Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-07, 18:14
  #1
Medlem
Nihennas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-forlorat-allt

Tänker på såna här fall. På artikeln låter det ju som att gängen har hökögon över hela Sverige, och att det inte är en fråga om, utan när de hittar dem.

Är det verkligen så lätt med dold identitet? Man står ju inte i folkbokföringen?

Jag kanske är dum, men tycker det känns som att man inte ens behöver flytta långt för att undvika asen. 5-6 mil i nån liten trött brukskort borde väl duga fint?

Sen, hur länge orkar de kriminella ens hålla på att leta? Känns inte direlt som att det är en högprioritet efter max ett år? Det är ju inte som att de inte har andra ärenden att utföra.
Citera
2021-04-07, 18:29
  #2
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-forlorat-allt

Tänker på såna här fall. På artikeln låter det ju som att gängen har hökögon över hela Sverige, och att det inte är en fråga om, utan när de hittar dem.

Är det verkligen så lätt med dold identitet? Man står ju inte i folkbokföringen?

Jag kanske är dum, men tycker det känns som att man inte ens behöver flytta långt för att undvika asen. 5-6 mil i nån liten trött brukskort borde väl duga fint?



Sen, hur länge orkar de kriminella ens hålla på att leta? Känns inte direlt som att det är en högprioritet efter max ett år? Det är ju inte som att de inte har andra ärenden att utföra.

Så är det, gängen skräms så mycket de kan. En del köper det.
De orkar fan inte leta.
Man ska ha rejält med otur om man ska stöta på någon efter att ha flyttat med hemlig id.
Citera
2021-04-07, 19:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-forlorat-allt

Tänker på såna här fall. På artikeln låter det ju som att gängen har hökögon över hela Sverige, och att det inte är en fråga om, utan när de hittar dem.

Är det verkligen så lätt med dold identitet? Man står ju inte i folkbokföringen?

Jag kanske är dum, men tycker det känns som att man inte ens behöver flytta långt för att undvika asen. 5-6 mil i nån liten trött brukskort borde väl duga fint?

Sen, hur länge orkar de kriminella ens hålla på att leta? Känns inte direlt som att det är en högprioritet efter max ett år? Det är ju inte som att de inte har andra ärenden att utföra.


Har en bekant som misshandlade en kriminell klanmedlem. Han har inte flytt ngnstans, han flyttade och bytte ladrig adress. de har letat efter honom men ej hittat var han bor. fastighetsägaren där han bor lämnar inte ut till ngn vem som bor i deras hus.
Nä, det är överdrivet. Det beror ju ockå på hur svår skada man åsamkat gänget/klanen. Har man skjutit ihjäl en klanmedlem så är risken stor att de inte ger upp i första taget.
Beror ju också på om ens bekantskapskrets håller käft.
Citera
2021-04-07, 19:52
  #4
Medlem
Tarrous avatar
Får du lite hjälp från myndigheter är det inte svårt att hålla sig gömd. Problemet är ofta att den gömda inte kan låta bli att ta kontakt med någon gammal vän eller flamma, göra dumma kommentarer på sociala medier eller besöka en favoritrestaurang. Pang, någon ser dig.
Citera
2021-04-08, 10:07
  #5
Medlem
Jag tror att det beror på vilket gäng det handlar om. Om du tex hade blåst en Hells Angels-medlem på en stor summa pengar, hade de kanske kunnat hitta dig, då de har avdelningar över hela Sverige. Samma sak gäller stora organisationer i USA, som La Eme, eller någon av de 5 familjerna.

Sedan handlar det givetvis också om hur du lever när du gömmer dig. Om du har kontakt med dina släktingar och vänner är du nog enkel att hitta. Men om du lämnar ditt gamla liv helt och hållet, med en ny identitet, blir det nog ganska svårt. Donnie Brasco hittades tex aldrig. Inte heller Henry Hill.

Men om det handlar om ett gäng i Sverige på ca 20 personer, som inte har några kontakter inom den lagliga världen, tror jag knappast att det är särskilt svårt att hålla sig undan. Byta stad tror jag är tillräckligt. Om du har ett unikt namn kan det kanske vara bra att byta det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback