, 06:19
  #31
Medlem
Chronophobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Lite korkade va dom allt på suzuki, konstruera ett separatsmörjningssystem som måste användas för att motorn inte ska haverera, gick inte att blandtanka med CCI-systemet, vänster ramlager samt nedre vevstakslagret smörjs via oljepumpen.

71-74 samt 83 och senare användes systemet.
https://suzukimoped.wordpress.com/20...ns-oljesystem/


50cc räcker alldeles utmärkt.

Oj, det visste inte ens jag som var med på den tiden de mopparna var som populärast. Själv körde jag FS1 och blandade i tanken. 50cc räckte länge för mig, körde med en "femånhalva" i flera år, filat och portat en massa själv. Den gjorde 100 med hög drevning men normalt körde jag en drevning som gav 75 km/t. Den gick i evigheter på den setupen, tror inte den nöp en enda gång.

Hade Honda MB-5 sen, den var ju pinsamt enkel att få fart på jämfört med FS1.

Bytte upp mig till RD350 sen, först LC sen YPVS. Saknar dem som fan idag, 2-takt är så jävla kul att köra. Hade velat ha tag på en 350 igen av nostalgiska skäl, men nu är det ju svindyra rariteter När jag hade min skrattade folk åt den trots att den hade bra prestanda.
Citera
2021-02-10, 12:24
  #32
Medlem
Soulflowers avatar
Jag föredrar alkylat så jag kör till den enda pumpen som finns i stan och tankar och fyller samtidigt en eller två femlitersdunkar att ha hemma. Blandar i olja (glad att jag prickade in en årsmodell utan separat oljetank).
Nu kom jag på att det kanske inte är det bästa att blanda i olja i dunken och sen låta den stå. Hur gör ni som har en dunk hemma, blandar ni direkt eller precis innan ni tankar?
Citera
2021-02-10, 16:53
  #33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Hur gör ni som har en dunk hemma, blandar ni direkt eller precis innan ni tankar?
Ser ingen orsak till varför man inte ska kunna blanda i oljan direkt dagens oljor blandar sig rätt bra inte som förr när det kunde separera om det stod för länge, utgår från att du använde rför ändamålet lämplig olja.
Citera
2021-02-13, 19:32
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Nu kom jag på att det kanske inte är det bästa att blanda i olja i dunken och sen låta den stå. Hur gör ni som har en dunk hemma, blandar ni direkt eller precis innan ni tankar?

Jag tankar i oljan i dunken redan när jag fyller på bensin. Sen när jag ska använda bränslet skakar jag om dunken duktigt. Men jag gör likadant med mopederna som saknar separatsmörjning, ruskar om dom innan jag åker iväg första gången för dagen
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback