Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-01-02, 20:22
  #37
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IH8Juice
Så min man och jag hade varit en helg på besök hos nära vänner som har sitt lantställe på norrra Öland och så då när vi körde hem ja hem inte hem hem till lägenheten i Stockholm utan vi skulle vidare till min mans släktgods. Men så i vilket fall när vi åkte bil över Ölandsbron tittade jag ut över den där söta lilla sjön och långt framför oss låg det en båt i vattnet och den rörde sig också mot fastlandet så jag tänkte den kommer komma fram före oss men snart upptäckte jag att vi började komma ifatt den fastän vi inte ens var halvvägs över bron ännu.

Nu har ju vi min man och jag en ganska dyr snabb bil med god aerodynamik så även om man håller hastighetsbegränsningen går det väldigt fort! Och den här stackars båten liksom verkade ha problem med att hänga med men jag tänker båtar har ju ingen trafik att konkurrera med men också så måste ju det vara mindre lägre motstånd vad heter det vatten är ju ganska halt jämfört med asfalt så båtar borde ju vara kvicka som attan jämfört med bilar som måste kämpa mot sånt som har högre friktion.

Är det inte lite konstigt att båtar inte är lika snabba som bilar?

Trollar du? Fattar du inte att vatten är svintungt att röra sig i? En stor båt med bensin V8or kan lätt dra 3L distansen (1852m) det blir alltså ca 16,2 L per mil!! Det säger lite om hur satans tungt det går..
Citera
2024-01-02, 20:25
  #38
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Originalcruiser
tror nog trådskaparen var lite glad i glaset när detta skrev eller väldigt likt iQ guldfisk. bara det att bilen går väldigt snabbt trots att de håller begränsningen. jösses. ibland tappar man verkligen hoppet om mänskligheten. ber om ursäkt för felskrivningar. (dyslexi)

Jag är tvungen att hålla med… helt otroligt faktiskt 👀
Citera
2024-01-04, 06:51
  #39
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
"En dyr fin bil med bra aerodynamik som går väldigt fort även om man håller hastighetsgränserna"

Så berätta nu hur mycket fortare går eran bil på en 90 väg jämfört med en gammal och ful bil om ni håller hastighetsgränsen?
Vad har hastighetsgränsen med saken att göra?
Citera
2024-01-04, 13:29
  #40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IH8Juice
Så min man och jag hade varit en helg på besök hos nära vänner som har sitt lantställe på norrra Öland och så då när vi körde hem ja hem inte hem hem till lägenheten i Stockholm utan vi skulle vidare till min mans släktgods. Men så i vilket fall när vi åkte bil över Ölandsbron tittade jag ut över den där söta lilla sjön och långt framför oss låg det en båt i vattnet och den rörde sig också mot fastlandet så jag tänkte den kommer komma fram före oss men snart upptäckte jag att vi började komma ifatt den fastän vi inte ens var halvvägs över bron ännu.

Nu har ju vi min man och jag en ganska dyr snabb bil med god aerodynamik så även om man håller hastighetsbegränsningen går det väldigt fort! Och den här stackars båten liksom verkade ha problem med att hänga med men jag tänker båtar har ju ingen trafik att konkurrera med men också så måste ju det vara mindre lägre motstånd vad heter det vatten är ju ganska halt jämfört med asfalt så båtar borde ju vara kvicka som attan jämfört med bilar som måste kämpa mot sånt som har högre friktion.

Är det inte lite konstigt att båtar inte är lika snabba som bilar?
Inte alls konstigt. En båt gräver sig ju alltid en bit ner i vattnet vilket ger ganska mycket motstånd. En bil som rullar på asfalt rullar ju ovanpå asfalten. Den gräver sig inte ner i asfalten. Sedan kan du inte jämföra din bil men just den båt du ser. Du har ju ingen aning om hur många hästar som just den båten har i motorn jämfört med din bil. Finns ju små aktersnurror som har typ 4 hästkrafter. Du måste jämföra din bil med en båt som har samma antal hästkrafter i motorn om jämförelsen skall vara relevant.
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Vad har hastighetsgränsen med saken att göra?
Ställ frågan till TS. Han har ju skrivit: även om man håller hastighetsbegränsningen går det väldigt fort!. Håller man hastighetsbegränsningen så så bör det ju gå i den hastigheten oavsett vilken bil man har. Mycket få riktiga bilar är så svaga motorer att dom inte klarar att köra att köra i hastighetsbrgränsningen ens på motorväg.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2024-01-04 kl. 13:32.
Citera
2024-01-08, 14:20
  #41
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Mycket få riktiga bilar är så svaga motorer att dom inte klarar att köra att köra i hastighetsbrgränsningen ens på motorväg.
Finns idag en hel hög undermotoriserade elbilar som har problem med att klara 110 i mer än någon mil
Citera
2024-01-08, 16:07
  #42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Finns idag en hel hög undermotoriserade elbilar som har problem med att klara 110 i mer än någon mil
Vilka bilar är så motorsvaga? Min pappas gamla SAAB95 från 70-talet med typ 62 hk klarade att köra i 110. Och vad skulle vara skillnaden i vad som krävs för att köra 110 i en mil eller två?
Citera
2024-01-08, 18:19
  #43
Medlem
Vattenmassan i sig som båten ligger o skvalpar i utgör väl ett mycket större motstånd för båtmotorn att övervinna än vad rullmotståndet är på bilar ?
Citera
2024-01-08, 18:45
  #44
Medlem
Enterprises avatar
Bärplansbåtar kan gå betydligt snabbare (och framförallt till mindre energianvändning) då man inte behöver tränga undan alls lika mycket vatten.
Citera
2024-01-08, 19:14
  #45
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vilka bilar är så motorsvaga? Min pappas gamla SAAB95 från 70-talet med typ 62 hk klarade att köra i 110. Och vad skulle vara skillnaden i vad som krävs för att köra 110 i en mil eller två?
De minsta elbilarna är helt enkelt inte byggda för motorvägsfart med sina klena motorer och pyttesmå batterier.
Har du provkört någon tidig ZOE ?
Jag lånade hem en sådan och i praktiken gick det väldigt trögt över 70 , räckvidden i det lilla batteriet var redan som nytt inte många mil , jag kom inte 12mil mellan fulladdat och bogsering .
Idag har du ca 7 mils räckvidd med en sådan bil om du kör sakta , detta pga degradering av det luftkylda batteriet.
Den kanske klarar någon mil i 110 men sedan måste du hitta en laddstation ganska kvickt.
Tidiga I-miev , e-up m fl. lider av samma problem.
Edit:
Jag glömde Renault Clio, 29 elpållar gjorde ingen glad efter E4
__________________
Senast redigerad av sealstryper 2024-01-08 kl. 19:37.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback