Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-25, 22:59
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!

Jag har en bild format A4. Jag skulle vilja göra en stor plansch av den. Har inte själv någon A2 skrivare.
Visst finns det företag som gör detta?
Vad kan det kosta? Hur billigt kan man komma undan?

Skulle också kunna maila dem bilden. Har den digitalt också.
Citera
2021-02-25, 23:13
  #2
Medlem
Asmodeusvults avatar
Alla företag som har någon sorts utskriftstjänst kan hjälpa dig.

Bilder mäts inte i storlek på det sätt du beskriver om det är en bild uppbyggd av pixlar, utan det som är viktigt är vilken upplösning den har och att den klarar av att skrivas ut.

Förstorar man en bild med för låg upplösning per tum jämfört med vad utskriften kräver så syns pixlarna.

Viss justering kan göras, men det går inte att trolla fram fler pixlar än vad som finns i bilden från början.

Är det en vektorbaserad bild så kan den förstås förstoras utan problem.
Citera
2021-02-26, 10:07
  #3
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Eftersom du har den digitalt kan du testa Önskefoto, de gör affischer av foton OM upplösningen på originalet är tillräckligt.
Citera
2021-02-26, 12:54
  #4
Medlem
systems avatar
Om upplösningen inte räcker – prova att fuska.

https://topazlabs.com/gigapixel-ai/
Citera
2021-02-27, 14:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!

Jag har en bild format A4. Jag skulle vilja göra en stor plansch av den. Har inte själv någon A2 skrivare.
Visst finns det företag som gör detta?
Vad kan det kosta? Hur billigt kan man komma undan?

Skulle också kunna maila dem bilden. Har den digitalt också.
Crimson.se
Citera
2021-03-03, 18:32
  #6
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Alla företag som har någon sorts utskriftstjänst kan hjälpa dig.

Bilder mäts inte i storlek på det sätt du beskriver om det är en bild uppbyggd av pixlar, utan det som är viktigt är vilken upplösning den har och att den klarar av att skrivas ut.

Förstorar man en bild med för låg upplösning per tum jämfört med vad utskriften kräver så syns pixlarna.

Viss justering kan göras, men det går inte att trolla fram fler pixlar än vad som finns i bilden från början.

Är det en vektorbaserad bild så kan den förstås förstoras utan problem.

Just det. Vet inte vad "vektorbaserad" betyder.

Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Eftersom du har den digitalt kan du testa Önskefoto, de gör affischer av foton OM upplösningen på originalet är tillräckligt.

Vet du hur stort de gör? A2, större?

Citat:
Ursprungligen postat av system
Om upplösningen inte räcker – prova att fuska.

https://topazlabs.com/gigapixel-ai/

Tack! Smart.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Crimson.se

Tack!
Citera
2021-03-03, 18:38
  #7
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Just det. Vet inte vad "vektorbaserad" betyder.
Om bilden är mer lik en teckning än ett fotografi är den inte sällan uppbyggd matematiskt med kurvor. Dessa kan förstoras och förminskas utan att påverka kvaliteten på motivet.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vektorgrafik
Citera
2021-03-04, 09:27
  #8
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Önskefoto gör 800*1200 mm som störst, så vi kan lätt avrunda det och säga A0 (841*1189 mm)
Citera
2021-03-04, 10:46
  #9
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Just det. Vet inte vad "vektorbaserad" betyder.



Vet du hur stort de gör? A2, större?



Tack! Smart.



Tack!

Kolla dessa rekommendationer annars:
https://aperlust.com/image-enlarger/

Adobe hade en också men den kunde man bara testa en gång sen var man tvungen att regga och betala antagligen.

Beställde för några veckor sen en affisch från Crimson, 55x75 cm på en bild som jag förstorat upp på nån av gratistjänsterna som nämndes där (nr 4, 6 eller 7). Testa och zooma sen in och jämför vilken som verkar bäst.
Min beställning kostade ca 190 spänn, dyraste pappret då, sen tillkom frakt på ca 60 spänn om du inte bor i Stockholm och kan plocka upp den direkt.

Resultatet blev väldigt bra, det var inte ett foto utan en bild på en litografi med rätt låg upplösning från början, den hade gått att trycka större med tillräckligt bra kvalité enl Crimsons hemsida.
Välj ett dyrare papper är mitt tips om det är en bild du ska ha hängandes länge, kostade 30 kr extra tror jag.

Är du osäker så ladda upp bilden om du vill så kanske du kan få hjälp härifrån av nån som har de rätta programmen hemma.
Citera
2021-03-04, 15:30
  #10
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Kolla dessa rekommendationer annars:
https://aperlust.com/image-enlarger/

Adobe hade en också men den kunde man bara testa en gång sen var man tvungen att regga och betala antagligen.

Beställde för några veckor sen en affisch från Crimson, 55x75 cm på en bild som jag förstorat upp på nån av gratistjänsterna som nämndes där (nr 4, 6 eller 7). Testa och zooma sen in och jämför vilken som verkar bäst.
Min beställning kostade ca 190 spänn, dyraste pappret då, sen tillkom frakt på ca 60 spänn om du inte bor i Stockholm och kan plocka upp den direkt.

Resultatet blev väldigt bra, det var inte ett foto utan en bild på en litografi med rätt låg upplösning från början, den hade gått att trycka större med tillräckligt bra kvalité enl Crimsons hemsida.
Välj ett dyrare papper är mitt tips om det är en bild du ska ha hängandes länge, kostade 30 kr extra tror jag.

Är du osäker så ladda upp bilden om du vill så kanske du kan få hjälp härifrån av nån som har de rätta programmen hemma.


Stort tack!
Citera
2021-03-04, 15:31
  #11
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Önskefoto gör 800*1200 mm som störst, så vi kan lätt avrunda det och säga A0 (841*1189 mm)


Vilka är "vi" som avrundar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback