Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-10, 12:10
  #1
Medlem
AndreasDenTyngastes avatar
Hej! Är på jakt efter en begagnad dslr kamera främst för porträtt. Hade hoppats komma undan med att betala 2000-3000kr för kamerahuset. Och sedan är väl en 50mm 1.8f lins att föredra för ändamålet?

Om jag får ställa några krav så hade någon form av auto-fokus funktion varit bra för att ta bilder själv.

Vilka modeller bör jag hålla utkik efter?
Citera
2021-02-10, 14:04
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasDenTyngaste
Hej! Är på jakt efter en begagnad dslr kamera främst för porträtt. Hade hoppats komma undan med att betala 2000-3000kr för kamerahuset. Och sedan är väl en 50mm 1.8f lins att föredra för ändamålet?

Om jag får ställa några krav så hade någon form av auto-fokus funktion varit bra för att ta bilder själv.

Vilka modeller bör jag hålla utkik efter?

Jag ägde en Sony A5100 + ett 50 mm f1.4 ett kort tag, och för priset jag gav så blev jag väldigt nöjd. Tog enbart porträtt.
Dock hade jag väl valt en Sony A6000 idag kanske.

Du bör kunna få en sådan för runt 3000 kr idag.
Citera
2021-02-10, 21:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasDenTyngaste
Hej! Är på jakt efter en begagnad dslr kamera främst för porträtt. Hade hoppats komma undan med att betala 2000-3000kr för kamerahuset. Och sedan är väl en 50mm 1.8f lins att föredra för ändamålet?

Om jag får ställa några krav så hade någon form av auto-fokus funktion varit bra för att ta bilder själv.

Vilka modeller bör jag hålla utkik efter?

Har för mig att man föredrar korta teleobjektiv för porträtt, säg 70-105.
80-85 torde vara perfekt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback