Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-07, 19:20
  #1
Medlem
Behöver lite hjälp med att förstå hur jag kan lösa ett färgproblem på bästa sätt.

Jag customiserar just nu färgschemat i en editor (ett media-program). Som syns på bilderna nedan så är det 12 rektanglar, som alla ska ha en unik färg. Jag använde att färglägga dom med färgcirkelns 12 färger, för att sprida ut spektrat av färger jämnt. Så långt så gott.

Men jag måste kunna skilja på rektanglar som är markerade/valda och rektanglar som inte är valda också. Det måste vara en tydlig synlig skillnad mellan markerade- och ickemarkerade rektanglar. Jag valde då att göra omarkerade trianglar mörkare, och markerade rektanglar full-ljusa i tonen.
Jag tog helt enkelt färgen för varje rektangel och sänkte dess ljusstyrka med 50% och gjorde dom ljussänkta färgtonerna till den nyans som omarkerade rektanglar ska ha, medan valda rektanglar då kommer få samma färg men full ljusstyrka. På så sätt skulle jag lätt kunna skilja på valda och icke valda rektanglar. Så var tanken.

Jag tyckte det skulle vara logiskt, men det funkar inte som tänkt, och jag inser att det beror på att olika färger verkar ha olika inneboende … "ljusstyrka" så att säga. Med det menar jag att t.ex. färgen lila är mörkare för ögat än färgen orange är. Så när den lila rektangeln är vald, och den då visas i sin fulla ljusstyrka, så får den samma upplevda 'ljusstyrka' som den icke-markerade orange-a rektangeln har. På så sätt kan jag inte avgöra visuellt vilka rektanglar som är valda och vilka som inte är det, baserat på att titta på deras ljusstyrka. Jag trodde som sagt användandet av färgcirkeln skulle ta hand om det här nästan automatiskt, men jag var nog tydligen lite naiv.

På den här screenshoten är rektanglarna som pilarna pekar på EJ markerade. Den lila rektangeln är tydligt mörkare än den orange-a.

På den här screenshoten är den lila rektangeln markerad, medan den orange-a raktangeln inte är vald. Dom har i princip samma ljusstyrka nu.

På den här screenshoten är alla markerade rektanglar utpekade med pil. Alla rektanglar som inte har pil mot sig är omarkerade. Som synes, så går det i princip inte att avgöra vilka rektanglar som är markerade och inte, baserat på ljusstyrka.

För att lösa problemet så tror jag att jag behöver hitta- eller förstå ett sätt eller en teknisk egenskap att skapa färgerna på, så att alla färger får samma .. ja vad heter det? Samma upplevda ljusstyrka som alla andra, så att säga.

Problemet är att jag inte känner till någon sån modell eller formula att ställa in färger på. Och jag har ingen lust att sitta i dagar med trial-and-error metoden, för att gradvis jobba mig fram till detta på ren måfå.

Hoppas på lite hjälp och tips av folk som är mer kunniga i färg och grafisk design än jag är.
Hoppas att det gick att förstå beskrivningen.
Tackar varmt för tips och idéer
__________________
Senast redigerad av Robbinist 2021-01-07 kl. 19:40.
Citera
2021-01-07, 19:25
  #2
Medlem
spermaoffrets avatar
Du har glömt att länka till bilden...

Edit: ok såg nu. (Men fungerar inte)

Edit 2: fungerar nu.

Jag sökte på "percieved color brightness"

Hittade denna länk där det diskuteras. Tror du kan leta dig vidare med idéer därifrån:

https://stackoverflow.com/questions/...s-of-rgb-color

Kan ju iofs kanske ta längre tid än trial and error om du snöar in på det där. 😂
__________________
Senast redigerad av spermaoffret 2021-01-07 kl. 19:40.
Citera
2021-01-07, 19:28
  #3
Medlem
Ledsen för inledande strul med bilderna.
Det ska vara fixat nu.
Citera
2021-01-07, 19:44
  #4
Medlem
spermaoffrets avatar
https://contrastchecker.online/color...nce-calculator

Nån slags uträknare. Kanske kan hjälpa?

En till:

https://planetcalc.com/7779/

Med lite trial and error kan du matcha procent färgerna har med den tror jag.

Citat:
The following calculator gives the relative luminance of the color in RGB form. White color has 100% relative luminance, black - 0%, all other colors - something between.
__________________
Senast redigerad av spermaoffret 2021-01-07 kl. 19:49.
Citera
2021-01-07, 20:00
  #5
Medlem
Guffel2s avatar
Om du använder färg för att sortera efter typ eller vad det nu är får du välja att visa markering på ett annat sätt exempelvis outline, tjock text, storlek osv. Färg kan va ett sätt men tänk på färgblinda och förlita inte för många egenskaper till färgen.
Citera
2021-01-08, 00:36
  #6
Medlem
Jag tycker du ska glömma den ursprungliga idéen.

Problemet som ska lösas är att man ska kunna se vilka färger som är valda resp inte valda, right?

Då kan du göra en ram som syns om färgen är vald. Vit ram = färg vald, annars ingen ram = färg inte vald.
Citera
2021-01-08, 07:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HTE
Jag tycker du ska glömma den ursprungliga idéen.

Problemet som ska lösas är att man ska kunna se vilka färger som är valda resp inte valda, right?
Det är den viktigaste detaljen, ja.
Men jag måste också använda färger på rektanglarna för att lätt kunna se vilken horisontell nivå dom ligger på. Mönstret (rutnätet) dom ligger på är repetitivt i steg om 12, så färgerna har betydelse. Men så länge jag bara lätt kan uttyda vilken färg det är, så funkar det bra nog.

Citat:
Ursprungligen postat av HTE
Då kan du göra en ram som syns om färgen är vald. Vit ram = färg vald, annars ingen ram = färg inte vald.
Börjar känna du har rätt ...

Jag utgick från grön, klargrön, för den är så klar och tydlig, den kvalitén ville jag ta vara på om möjligt. Jag tog ut relativa luma-värdet av den färgen, men när jag sen tar en annan färg, med inneboende lågt luma-värde - typ absolut blå - och justerar blå tills den får samma relativa luma-värde som klargrön, då är den blåa färgen i princip vit. Den är mest vit med en aning av blå missfärgning typ.

Så då tänkte jag att .. jag kanske får göra om alla färgvärden till typ samma relativa luma-värde, och titta på den färgkarta jag får ut av att göra så, och försöka hitta ett sätt eller mönster att använda den kartan på bästa sätt?

Men efter jag gjorde det så ser man ju tydligt, det är många färger som inte längre har någon värdefull färgton kvar. Väldigt många färger drar sig mot antingen ljust grå eller vitt, så pass att det blir inte mycket varians kvar som ögat kan använda sig av. Och när jag gjorde tvärtom, dvs justerade alla färger till relativt lågt luma-värde, då blev effekten ungefär densamma, fast motsatt.

Fan va sjukt. Jag kände mig övertygad om att den här strategin skulle funka fullt ut. Men det gjorde jag å andra sidan även vid förra strategin, att använda färgcirkeln. Färgton och upplevd ljusstyrka hänger verkligen ihop mycket mer än jag först förstod.

Så jag måste nog ta av mig hatten och medge att ditt förslag måste nog bli strategin ändå. Vad som ska avgöra vad som är markerat, och inte, måste nog få bli något annat än färgen eller ljusstyrkan. Det finns färdigt mjukvarustöd för att justera färgerna på ramarna av rektanglarna, även för vald och icke vald ram, så jag ska testa det.

Vore rätt fräckt om man kunde lägga in en lite roligare indikering, typ sätta ut den här smileyn " " ovanför varje rektangel som är markerad. Det hade varit kul.

Nu känns det som jag är inne på rätt spår, övertygad jag har rätt strategi - igen.


Tack till Guffel2 och spermaoffret (byt namn för fan!) längre upp i tråden för bra länkar och värdefulla tips. Det hjälpte verkligen bra.
__________________
Senast redigerad av Robbinist 2021-01-08 kl. 07:51.
Citera
2021-01-08, 19:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Behöver lite hjälp med att förstå hur jag kan lösa ett färgproblem på bästa sätt.

Jag customiserar just nu färgschemat i en editor (ett media-program). Som syns på bilderna nedan så är det 12 rektanglar, som alla ska ha en unik färg. Jag använde att färglägga dom med färgcirkelns 12 färger, för att sprida ut spektrat av färger jämnt. Så långt så gott.

Men jag måste kunna skilja på rektanglar som är markerade/valda och rektanglar som inte är valda också. Det måste vara en tydlig synlig skillnad mellan markerade- och ickemarkerade rektanglar. Jag valde då att göra omarkerade trianglar mörkare, och markerade rektanglar full-ljusa i tonen.
Jag tog helt enkelt färgen för varje rektangel och sänkte dess ljusstyrka med 50% och gjorde dom ljussänkta färgtonerna till den nyans som omarkerade rektanglar ska ha, medan valda rektanglar då kommer få samma färg men full ljusstyrka. På så sätt skulle jag lätt kunna skilja på valda och icke valda rektanglar. Så var tanken.

Jag tyckte det skulle vara logiskt, men det funkar inte som tänkt, och jag inser att det beror på att olika färger verkar ha olika inneboende … "ljusstyrka" så att säga. Med det menar jag att t.ex. färgen lila är mörkare för ögat än färgen orange är. Så när den lila rektangeln är vald, och den då visas i sin fulla ljusstyrka, så får den samma upplevda 'ljusstyrka' som den icke-markerade orange-a rektangeln har. På så sätt kan jag inte avgöra visuellt vilka rektanglar som är valda och vilka som inte är det, baserat på att titta på deras ljusstyrka. Jag trodde som sagt användandet av färgcirkeln skulle ta hand om det här nästan automatiskt, men jag var nog tydligen lite naiv.

På den här screenshoten är rektanglarna som pilarna pekar på EJ markerade. Den lila rektangeln är tydligt mörkare än den orange-a.

På den här screenshoten är den lila rektangeln markerad, medan den orange-a raktangeln inte är vald. Dom har i princip samma ljusstyrka nu.

På den här screenshoten är alla markerade rektanglar utpekade med pil. Alla rektanglar som inte har pil mot sig är omarkerade. Som synes, så går det i princip inte att avgöra vilka rektanglar som är markerade och inte, baserat på ljusstyrka.

För att lösa problemet så tror jag att jag behöver hitta- eller förstå ett sätt eller en teknisk egenskap att skapa färgerna på, så att alla färger får samma .. ja vad heter det? Samma upplevda ljusstyrka som alla andra, så att säga.

Problemet är att jag inte känner till någon sån modell eller formula att ställa in färger på. Och jag har ingen lust att sitta i dagar med trial-and-error metoden, för att gradvis jobba mig fram till detta på ren måfå.

Hoppas på lite hjälp och tips av folk som är mer kunniga i färg och grafisk design än jag är.
Hoppas att det gick att förstå beskrivningen.
Tackar varmt för tips och idéer
Illustrator har den funktionen du efterfrågar.
Vad är en editor? Du menar ett program för bildredigering eller för hemsidor, eller för trycksaker? Ser i ärlighetens namn ut som något excel skapat. Det hade varit enklare att ge råd om du uppgav vilket.
Jag hade ritat det i illustrator, tar en kvart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback