Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-10, 01:53
  #1
Medlem
Har alltid haft ett stort intresse i att skapa spel och alltid haft kul i skapandet av dem små spelen jag har gjort som sido projekt. Men vad jag sätt på internet så verkar spel inriktade linjer vara dåligt rycktade.


Så det jag undrar över är om det är värt att gå en sådan linje eller kämpa sig igenom en civilingenjörs linje för att sedan kunna plocka upp spelprogrammering vid sidan och ha mer arbetstillfällen.

Om nån också har information på ingånslön och snittlönen för en spelprogrammerare på dem olika företagen så skulle jag vara tacksam(sökt runt men det senaste man hittar som man kan lita på är från 2015)
Citera
2021-02-10, 02:11
  #2
Medlem
Resplendents avatar
Men varför jobba på ett företag när du kan driva eget och göra egna appar och tjäna mer? Kolla årsredovisningen för Dvapps, han har gjort sina spel helt på egen hand.
Citera
2021-02-10, 03:55
  #3
Medlem
Blyatifuls avatar
mannen om du pallar så e de såklart 100 ggr bättre med en civilingenjörsexamen också
Citera
2021-02-10, 07:40
  #4
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Nu är jag inte alls inom den branschen så det jag skriver är bara saker jag hört.

Spelbranschen är ett låglöneområde och enormt stressande. Givetvis finns de folk som skapar spel med höga löner men då måste du göra dig ett namn först eller bli chef.
Stressigt och alltid tidspressad, många jobbar långa dagar bara för att nå målet.

Nästa fråga är om det är så kul. Spelar själv RDR2 och tittar man sen i eftertexterna på spelet så är det någon grupp som bara har hand om hästar och deras rörelsemönster, en grupp är ansvarig för väder, moln och liknande.
Att programmera en sak (givetvis väldigt komplext) under ett antal år låter inte så charmigt tycker jag. Men det finns folk som gillar den typen av arbete.

Detta är bara tankar helt utan kunskap och insikt om spelbranschen men baserat på rykten och intresse. Lycka till i livet.
Citera
2021-02-10, 09:03
  #5
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera
2021-02-10, 13:24
  #6
Medlem
Spelprogrammerare är mer eller mindre ett skitjobb, inte jättebra betalt och mycket övertid, speciellt när en produkt närmar sig release. Det är många nördar som kommer på det efter att de pluggat i åratal och väl fått ett jobb i industrin. Man tänker sig att det ska vara fantastiskt och magiskt och kreativt när det egentligen bara är kodnötande. Gå civilingenjör istället, mycket mer värt och du kommer att lära dig programmering och datorvetenskap på en mycket högre nivå.
Citera
2021-02-11, 13:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resplendent
Men varför jobba på ett företag när du kan driva eget och göra egna appar och tjäna mer? Kolla årsredovisningen för Dvapps, han har gjort sina spel helt på egen hand.

Kommer troligtvis driva eget men det är skönt att veta att man har en backup som är ens lite reliable
Citera
2021-02-11, 14:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blyatiful
mannen om du pallar så e de såklart 100 ggr bättre med en civilingenjörsexamen också

Vet du några nummer för spel programmerara?
Citera
2021-02-14, 14:19
  #9
Medlem
Oftast är det mer värt med civilingenjörsexamen, nackdelen är 2-3år längre studier som kunde spenderas på att jobba i branschen istället.

Ang. Löner så i Stockholm ligger ingång mellan 30-40k (men oftast i den lägre delen av spannet).

De bästa utvecklarna kan passera 1-1.5 miljon i årslön med bonusar och aktier efter ungf. 10år på vissa företag.
Citera
2021-02-16, 17:49
  #10
Medlem
civilingenjörsexamen? host. Kör en eller flera gratis-kurser på edx/coursera sen kan du göra arbetsprov på någon företag, lycka till!
Citera
2021-02-16, 17:55
  #11
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallestrom
civilingenjörsexamen? host. Kör en eller flera gratis-kurser på edx/coursera sen kan du göra arbetsprov på någon företag, lycka till!

Fullt rimligt. HR existerar inte, eller hur?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback