Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-04-04, 20:56
  #25
Medlem
MisterPlus46s avatar
Äter man animaliskt ibland men huvudsakligen vegetariskt så kan man kalla sig själv flexitarian.
Citera
2021-04-06, 12:15
  #26
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttefiltarna
(Vet inte om jag publicerat på rätt forum så moderator får flytta tråden isåfall)

Hade diskussion med en kompis om det här med att kalla sig själv för vegetarian (eller vegan). Jag undrar vart ni tycker att gränsen går för att kalla sig något av dessa? Alltså tex, om man bara lagar vegetariskt men så blir man bortbjuden och där finns bara kött visar det sig. Kan man kalla sig vegetarian om man äter kött enstaka gånger ibland, väldigt sällan men man gör det ändå? Folk har ju olika anledningar till varför de blir vegetarianer men min uppfattning är att hela vegetarianismen går ut på att inte äta djur, inte att ”oftast inte äta djur men man kan göra det nån gång ibland”.

Jag är lakto-ovo vegetarian nämligen och jag tycker att är man vegetarian äter man inte djur även om man blir bortbjuden, jag tycker det handlar om ett livsval och en etik. Att man får välja att vara vegetarian (inga djur) eller att inte vara det (men kan äta mycket vegetariskt ändå såklart). Äter man nästan uteslutande vegetariskt men ändå kan tänka sig att käka ett djur nån gång då och då tycker jag inte att man kan kalla sig vegetarian, det känns motsägelsefullt tycker jag.

Min kompis menade istället att dessa sätt att ”kategorisera” och ”bestämma” vad andra människor är och inte är kan avskräcka folk från att välja en viss grej. Alltså tex att färre väljer att vara vegetarian för att ”det är så noga att man aldrig får äta djur”, att det skulle bli ett krav på att ”behöva vara perfekt”. Jag förstår resonemanget men jag håller inte med för jag tycker detta fall är så simpelt som att endera äter man djur eller så gör man inte det. Enda gången jag tycker det är okej att äta djur som vegetarian är när man råkar, tex jag råkade äta en kycklingdumpling. Har jag blivit hemmablind? Hur resonerar ni?
Du har naturligtvis helt rätt.

Men, det nya modet är ju något som kan kallas "klimat-veganism" ...

Det är ju ingen riktig veganism, eller vegetarianism - eller något annat.

Det enda det är är ytterligare en möjlighet för den nervösa medelklassen att få visa sig duktiga för folk.


Du kan, med gott samvete, totalt ignorera dem.

Deras "livsstilsval" betyder ändå ingenting förutom det jag beskrev ovan (som ryggdunkare alltså).
De vet inte bättre alltså
Citera
2021-04-06, 12:27
  #27
Medlem
neuron-drones avatar
Många vegetarianer äter dock djur i form av ostlöpe, medicinkapslar av djur och godis med gelatin. Men absolut inte kött. Tycker inte man ska kalla sig vegetarian om man äter kött då och då, inte av moraliska skäl utan för att de flesta anser att man inte äter kött och då är det definitionen.

Min kompis som är vegetarian tycker jag, äter fisk ibland. Hon tycker att hon bara inte är köttätare, dvs däggdjur och fågel. Hon kallar sig inte själv vegetarian.

Det finns ju massa vegetarianformer men man menar väl oftast att man äter mjölk och ägg. Har man någon annan form får man nog förklara. Det viktigaste är ju ändå att man förstår varandra. Sedan är det inte jättenödvändigt att gräla om ord.

Jag år också kött som vegetarian. En gång. Blev satansugen på korvmacka och åt en. Det räknade jag mer som ett återfall än att jag var köttätare.
Citera
2023-10-01, 11:48
  #28
Medlem
PingPongZongs avatar
Vad kallas vegetarianer som äter griskött? Finns ju alla sorters vegetarianer idag. Men aldrig hört vad vegetarianer som äter griskött kallas.

Jag är inte alls vegetarian. Men har lust och kalla mig vegetarian för att provocera. Och säga att jag är vegetarian men äter griskött. Kommer det då någon vegetarisk fiskätare, eller fågelätare och gnäller så.
__________________
Senast redigerad av PingPongZong 2023-10-01 kl. 11:53.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback