Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2021-09-15, 03:53
  #37
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Vill dock hävda att det också har publicerats en del bra material i Galago genom åren, och man kan påminna sig att tidningen ursprungligen var ett slags protest mot 70-talets tråkiga och allvarsamma vänstertidningar. (Den samtida Partisano/ETC lade väl grunden till sin framgång på ungefär samma idé, att vara en glättad bildtidning med mer estetik och attityd än politisk analys och teori.) I kontrast till detta ville Galago vara "glad" och poetisk, kanske lite i stil med fluxus-rörelsens mer anarkistiska ideal, och jag har för mig att åtminstone Olle Berg som en av de tre grundarna har förnekat att han själv är/var vänster.

Men frågan om de svenska självbiografiska seriernas allt tristare ressentiment är mycket intressant. Galago var nog mycket riktigt en av banbrytarna här, med pseudonymerna Ann-Catrin Snitteborns och Conny Sladdborns fortsättningsserie Alla gör det som publicerades vid mitten av 80-talet. Här skildrades hur konstfackstudenten Ros-Mari av ett eller annat skäl tvingades flytta tillbaka till sin lilla hemstad, gifte sig med Lill-Bingo och plågades av föräldrar, familj, släkt och alla andra korkade och inskränkta lantisar innan hon slutligen rymde tillbaka till Stockholm och civilisationen.

Denna form av "konstnärsvänster" var ju ett tydligt brott med den politiska 68-vänsterns tafatta försök att uppvärdera och solidarisera sig med den svenska landsbygden och folkkulturen, och den fick ytterligare näring när etermediemonopolet upphörde och det svenska folket/lantisarna visade sig ha alltför dålig smak för det kommersiella. Joakim Pirinens Split vision och Lena Ackebos många serier om Brynebrinks m.fl. ger ju åtskilliga exempel på hur den estetiskt motiverade "vänstern" nu i allt högre grad började uppleva folket som fiender. I stället sökte man sig till sina likar i kulturklassen, identifierade sig med dem snarare än med sin egen familj, och började i stället idealisera queeridentiteten/främlingen/flyktingen som ett befriande alternativ till det svenska.

Sedan dess har ju denna "flykten från landet" blivit ett återkommande motiv i svenska serier, och den självbiografiska berättelsen har tämligen ensidigt blivit den om konstnärssjälen som far illa, bryter sig loss och sedan använder sitt skapande dels till att hämnas, dels till att försöka skapa om verkligheten och samhället så att det blir så som konstnären vill ha det. (Det kallas för "att göra världen bättre".) Om någon avviker från detta så är det väl snarare för att serieskaparen vill bryta ännu mer med omvärlden och ta avstånd även från sin egen kulturklass: hit kan kanske Daniel Ahlgren räknas, liksom den sene Mats Jonsson som med Nya Norrland och När vi var samer vill lämna kultur-Stockholm och identifiera sig med ett ännu mer utsatt utanförskap (men fortfarande i egenskap av konstnär, tycks det).

Vilken otroligt bra sammanfattning av kulturvänstern. Måtte den leta sig utanför serieforumet när tillfälle ges!

Läste själv serier från Galago under mina vänsterår på 00-talet. I albumet Hjälp! där tecknarna Nina Hemmingsson och Sara Olausson medverkar touchar den senare i en självbiografisk serie problemet med att vara vänster: hennes yngre syster tycks alldeles för duktig och präktig och trendigt vänster, vilket retar Olausson som får ett utbrott och i en lång harang låter oss veta hur vänster hon minsann är! ”Kul för dig” blir responsen ungefär.

Nåja, just Hjälp! är en bra bok, speciellt Hemmingssons serie om Elvis i Uppsala som har någon form av värme i en annars stilmässigt väldigt kallt tecknad värld.

Men själva tidningen Galago (månadstidning?) innehöll nästan bara skräp måste jag medge. Väldigt politiskt, väldigt rått, väldigt humorbefriat.
Citera
2021-09-15, 09:49
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Det skiljer inte mycket alls i ålder mellan mig och Kellerman, så nä, det är knappast en generationsfråga. Men även om man tillhör samma generation så kan man förstås ha väldigt olika intressen och erfarenheter, och om du till skillnad mot mig uppskattar serien för att du känner igen dig i den så kul för dig! En riktigt bra serie bör dock enligt min mening kunna tilltala även de som är helt främmande inför huvudpersonens erfarenheter.

Jag håller med din sista mening, men jag tror inte det var Kellermans avsikt att skapa en "bra" serie så som du definierar den. Han ville göra sin grej som var väldigt stockholmscentrerad och som hade relevans just där och då.
Citera
2021-09-15, 10:02
  #39
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Har aldrig förstått storheten med Rocky eller Arne Anka. På den tiden man läste Horst Schröders publikationer tyckte jag att Edikas serier var extremt poänglösa och (som det verkade) överskattade.
Citera
2021-09-19, 09:39
  #40
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Har aldrig förstått storheten med Rocky eller Arne Anka. På den tiden man läste Horst Schröders publikationer tyckte jag att Edikas serier var extremt poänglösa och (som det verkade) överskattade.

Jag var själv misstänksam mot Rocky i många år, just för att jag uppfattade den som något i stil med Arne Anka, och började läsa den först för bara 5-6 år sedan då jag fick ett album i födelsedagspresent. Men jag insåg snart att jag haft fel och läste allt från början till slut, den är helt genial och har upprätthållit en otroligt hög nivå under många år. Generationsmässigt borde jag förvisso föredra Arne Anka (och som mycket ung man älskade jag Christensens Häng med på party som fatalt bidrog till att forma min världsbild för många år framåt), men det har alltid varit en jämförelsevis tråkig serie.

Christensen är väl den större tecknaren av de två men Arne Anka tycks mig vara mycket mer av en samhällssatir som alltid velat behandla olika dagsaktuella "ämnen" och ofta med ett slags sensmoral där ingen allvarlig fråga får lämnas öppen eller besvaras "felaktigt". Även om han – åtminstone i början – drev med den politiska vänstern så genomsyras den fortfarande av kulturvänsterns stela och trötta världsbild som inte vill förstå andra perspektiv och synsätt än det egna annat än som reaktionära, nymoralistiska, fundamentalistiska osv. Kellerman verkar vara mindre ängsligt angelägen om att upprätthålla den här självbilden (undantag finns förstås) och är därmed den större konstnären liksom den roligare serieskaparen.
Citera
2021-09-19, 09:48
  #41
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
som mycket ung man älskade jag Christensens Häng med på party som fatalt bidrog till att forma min världsbild för många år framåt
Har ett svagt minne av den - var den med i Galago?
Citera
2021-09-19, 10:37
  #42
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Har ett svagt minne av den - var den med i Galago?

Nej, det var hans debut (tror jag) i Svenska Serier 3/79 – det första "bra" numret, där även Patrik Norrman debuterade. En slackeraktig konstnärshjälte som drev omkring med sitt ritblock, ständigt lyssnade på I'm so tired, umgicks med andra färgstarka konstnärstyper och inte ville dras in i värnpliktens inrutade och förtryckande system – så ville man vara. Det var ju ett slags topos i den kommersiella populärkulturen vid denna tid att inte vilja vara en kugge i systemet (med t.ex. Supertramps The Logical Song och Pink Floyds Another Brick in the Wall som stora hits på temat, så det var förstås minst av allt djärvt eller upproriskt, men oj vad man älskade det. Då.
Citera
2021-11-11, 11:22
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charonyipman
Typ alla serier? De duger bara när man sitter på toaletten eller inte har tillgång till internet.
Hur kan man dra alla serier över en kam? Det är som att dra all film/musik/teater osv över en kam. Det är okunnigt att göra på det viset.

Vad läser du för serier när du skriver så?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback