Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-11, 20:58
  #361
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Absolut. Men denna gång beror det inte främst på underprestationer iaf. De brukar känns värst.

På 800m bör vi stå starkt 2023!

Granat favorit. Tanderud medaljkandidat. Wallmark i mixen i ett jämt tresteg. Edlund avbröt sitt lopp på VU men är han fit ska han va i närheten iaf. Åskag är en personlig favorit, känns som det borde finnas pers inom räckhåll och då kan det bli medalj.

Vilken trupp Norge har på U20 alltså. Nu vet jag inte hur de tänker men om man leker med tanken att Rooth och Jäger skulle ställa upp i 7-kamp och individuellt skulle de i princip kunna vinna medaljligan. Nästan. Aja nu går jag saker lite i förväg. Vila 3 dagar först.

Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Exakt, de har framtiden för sig..

Moa Granat (400 m häck) & Maja Åskag (tresteg) eller har du någon skräll som du tror stenhårt på?

Granat och Tanderud klara medaljkandidater. Åskag, Edlund, Wallmark och Winberg utmanar om medalj om de kommer upp sin bästa form.

Jäger har skadeproblem och är inte med. Rooth är anmäld till sjukampen, 100m häck och 400m häck men lär behöva avstå en gren.
Citera
2021-07-11, 20:59
  #362
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Exakt, de har framtiden för sig..

Moa Granat (400 m häck) & Maja Åskag (tresteg) eller har du någon skräll som du tror stenhårt på?


Edit: Tanderud har kanske visat mer i sin gren under sommaren iof sig, då Åskag knappt hoppat tresteg, men Majas form verkar grym!

Färska PB i både längdhopp och sprint, samt att hon ofta brukar vara bra när det gäller, plus att det finns mer erfarenhet (2 år äldre) än t.ex. Tanderud (och Granat) som gör mästerskapsdebut internationellt..
Citera
2021-07-11, 21:07
  #363
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Granat och Tanderud klara medaljkandidater. Åskag, Edlund, Wallmark och Winberg utmanar om medalj om de kommer upp sin bästa form.

Jäger har skadeproblem och är inte med. Rooth är anmäld till sjukampen, 100m häck och 400m häck men lär behöva avstå en gren.
Det hade jag missat. Tråkigt.

Winberg behöver ligga på persnivå, då finns en liten liten chans. Men många som ligger där strax över 4 meter.
Citera
2021-07-11, 21:15
  #364
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Det hade jag missat. Tråkigt.

Winberg behöver ligga på persnivå, då finns en liten liten chans. Men många som ligger där strax över 4 meter.

Jäger körde sjukamp i Ratingen i juni och kraschade i häckloppet och skadade foten.
Citera
2021-07-11, 21:21
  #365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Granat och Tanderud klara medaljkandidater. Åskag, Edlund, Wallmark och Winberg utmanar om medalj om de kommer upp sin bästa form.

Jäger har skadeproblem och är inte med. Rooth är anmäld till sjukampen, 100m häck och 400m häck men lär behöva avstå en gren.

Förstod det, när jag kollade lite närmare på hur statistiken ser ut, sedan har Åskag knappt hoppat tresteg i sommar, men formen är på uppåtgående iaf..

Maja hoppade 13.67 inomhus i vintras, vilket är längre än någon europeisk junior (U20) hoppat utomhus i år..

Granat & Tanderud gör mästerskapsdebut internationellt och möter motstånd som är 2 år äldre, det är bara hoppas att de kan hantera situationen på ett bra sätt, jämfört med dem känns Åskag närmast som en veteran i sammanhanget med sin erfarenhet..
__________________
Senast redigerad av sportnorden12345 2021-07-11 kl. 21:24.
Citera
2021-07-11, 21:29
  #366
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Förstod det, när jag kollade lite närmare på hur statistiken ser ut, sedan har Åskag knappt hoppat tresteg i sommar, men formen är på uppåtgående iaf..

Maja hoppade 13.67 inomhus i vintras, vilket är längre än någon europeisk junior (U20) hoppat utomhus i år..

Granat & Tanderud gör mästerskapsdebut internationellt och möter motstånd som är 2 år äldre, det är bara hoppas att de kan hantera situationen på ett bra sätt, jämfört med dem känns Åskag närmast som en veteran i sammanhanget med sin erfarenhet..

Jag hade gärna sett lite tuffare motstånd för Granat. Men nu finns chans för en nordisk trippel.
Citera
2021-07-11, 21:36
  #367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag hade gärna sett lite tuffare motstånd för Granat. Men nu finns chans för en nordisk trippel.

Ser ut så statistikmässigt, får hoppas Rooth inte väljer bort denna gren, roligare om alla de bästa är med..
Citera
2021-07-11, 21:54
  #368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Dock utan Mondo och Tilde, de kanske största talangerna i denna generation.

Men man kan se lite olika på det. Sex medaljer säger något om toppbredden (men 0 guld=ingen vinnarinstinkt?). Men för att fortsätta detta med toppbredden så tar vi alltså fler medaljer än Tjeckien som kommer trea i medaljtabellen, fler än Schweiz som kommer sexa i medaljtabellen, fler än starka friidrottsnationer som Polen, Vitryssland och Ukraina och lika många medaljer som Holland som kommer femma i medaljtabellen.

Hellre toppbredd på denna nivå om man tvunget måste välja även om guld hade varit fint. Jag tycker heller inte man kan dra den slutsatsen om vinnarinstinkt med ett sådant litet urval. Jag menar att folk generellt underskattar varians och gärna övertolkar effekten av tillfälligheter.
__________________
Senast redigerad av MacReady 2021-07-11 kl. 21:57.
Citera
2021-07-11, 22:59
  #369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Hellre toppbredd på denna nivå om man tvunget måste välja även om guld hade varit fint. Jag tycker heller inte man kan dra den slutsatsen om vinnarinstinkt med ett sådant litet urval. Jag menar att folk generellt underskattar varians och gärna övertolkar effekten av tillfälligheter.

Helt sant till 100%. Bra mästerskap!
Citera
2021-07-15, 05:45
  #370
Medlem
AbebeBikilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag väljer att kommentera dessa två värdelösa kommentarer så här:

- att man gör 2:02 som 20-åring är inte suspekt bara för att man är på eller närmar sig den nivå som Lovisa Lindh håller som 29-åring. Har hänt tidigare att tjejer i K22-klassen gör låga tider. Exempelvis gjorde Jill McCabe 2:02.03 som 20-åring 1982 och Anna SIlvander gjorde 2:02.53 som 22-åring 2015. Själv är jag jäkligt glad att vi fått fram en ny 2:02-löpare, blir lite tomt med bara Lindh på den nivån.

- när det gäller Wilmas lyft denna säsong så kan det ju vara flera olika faktorer som ligger bakom den. Alla kommer inte fram som supertalang i 15- eller 16-årsåldern. En del behöver lite mer tid på att utvecklas. Många tjejer går igenom en fysiologisk förändring i övre tonåren, oftast i 18- och 19-årsåldern vilket gör att utvecklingen stannar av. Men när man väl är över den kullen så kan det släppa ordentligt. Att komma till en ny träningsmiljö med ny tränare där man kan tränar på lite annat sätt kan också göra att det lossnar. Och en del får det att lossna i denna ålder, ett annat sådant exempel är Isabella Andersson som sänkte sig till 2:04.02 och 4:12.51 som 20-åring 2017

- och att Wilma krossar Gaël (ditt ordval) beror ju delvis på hur de springer sina lopp (på olika sätt). Alla Wilmas lopp denna säsong har ju varit mästerskapsliknande (jaga placeringar) medan Gaëls lopp har varit av galaloppskaraktär (jaga tider). Sedan tror jag Wilma lärde sig mycket av NCAA-mästerskapen där hon i "semifinalen" nog gick ut lite för hårt och inte riktigt höll i mål. På det sättet var nog Wilma bättre förberedd för finalen här på U23-EM än vad Gaël var. Mitt intryck av Gaël är att hon ofta går ut hårt och sedan kör så länge det räcker. Ibland har hon en långspurt men hon har egentligen ingen spurt på upploppet eller är inte tillräckligt stark på upploppet. Jag vill minnas att det var så hon sprang finalerna på EYOF 2017 och UEM 2018. Det kan också vara så Wilma lyckas få in en formtoppning till medan Gaêl inte lyckasmed det utan istället fått jaga tider för att kvala in till mästerskapet

- när det gäller Gaël så har ju hon haft några tuffa år med skador och en USA-sejour som inte var så mycket lyckad och jag tycker det är väldigt glädjande att hon kommit tillbaka som hon gjort detta år. Men hon har en del att tänka på när det gäller att ta nästa kliv

- helt onödigt att börja yra om "läppsalva" när man inte har något konkret som styrker det

Men medge denna högt anmärkningsvärda utveckling på kort, kort tid som är få förunnat att göra... Mest talanger och hit kan vi inte räkna Wilma N...Den sista accelerationen efter en så tufft öppning och Hon var ju inte slut vid målgång!?
Anmärkningsvärt!
Citera
2021-07-15, 05:59
  #371
Medlem
AbebeBikilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Inte ett enda guld med denna gyllene generation (födda 1999-2001), hade det varit fotboll skulle huvudansvarig fått sparken

"Denna trupp kan vara en av de bästa vi skickat till ett JEM någonsin", sade förbundskaptenen innan mästerskapet..

Edit: Italien & Tyskland slutar alltså på 6 st guld vardera, följt av Tjeckien med 4 st..
Har nog med engagemang och uppföljning att göra med och så klart ekonomiskt support. som t ex Italien.
Citera
2021-07-15, 06:05
  #372
Medlem
AbebeBikilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Hellre toppbredd på denna nivå om man tvunget måste välja även om guld hade varit fint. Jag tycker heller inte man kan dra den slutsatsen om vinnarinstinkt med ett sådant litet urval. Jag menar att folk generellt underskattar varians och gärna övertolkar effekten av tillfälligheter.
Ja precis. Man hade hoppats och förväntat sig bättre utveckling av Tilde. Men det är väl en period av många förändringar till nästa nivå som gör att resultaten inte kommer än?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback