Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-07, 12:16
  #25
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogginginmud
Postnord tar 175 för att upprätta tulldeklaration, men innehållet i brevet är fotografier (personliga) till ett värde av ca 40 spänn.

Är regelverket korrupt eller vad? Inte ska man behöva betala 175 spänn för något som egentligen inte har något kommersiellt värde (annat än personligt värde).

Så jag vill veta hur man kommer runt den avgiften, eller hur man tvingar PostNord att lämna ut den utan denna påhittade avgift.

Hur gör jag för att få brevet utan att betala? Eller måste jag betala och därefter fakturera postnord för den avgiften?

Ska man verkligen behöva upprätta en tulldeklaration för det där? Är det samma sak om jag skickar ett handskrivet brev till någon?

Jag sökte lite på olika postoperatörer och det behövs bara en CN22/23 om brevförsändelsen innehåller något av kommersiellt värde.

Privata kort är tveksamt om det verkligen har något "kommersiellt värde", så det borde inte behövas någon CN22/23 tulldeklaration.
__________________
Senast redigerad av 0A0A 2024-04-07 kl. 12:37.
Citera
2024-04-08, 08:38
  #26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Ska man verkligen behöva upprätta en tulldeklaration för det där? Är det samma sak om jag skickar ett handskrivet brev till någon?

Jag sökte lite på olika postoperatörer och det behövs bara en CN22/23 om brevförsändelsen innehåller något av kommersiellt värde.

Privata kort är tveksamt om det verkligen har något "kommersiellt värde", så det borde inte behövas någon CN22/23 tulldeklaration.
Nej skriver du ett vykort eller handskrivet brev (dokument) så behöver du inte någon CN22/23 etikett.
Så fort brevet/paketet innehåller något annat skall en CN22/23 sättas på och fyllas i med namn o adress och innehålles samt värdet. Om ettiketten saknas eller är felaktigt ifylld måste man upprätta en tulldeklaration och det brukar kosta 125-175:- beroende på värde och vem som gör det. Dessutom kan tull och moms tillkomma om värdet överstiger en viss summa.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback