Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-10, 20:43
  #205
Medlem
Patrik2108s avatar
.
__________________
Senast redigerad av Patrik2108 2021-07-10 kl. 20:45.
Citera
2021-07-11, 09:07
  #206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det där med att det skapas fler klungor förstår jag inte. Kommer man ikapp närmast före startande vid eller strax före fjäril så splittras man. Kommer mam ikapp den som startat 2 positioner före så hade man ändå kommit i kapp.
Det bäste vore att ha en kort slinga som bara är 1-2 min. En ren splittringstunda medan den andra skulle vara en längre runda där det är riktig orientering.
Jag förstår att fjärilar kan skapa temporära klungor. När framförvarande kort sin forsta runda så blir han ihop med bakomvarande i andra rundan. Det blir dock en tillfällig samåkning och det kan man leva med.
I teorin är det så enkelt, i praktiken inte. Ditt exempel funkar nog bra när man vill dela en dålig och en bra löpare, men sämre när man ska dela på två bra löpare. Då höjer den ena helt enkelt farten lite i boet och är ändå med ut efter fjärilen, eller så får han springa med någon som gjort ena halvan av fjärilen. Tror att Hubmann gjorde så under VM 2016 tex.

Mycket korta sträckor, som det ofta är, gör att man fiskar upp ännu fler löpare i den typ av gaffling som oftast används under internationella långdistanser. Om inte TV varit i fokus hade det gått att lösa betydligt bättre men IOF är inte intresserade av sportslig rättvisa i första hand så nu är det som det är.
Citera
2021-07-12, 12:03
  #207
Medlem
Vilken totalt misslyckad herrtävling i långdistans. Detta var inte orientering utan följa John. Värdig vinnare och guldmedaljör men tvåan och trean borde ha diskats. De orienterade ju inte utan bara sprang efter segraren. Låter man sånt här passera utan åtgärd är orienteringsporten förlorad. Jag har nyligen blivit intresserad av orienteringstävlingar men efter detta vet jag inte om jag kommer att se fler tävlingar. Inga fler manliga långdistanstävlingar för mig i alla fall. Jag slutade titta på eländet och såg inte norrmannen gå i mål. Läste bara att han vann och att de båda fuskarna blev 2:a och 3:a.

Hade jag varit på plats så hade jag buat ut de två fuskarna under priscermonin.
Citera
2021-07-13, 16:23
  #208
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Överlag så ger fjäril och diamanter fler klungor än färre, och när terrängen innehåller den här typen av extrema vägval så hinner det klumpa ihop sig redan innan man kommer till ett (kort) gafflat parti. Fosser och Daeli hade tex inte behövt dela på sig om man använt en fjäril idag.

Det skapas inte tillräckligt stora skillnader med korta sträckor heller, utan det är vägvalen som ger utslag. Kyburz hade med all sannolikhet klarat av 7-10 minuter orientering själv för att sedan vara i rygg på Fosser igen. Det är för bra sikt och för "givna" vägval på korta sträckor för de allra bästa.

Det ända man kan göra i sån här terräng, med nuvarande regelverk, är att lägga ordentligt med vägval och be en bön om att ingen är så överlägsen som Fosser var idag.
Tack för bra förklaring!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback