Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-12, 07:23
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magicalmat
Det här är en tråd som rör allt om segling på och runt Östersjön.

Vad ska tänka på?
Vilka platser ska man se?
Vilken rutt är bäst (motsols eller medsols)?
Vilken skyddsutrustning tycker DU är minimum?
Vad finns det för myndighetsproblem?
Hur funkar det med ryska vatten?
Finns det platser som bör undvikas (vind, strömmar, grund)?

Välkommen att berätta om dina egna seglatser!

Själv har jag har en gammal Albin Vega (29 fot) med utombordare och planerar att för första gången lämna tryggheten i skärgården för öppna havet. Vi utgår från stockholms skärgård och seglar antingen norrut runt Bottenviken eller söderut runt södra Östersjön (känns mycket mer spännande). Jag har en hel del seglingsvana om än mest inomskärs. 8 veckors semester. Fru och två barn (4+1 år). Vad kan gå fel?

Hur gick det för er?
Citera
2023-03-16, 09:54
  #14
Medlem
magicalmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drknow
Hur gick det för er?
Tja, frugan sa nej. Blev att kajka runt i skärgården igen. Hoppas på nytt försök när ungarna är lite större. Men tack för frågan!

Dock tycker jag tråden var lite tunn med tips på sevärdheter och måste-ställen. Finns det ingen som vill dela med sig om sina upplevelser på Östersjön?
__________________
Senast redigerad av magicalmat 2023-03-16 kl. 10:09.
Citera
2023-03-16, 13:08
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magicalmat
Tja, frugan sa nej. Blev att kajka runt i skärgården igen. Hoppas på nytt försök när ungarna är lite större. Men tack för frågan!

Dock tycker jag tråden var lite tunn med tips på sevärdheter och måste-ställen. Finns det ingen som vill dela med sig om sina upplevelser på Östersjön?

Tråkigt! Kolla maringuiden. Estland och Lettland har en monter på båtmässan nu där de delar ut guider etc om just det du vill veta. Testa det.
Citera
2023-03-16, 15:23
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magicalmat
Tja, frugan sa nej. Blev att kajka runt i skärgården igen. Hoppas på nytt försök när ungarna är lite större. Men tack för frågan!

Dock tycker jag tråden var lite tunn med tips på sevärdheter och måste-ställen. Finns det ingen som vill dela med sig om sina upplevelser på Östersjön?

Tja turen är intressant, jag funderar själv på att göra densamma, kanske nästa år?
Det som gör det lättare och mer intressant idag än vad det varit är invigningen av Vistula Spit-kanalen.
Detta gör att turen mellan Gdansk och Königberg kan göras med fler dagsetapper och på ett innanhav, man kan också komma lätt till Elblag och de Masuriska sjöarna, men det finns nog svårigheter med avseende på höjd och djup
https://webapp.navionics.com/?lang=e...y=i%7BsjIgtcuB
Om man nu vill komma till Ryssland, men efter kriget tycker jag det låter bättre.
Men Christiansö, Bornholm, Rugen (bl a Prora) Stralsund, innanhavet till Stettin och Stettin tycker jag är intressanta.
Missa inte den gamla svenskön Ruhnu
Det är bara att googla
Citera
2023-07-12, 23:07
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Tja turen är intressant, jag funderar själv på att göra densamma, kanske nästa år?
Det som gör det lättare och mer intressant idag än vad det varit är invigningen av Vistula Spit-kanalen.
Detta gör att turen mellan Gdansk och Königberg kan göras med fler dagsetapper och på ett innanhav, man kan också komma lätt till Elblag och de Masuriska sjöarna, men det finns nog svårigheter med avseende på höjd och djup
https://webapp.navionics.com/?lang=e...y=i%7BsjIgtcuB
Om man nu vill komma till Ryssland, men efter kriget tycker jag det låter bättre.
Men Christiansö, Bornholm, Rugen (bl a Prora) Stralsund, innanhavet till Stettin och Stettin tycker jag är intressanta.
Missa inte den gamla svenskön Ruhnu
Det är bara att googla

Åh jag vill också segla.
Citera
2023-07-13, 09:24
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wasp5152
Åh jag vill också segla.
Tja vi får väl skapa en grupp som gör det gemensamt
Citera
2023-10-15, 13:16
  #19
Medlem
Hmm är inte vegan 27ft?? har du byggt ut den?
Den tål ju en del vind och seglar bra. borde inte vara problem så länge du inte skiter i att kolla väderleks rapporten.
Citera
2024-02-11, 09:08
  #20
Medlem
Why Russia Tried to Block The Vistula Canal
https://youtu.be/ibdSCPhfxBo
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback