Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-02-17, 12:38
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Som sagt är det nog 10 år sen jag skickade paket till nån via ombud. Jag tar emot paket ifrån kina etc men skickar alldrig. Annonserar ut grejer annat men det blir oftast att det hämtas eller levereras via mig med bil. Jag brukar skicka det som bussgods tof som har lite andra rutiner


https://paket.se/
Det har varit samma regler i många herrans år men skickar man bara vart tionde år glömmer man. Har en firma lovat att skicka med en retursedel får de göra det också! Man får ligga på dom lite.
Citera
2021-02-17, 14:16
  #14
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Garanterat idiotiskt att skicka försändelse utan spårbarhet eller nån form av identifiering i leveransstegen som nån 2 bent varelse kan spåra. Det går inte in varför det ens existerar förutom via vanlig brev eller vykort, julkort å sånt. Själva påsarna man väljer ska pr automatik vara spårbara, de får helt enkelt göra om och göra rätt ang det och lägga på den kostnaden pr automatik

Kan tyckas att det är fel men allt det finns redan... om man betalar för det. Men de flesta är nöjda med att ta det billigaste alternativet för det fungerar 99% av fallen. Nu hade du otur med en mottagare som hade valt att inte lägga extra pengar på att hantera felaktigt skickade returer (skicka personal till ICA för 2-300kr/h samtidigt som de inte kan göra sitt normala jobb för att en kund inte orkade vänta på rätt följesedel). Vilket är ett rimligt val av företagaren, skulle se lite komiskt ut om personalen på t ex Mediamarkt stod i den lokala ICA-kassan för att hämta ut alla dagens returer.

Du verkar dock fortfarande tro att du skickat ett paket med personlig leverans direkt till ansvarig person med kurir från vad du skrivit i dina svar - det ha skulle kostat någon hundring minst. Du har kollat upp en adress på internet som du tror ska vara rätt iaf rätt ort och företag i en stor kedja (du kanske skickade till ekonomiavdelningen vem vet ^^, returavdelningen på en annan ort kanske hanterar hela företagets returer från hela Sverige). Blir sedan sur att den inte kom fram eller att de inte ville åka till ett ombud på arbetstid och hämta ut den - när de redan har en rutin för returer som du inte följde. Visst man kan anse att de skulle varit snabbare.

Jag tror du kommer få tillbaka ditt brev om 2 veckor när ombudet gör en åter avsändare.
Citera
2021-02-17, 20:10
  #15
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Kan tyckas att det är fel men allt det finns redan... om man betalar för det. Men de flesta är nöjda med att ta det billigaste alternativet för det fungerar 99% av fallen. Nu hade du otur med en mottagare som hade valt att inte lägga extra pengar på att hantera felaktigt skickade returer (skicka personal till ICA för 2-300kr/h samtidigt som de inte kan göra sitt normala jobb för att en kund inte orkade vänta på rätt följesedel). Vilket är ett rimligt val av företagaren, skulle se lite komiskt ut om personalen på t ex Mediamarkt stod i den lokala ICA-kassan för att hämta ut alla dagens returer.

Du verkar dock fortfarande tro att du skickat ett paket med personlig leverans direkt till ansvarig person med kurir från vad du skrivit i dina svar - det ha skulle kostat någon hundring minst. Du har kollat upp en adress på internet som du tror ska vara rätt iaf rätt ort och företag i en stor kedja (du kanske skickade till ekonomiavdelningen vem vet ^^, returavdelningen på en annan ort kanske hanterar hela företagets returer från hela Sverige). Blir sedan sur att den inte kom fram eller att de inte ville åka till ett ombud på arbetstid och hämta ut den - när de redan har en rutin för returer som du inte följde. Visst man kan anse att de skulle varit snabbare.

Jag tror du kommer få tillbaka ditt brev om 2 veckor när ombudet gör en åter avsändare.

Anser att systemet är lite fel iaf. Om företaget iaf blir varse om att paketet leverarats på fel sätt skulle ju räcka oavsett vars det meddelandet landar hos företaget så finns notisen hos företaget ifrån ombudet och anländningsdatum. Dvs att det skulle till dom (företaget på den adressens som skrevs) och extra info att det var jag som skickade det därför att jag skrev det på förpackningen. För att få den infon ok lägg på en debitering på swissh

Finns en hel del att önska som skulle förbättra ett system iaf med ett backupsystem så man bör tänka lite utanför boxen istället för påstå att innevarande system är idealiskt och kan inte ändras ellerförbättras.

Det ger följande effekt att man känner sig ganska så trygg att paketen anlände iaf till "rätt, fel" plats eller ombud, nu ska det även returneras samma väg som det kom, iom den resan så kan det försvinna i rymnden ochså (ej spårbart) utan nån extra åtgärd att tex få möjlighet att swissha pengar för att göra det spårbart för leverantören men där kollinumret förvaras hemligt tills jag kan identifiera mig med tex bankid hos ombudet när paketet är framme

Paketet ska väl högst troligen sen lösas ut iaf med bankid eller körkort med bankid ? Så varför inte göra det i förväg?? Men som du säger så har ca 99% ändå returnerats om några veckor och hur ska jag då lösa ut paketet eller lämnar dom det vid dörren ? Vilket är säkrats ?

Det krävs nämligen bankid att lösa ut paket inkl kollinumret?
__________________
Senast redigerad av Sladdaren 2021-02-17 kl. 20:15.
Citera
2021-02-17, 21:58
  #16
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Anser att systemet är lite fel iaf. Om företaget iaf blir varse om att paketet leverarats på fel sätt skulle ju räcka oavsett vars det meddelandet landar hos företaget så finns notisen hos företaget ifrån ombudet och anländningsdatum. Dvs att det skulle till dom (företaget på den adressens som skrevs) och extra info att det var jag som skickade det därför att jag skrev det på förpackningen. För att få den infon ok lägg på en debitering på swissh

Finns en hel del att önska som skulle förbättra ett system iaf med ett backupsystem så man bör tänka lite utanför boxen istället för påstå att innevarande system är idealiskt och kan inte ändras ellerförbättras.

Det ger följande effekt att man känner sig ganska så trygg att paketen anlände iaf till "rätt, fel" plats eller ombud, nu ska det även returneras samma väg som det kom, iom den resan så kan det försvinna i rymnden ochså (ej spårbart) utan nån extra åtgärd att tex få möjlighet att swissha pengar för att göra det spårbart för leverantören men där kollinumret förvaras hemligt tills jag kan identifiera mig med tex bankid hos ombudet när paketet är framme

Paketet ska väl högst troligen sen lösas ut iaf med bankid eller körkort med bankid ? Så varför inte göra det i förväg?? Men som du säger så har ca 99% ändå returnerats om några veckor och hur ska jag då lösa ut paketet eller lämnar dom det vid dörren ? Vilket är säkrats ?

Det krävs nämligen bankid att lösa ut paket inkl kollinumret?

Om du är ansvarig för returer på ett företag skulle du betala ut ersättning till en person som säger att de har skickat en retur till dig med brevduva. Kunden har fått meddelande tidigare att endast företagets kurir kan användas för att ta emot returer och företaget har ingen ansvarig person som kan hantera brevduvor då kuriren hanterar allt åt företaget. Kunden meddelar att brevduvan förmodligen har landat på ortens närmaste duvslag eftersom företaget inte hade något eget duvslag. Kunden anser att de kan hämta brevduvan själva på en adress i närheten då de borde ha fått ett meddelande om att den kommit in. Men kunden vet inte hur brevduvan ser ut, vad den heter eller om den verkligen har kommit fram till orten. Kunden vet ju att brevduvan flög iväg ett par dagar tidigare tillsammans med ett gäng andra brevduvor som användes den dagen av ortens brevduveföretag - så den måste ju ha kommit fram med de andra. Företaget kan ju manuellt söka efter brevduvan på ortens brevduveföretag i deras lokal.

Kunden valde att betala för en brevduva som oftast (99%, ibland blir de uppätna av rovdjur ^^) kommer fram om mottagaren har ett anpassat duvslag men förväntade sig att få en privat kurir fram till företagets dörr med mottagningsbevis för det priset. Kunden anser att brevduveföretaget borde använda kurir för alla sina försändelser som de hanterar oavsett om de betalat för en billig brevduva eller en dyrare kurir.
Skulle du som företagare betala kunden innan varan var framme i handen?

Visst kan man alltid göra saker bättre och tänka "utanför boxen" - men är du villig att betala för dessa nya tjänster? Du inte är ju det i nu med tjänster som redan finns i dagsläget, eftersom du valde billigaste möjliga du hittade hos ombudet. De mesta som du "nytänker" utanför boxen här finns redan som tilläggstjänster eller dyrare tjänster som Paket och Rek. Men smakar det så kostar det också.

Blir nog sista svaret från mig. Du gjorde ett misstag och valde att snåla/stressa, men man får vad man betalar för och du vill nu att andra ska ta ansvar för ditt misstag "för att det går om man vill". Det stämmer men inget företag kommer göra saker gratis om det inte gynnar dem och är det inte dem som gjort fel kan de välja att vara inaktiva om de vill.
Citera
2021-02-18, 09:47
  #17
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Om du är ansvarig för returer på ett företag skulle du betala ut ersättning till en person som säger att de har skickat en retur till dig med brevduva. Kunden har fått meddelande tidigare att endast företagets kurir kan användas för att ta emot returer och företaget har ingen ansvarig person som kan hantera brevduvor då kuriren hanterar allt åt företaget. Kunden meddelar att brevduvan förmodligen har landat på ortens närmaste duvslag eftersom företaget inte hade något eget duvslag. Kunden anser att de kan hämta brevduvan själva på en adress i närheten då de borde ha fått ett meddelande om att den kommit in. Men kunden vet inte hur brevduvan ser ut, vad den heter eller om den verkligen har kommit fram till orten. Kunden vet ju att brevduvan flög iväg ett par dagar tidigare tillsammans med ett gäng andra brevduvor som användes den dagen av ortens brevduveföretag - så den måste ju ha kommit fram med de andra. Företaget kan ju manuellt söka efter brevduvan på ortens brevduveföretag i deras lokal.

Kunden valde att betala för en brevduva som oftast (99%, ibland blir de uppätna av rovdjur ^^) kommer fram om mottagaren har ett anpassat duvslag men förväntade sig att få en privat kurir fram till företagets dörr med mottagningsbevis för det priset. Kunden anser att brevduveföretaget borde använda kurir för alla sina försändelser som de hanterar oavsett om de betalat för en billig brevduva eller en dyrare kurir.
Skulle du som företagare betala kunden innan varan var framme i handen?

Visst kan man alltid göra saker bättre och tänka "utanför boxen" - men är du villig att betala för dessa nya tjänster? Du inte är ju det i nu med tjänster som redan finns i dagsläget, eftersom du valde billigaste möjliga du hittade hos ombudet. De mesta som du "nytänker" utanför boxen här finns redan som tilläggstjänster eller dyrare tjänster som Paket och Rek. Men smakar det så kostar det också.

Blir nog sista svaret från mig. Du gjorde ett misstag och valde att snåla/stressa, men man får vad man betalar för och du vill nu att andra ska ta ansvar för ditt misstag "för att det går om man vill". Det stämmer men inget företag kommer göra saker gratis om det inte gynnar dem och är det inte dem som gjort fel kan de välja att vara inaktiva om de vill.

Ja det är bra att du förklarar hur det ser ut idag, det är tacksamt för jag ser ju direkt att det saknas vissa rutiner som som sagt kan förbättras

Iaf Tydligen läste du inget av det jag skrev ang hur man kan förbättra enkla saker i ett icke spårbart paket genom att sen göra det spårbart, utan du förklarade helt enkelt hur det fungerar idag enligt regler kring icke spårbar försändelse..

Enligt följande recept och berättelse kan man göra om dagens system med o-spårbara till spårbara paket =

Har har du en lösning

"Det är ingen som ska betala ut ersättning till mig ang felfraktad vara till att börja med

Den info ombudet endast har att gå på är att paketet är fellevererat ifrån mig
enligt rutinen till detta företag och säkerligen många andra företag man handlar
postorder ifrån enligt regler, lagar och rutinen

Det enda ombudet har som emottager mitt paket är : adressen till det företaget och i mitt fall även
min adress på baksidan. Detta är förutsättningen att ens röra vid ärendet att mottagar samt returadressen finns med och går att tyda utan problem tex på baksidan av paketet.

Detta misstag jag gjort genom att inte leverara rätt har säkert hänt förr, men inte så ofta att det upptar mycket tid. Nu är NYA rutinen för ombudet att underrätta företaget ifråga eftersom det helt saknas rutiner för det eller extradebiteringar för mig / kunden som gjort fel handläggning

Ombudet ser direkt att det är fellevererat av avsändaren och i detta fall angår det ett företag inkl att avsändaren har tom en returadress. I detta fall är paketet kategoriserat att vidta åtgärder

Hade det vart en privatpersons adress så var det skit samma ang att sätta in åtgärder och där det även saknas returadress men det skulle man ochså kunna göra, men nu fokuserar vi på företagsförsändelser

Nåväl, Ombudet har en maillista till nån på ansvarig på företaget där man skickar meddelandet, tex kundtjänst som börjar med just kundtjänst eller info@......se

Där ombudet skriver att en kund har skickat sitt paket på fel sätt med avsändare, knappast med flit iaf genom att mata in mottagar adressen inkl avsändar adressen. Ombudet tar inte kontakt med avsändaren enligt rutinen. Enligt rutinen är det avsändaren som måste ta kontakt med företaget inom 7 + 2 dagar efter paketet har landat hos ombudet för så länge tar det tex att returnera det.

Jag ringer in till företaget och frågar lite halvdumt, har ni tagit emot mitt paket / reklamation eller ....med detta mottagarnamn inkl min adress namn och adress. På en avdelning på kundtjänst kopplas jag som representerar hela företagskedjan. De uppger att paketet är på fel adress hos ett ombud (pga ombudet mailade dom där deras signaturadress finns med)

Okej svarar jag hur kan vi lösa detta. Jo svarar kundtjänst om 2 dagar åker paketet iväg automatiskt utan spårbarhet men till avsändaren om det är ni nu då, men det returneras oavsett till avsändaren som är skriven.

Det kvittar säger kundtjänst, det är bara att du swisshar nu till detta nummer sen får du ett kvitto på din mail eller som sms omgående samt att ditt namn inkl adress måste 100% överenstämma med bankid-swishen till avsändaren på paketet, annars går det inte om du vill göra paketet spårbart med returen, då är dina swishh pengar förlorade så tänker efter noga nu enligt din skriva adress returadress på paketet.

Detta är numret till ombudet du swisshar där en kod skickas till ombudet som representerar er returadress och vår mottagaradress så det kan göra returen spårbar, vill du betala det eller inte frågar kundtjänst på företaget ? ... Jag tänker en stund, okej jag betalar, ja det blir 300 kr tack som dras omg ifrån ditt konto och sen swisshar jag medans jag har kundtjänst på luren och samtidigt emottar ett kvitto inkl kollinumret.

Så svarar kundtjänst, nu kommer paketet ha ett kollinummer och även du med ett sms på kollinumret och eller mailen samtididgt när det skickas inom 2-3 dagar tillbaka till avsändaradressen enligt kompletta rutinen

Så nu var det klart och ditt paket kommer tillbaka med 100 % säkerhet spårbarhet till en kostnad av 300 kr. Och var det nåt mer? Nä svara jag jag har fått kvitto på sms och kollinumret att spåra returen nu"


Så skulle rutinen kunna funka som jag förklarar ovan .. såklart välbeskrivet info innan till kunden som avser att skicka icke spårbart, ifall det skulle kunna hamna på avvägar hos ett ombud.
Allt emellan ombuden är fortfarande ren gambling att paketet kommer fram eller inte till nån överhuvudtaget

Jah det blir nog det sista jag skriver här ochså. Iaf backupsystem ska finnas men då får man som sagt betala 300 kr i detta fall, så det är take it or leave it .. inget blir gratis utan swisshen aktiverar ett kollinummer inkl spårbarhet, i annat fall kommer det alldrig anges av kundtjänst eller ombud för de har inga förhandsuppgifter på det
__________________
Senast redigerad av Sladdaren 2021-02-18 kl. 09:58.
Citera
2021-02-20, 09:57
  #18
Medlem
Sladdarens avatar
... Återkommer i tråden ifall jag får tillbaka paketet eller inte ivf.
Enligt förfarandet dröjer det typ 14-17 dagar, och om inget händer. Efter det kan det dröja 2 veckor till innan det eventuellt landar hos PTS.

Ifall paketet existerar så löser man sen ut paketet med en postad kuvert-avisering utan legitimation hos närmaste ombud eftersom det var ju inte spårbart med kollinummer
Citera
2021-02-22, 12:38
  #19
Medlem
Sladdarens avatar
Uppföljning 1 av 2

Så tydligen har företaget tagit initiativet att återbetala mig utlägget för produkten direkt till kontot utan ett knyst före. Dvs utan fraktkostnaden för det ingick ingen fraktkostnad. Produkten isig har inte återsänds till mig eller aviserats (pga av felfraktat)

Min önskan var iaf att få tillbaka pengarna eftersom de har egentligen inte den ersättningsprodukt i sortimentet inom samma genreval, och eller att de skulle beställa efter den för jag kom på andra tankar ang bytet som var mer tekniskt bättre

Av ren nyfikenhet kan man ju undra varför dom beslutat detta utifrån vilka förutsättningar som skett ?

Den första tanken som dök upp innan jag tog kontakt med dom via chatt, var ju att de ändå på nåt sätt tagit emot reklamerade produkten, ev testat den ochså iom att den var trasig för mig iaf och tekniskt eftersatt

Så satte mig i chatten och detta är svaret.. som kommer sinom kort :-)
Citera
2021-02-22, 13:07
  #20
Medlem
Sladdarens avatar
Uppföljning avslut

I chatten var det lite svårt att komma fram så jag ringde upp dom.
Och på nåt sätt har då paketet aviserats om ifrån ombudet och landat direkt hos företaget men jag har inga detaljer alls om det hur det gått till ? Men iom det, var det nog en kostnad för företaget ivf. Dom har inte kontrollerat felet heller på produkten ännu, men beloppet är iaf återbetalat till mig för produktpriset så ärendet är avslutat

Allt gick iaf enligt planen, för mig..

Så friviliigt att kommentera hur detta gick till om ni vill i efterhand
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback