Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-07-17, 17:16
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag fick en känsla att hela byn är uppbyggd för det enda storföretaget där - Perstorp och att kommunen sedan inte lagt tillräcklig intresse eller energi på att göra fint, attraktivt eller intressant. Gatunätet var också ovanligt enformigt och husen de nybyggda rätt typiskt trista och enformiga lågpris förortshus. Verkar mest bara växa massa tall där. Främst tycker jag väl att själva kommunledningen borde fundera igenom hur piffa upp byn lite, man kan ge ex. kolla på Trelleborg som jag tycker har varit väldigt duktiga på det. Kan dock tänka mig att de har en väldigt tajt budget att förhålla sig till, men å andra sidan borde väl de också ha rätt till utjämningsstödet såsom Malmö som går flera miljarder i förlust varje år och ända lägger massa pengar på att plantera och fräscha upp stan på olika sätt.

Håller med, hela byn känns förfallen på något sätt. Vissa ställen har dock blivit bättre. Det är bokskog
Citera
2023-07-17, 17:24
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Är Perstorp en bra kandidat om man gillar att spana in miserabla hålor?

Finns det nergångna gamla ruckel där eller består sunkigheten mest i att det är en massa invandrare?

Det är en jäkla bit att åka ner från Östergötland så vill höra om det är värt besväret.

Det stämmer. Det gamla folket är svenskar och dom unga människorna är invandrare
Citera
2023-07-18, 04:14
  #27
Medlem
Kloges avatar
I centrum blev det ett stort lyft när kommunhuset renoverades.
Såg tidigare ut som en byggnad från forna DDR

Kan tillägga att jag hejar på folk när jag spatserar på gatorna
Citera
2023-07-18, 04:20
  #28
Avstängd
Deprimerande ställe, finns inget att göra.. en ica?
De enda unga där är araber, de äldre svenskar.
Låter kul eller?

Hitta något mys ute i skogen nära någon sjö eller något istället.
Citera
2023-07-22, 08:05
  #29
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perstorpsbo
Det är bokskog

Så har du måske en dejlig Bøgballe der?
Citera
2023-07-25, 21:29
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Så har du måske en dejlig Bøgballe der?

?
Citera
2023-07-26, 18:47
  #31
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perstorpsbo
?

Sorry! Det danska ordet ”Bøgballe” är ju rätt komiskt för de flesta svenskar. I Danmark betyder det ungefär ”Bokhöjden” eller ”Bokkullen”.
Citera
2023-07-26, 18:55
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perstorpsbo
?

Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Sorry! Det danska ordet ”Bøgballe” är ju rätt komiskt för de flesta svenskar. I Danmark betyder det ungefär ”Bokhöjden” eller ”Bokkullen”.

Nu när vi håller med ord, så om man kastar om bokstäverna i Perstorp blir det Porrpest.
Citera
2023-07-26, 19:10
  #33
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Är Perstorp en bra kandidat om man gillar att spana in miserabla hålor?

Finns det nergångna gamla ruckel där eller består sunkigheten mest i att det är en massa invandrare?

Det är en jäkla bit att åka ner från Östergötland så vill höra om det är värt besväret.
Om du tror att det ska se ut som en gammal bruksort som typ Ställdalen eller Lesjöfors kommer du att bli väldigt besviken. Det är faktiskt rätt fint inne i orten.
https://images.app.goo.gl/ciFkxXCfNo5xsYYTA
Citera
2023-07-27, 09:26
  #34
Medlem
Nisse Gandhis avatar
För den som bor i en större stad kan Perstorp säkert upplevas som en sömnig hålla. Men det finns många orter som är mycket värre när det gäller tristess och förfall. Fastighetspriserna är troligen mycket lägre än i större och populära samhällen.

Behöver man mer samhällsservice och fler butiker än vad som finns i Perstorp så finns ”metropolen” Hässleholm på bekvämt avstånd.
Citera
2023-07-27, 12:01
  #35
Medlem
Pecka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Om du tror att det ska se ut som en gammal bruksort som typ Ställdalen eller Lesjöfors kommer du att bli väldigt besviken. Det är faktiskt rätt fint inne i orten.
https://images.app.goo.gl/ciFkxXCfNo5xsYYTA

Misstänkte nästan det, för stor befolkning för att vara en riktig håla.
Citera
2024-04-21, 21:53
  #36
Medlem
Brunkars avatar
Bodde i Perstorp för c.a. 10 år sedan, bodde där bara ett par månader men jag fick nog en helhetsbild under de månaderna. Orten var fin, allt såg fräscht ut, hade egentligen kunnat vara baserat på det en idyll att bo i om man föredrar mindre, lugnare ställen.

Men inte ens alla antidepressiva läkemedel hade kunnat stoppa den oumbärliga känsla av ren och skär depression som upplevdes. Jag vet inte egentligen vad anledningar var, det kanske var något i vattnet, luften eller hos människorna. Men att flytta dit, i alla fall då, borde nästan ha räknats som planerande av självmord och det tog mig då inte lång tid efter jag flyttade dit innan jag hamnade på PIVA av just anledningen; självmordsförsök.

Kanske finns det hopp i framtiden att Perstorp kan bli det, som i alla fall då såg ut till det yttre, att kunna bli en mysig liten ort. Men baserat på alla andra inlägg så verkar detta vara just den allmänna åsikten, att Perstorp är det mest deprimerande stället i Sverige. Möjligen delar Lesjöfors denna plats med Perstorp, aldrig bott där men åkt förbi många gånger, stannat en snabbis, och även om orten inte är, som Perstorp i alla fall var, vacker. Så gav den samma sorts känsla av att det nog är dags att avsluta livet om man stannar kvar lite för länge.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback