Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-05, 19:47
  #1477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Med denna info också blir det än tydligare: https://www.makeuseof.com/rufus-bypa...ts-windows-11/

Tipp! Grym länk! Tackar!
Citera
2023-10-20, 00:25
  #1478
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Jag upplever att Windows 11 är mer stabilare och snabbare än Windows 10. Jag var först tveksam till att uppgraderar men nu på efterhand så ångrar man sig inte.
Fick ett par blåakärmar i början, men nu tycker jag den funkar bra! Har en 8 år gammal dator så fick installera program som tillåter uppgraderingen först.
Citera
2023-10-23, 20:10
  #1479
Medlem
Köpte en speldator på marketplace. Fick kvitto och garanti kvar så inga konstigheter.
Men datorn var inte ordentligt rensad, kommer upp sparade användarnamn och lösenord på typ Steam.

Datorn finns fortfarande att köpa ny från inet och i beskrivningen så står det att windows 11 home följer.
Jag vill göra en nyinstallation, behöver jag serienummer för att göra det?

Räcker det med att kopiera det som står inne på enhetshanteraren?

Har kollat på kvitton och dokument som följde vid köpet men ingen kod där.

Har bara erfarenhet av Mac osx sen 15år bakåt.
Citera
2023-10-23, 20:17
  #1480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxLoq
Köpte en speldator på marketplace. Fick kvitto och garanti kvar så inga konstigheter.
Men datorn var inte ordentligt rensad, kommer upp sparade användarnamn och lösenord på typ Steam.

Datorn finns fortfarande att köpa ny från inet och i beskrivningen så står det att windows 11 home följer.
Jag vill göra en nyinstallation, behöver jag serienummer för att göra det?

Räcker det med att kopiera det som står inne på enhetshanteraren?

Har kollat på kvitton och dokument som följde vid köpet men ingen kod där.

Har bara erfarenhet av Mac osx sen 15år bakåt.
Bör räcka att installera om, kolla under aktivering i Inställningar, troligen står det:
Windows har aktiverats med en digital licens.
Citera
2023-10-23, 21:50
  #1481
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxLoq
Köpte en speldator på marketplace. Fick kvitto och garanti kvar så inga konstigheter.
Men datorn var inte ordentligt rensad, kommer upp sparade användarnamn och lösenord på typ Steam.

Datorn finns fortfarande att köpa ny från inet och i beskrivningen så står det att windows 11 home följer.
Jag vill göra en nyinstallation, behöver jag serienummer för att göra det?

Räcker det med att kopiera det som står inne på enhetshanteraren?

Har kollat på kvitton och dokument som följde vid köpet men ingen kod där.

Har bara erfarenhet av Mac osx sen 15år bakåt.

Då bör det vara en laglig nyckel som är aktiverad och som automatiskt aktiverar Windows vid nyinstallation. Vill du finna den så gör så här: https://www.thewindowsclub.com/find-windows-product-key

Vill du slippa trasslet med ett Ms konto så använd Rufus vid ISO-monteringen på Usb. Det ger möjlighet till att skapa lokalt konto redan vid denna montering.

Info om Rufus och Windows-ISO:s finner du på nätet. Gratis nedladdning och användning.
Citera
2023-10-24, 01:23
  #1482
Avstängd
Det pratas om att det kanske kommer komma en stor uppdatering till Win 11, i stället för att 12:an släpps.

Stämmer detta? Nån annan som hört?
Citera
2023-10-24, 09:27
  #1483
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxLoq
Köpte en speldator på marketplace. Fick kvitto och garanti kvar så inga konstigheter.
Men datorn var inte ordentligt rensad, kommer upp sparade användarnamn och lösenord på typ Steam.

Datorn finns fortfarande att köpa ny från inet och i beskrivningen så står det att windows 11 home följer.
Jag vill göra en nyinstallation, behöver jag serienummer för att göra det?

Räcker det med att kopiera det som står inne på enhetshanteraren?

Har kollat på kvitton och dokument som följde vid köpet men ingen kod där.

Har bara erfarenhet av Mac osx sen 15år bakåt.

Självklart!
Allt du behöver göra är att klicka på startmenyn, klicka på kugghjulet (inställningar) och välja ÅTERSTÄLLNING!
Där kan du välja att rensa allt, eller behålla filer och konton (som du nog inte vill, du bör ju skapa nya egna konton så datorn blir DIN)
Så välj Rensa allt, vid mer information (eller vad det nu står, klicka på den och välj återigen Rensa allt!
Då blir datorn totalt rensad (vilket tar ett par timmar) men datorn behåller då alla drivrutiner och liknande så allt fungerar precis som det skall (vilket det inte gör om du använder rufus eller Media Creation Tool)

Så mitt råd är ÅTERSTÄLL och RENSA ALLT!
Citera
2023-10-28, 14:34
  #1484
Medlem
1FFs avatar
Den i November kommande större uppdateringen för Windows 11 som kallas Moment 4, har till viss del redan installerats. Den kan aktiveras genom en ytterligare uppdatering, den valfria uppdateringen som nu finns i W.update som dessutom installerar större delen av detta Moment 4. Det resterande som kommer i November ska vara en mindre del samt säk.uppdateringar.

Info: https://www.neowin.net/reviews/here-...eature-update/

Än mer: https://www.windowslatest.com/2023/1...-new-features/

Mycket smått och gott.

Personligen saknar jag modernisering och ändringar för Windows brandvägg, Prestandaövervakaren och andra liknande verktyg. Verktyg som varit med sedan urminnes men fortfarande är lika hopplösa att använda. Så man förändrar inte, moderniserar inte Windows i grunden, utan lägger bara till mer. Sminkar gris som en del kallar det.

Så W11 är fortfarande en hybrid av - "Då och nu", och därmed kvarlevande stigman. Hoppas W12 ändrar på det och gör Windows, i sanning, till ett nytt Windows. För det är ju åtminstone på väg åt det hållet.
Citera
2023-10-28, 16:28
  #1485
Medlem
donaukinds avatar
Finns det något smidigt sätt att få windows att sluta fråga efter lösenord varje gång jag startar datorn? Har det inställt på att inte fråga men ändå krävs det att jag loggar in med lösenord vid start.
Citera
2023-10-28, 17:00
  #1486
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
Finns det något smidigt sätt att få windows att sluta fråga efter lösenord varje gång jag startar datorn? Har det inställt på att inte fråga men ändå krävs det att jag loggar in med lösenord vid start.


Har ingen av alla de enkla lösningar som finns på nätet hjälpt?
Citera
2023-10-28, 17:10
  #1487
Medlem
donaukinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Har ingen av alla de enkla lösningar som finns på nätet hjälpt?
Nope, fått pilla runt i netwizpl utan framgång, varit inne i inställningar och ändrat men som det ser ut vägrar windows helt enkelt att låta mig logga in utan lösenord. Ur vänteläge funkar det, men inte när jag sparkar igång datorn. Konstiga är att det funkade i början av installationen. Använde specialinställningarna i rufus för att installera utan windowskonto osv.
Citera
2023-10-28, 17:15
  #1488
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
Nope, fått pilla runt i netwizpl utan framgång, varit inne i inställningar och ändrat men som det ser ut vägrar windows helt enkelt att låta mig logga in utan lösenord. Ur vänteläge funkar det, men inte när jag sparkar igång datorn. Konstiga är att det funkade i början av installationen. Använde specialinställningarna i rufus för att installera utan windowskonto osv.

Ok. Med Rufus blir det speciellt.
Klicka på byt lösenord, sedan istället för att byta - klicka i slutet av nya rutan. Resten ger sig.

Prova nu, återkom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback