Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-21, 15:32
  #1
Medlem
Jag undrar om ni mer erfarna trädgårdsmästare har lust att dela med er av er stora visdom igen? Denna gång gäller det förvaring av frön.

Först och främst, så att ni som är sugna på att kommentera det inte ödslar er tid; ja, det är väl självklart att man helst ska sätta sina frön i jorden så fort man kan. De är ju en biologisk färskvara. Men nu handlar det om scenariot då man inte vill eller kan göra det av olika anledningar.

Jag har läst och läst på olika sidor om förvaring av frön. Men det som står går isär en aning på de olika sidorna, samt är lite oklart på vissa punkter.

Optimalt för långvarig förvaring, dvs 6+ månader, verkar vara i ett kylskåp med en temperatur på 6-8 grader. Minst lika viktig är rätt luftfuktighet, vilken kan vara svår att uppnå i många kylskåp då de är väldigt torra, om jag fattat rätt. Alternativt kan man frysa in dem.

För medellång förvaring, upp till 6 månader, så verkar det räcka med ett svalt och mörkt utrymme fritt från pest och ohyra samt utan stora temperaturförändringar.


  1. Går det bra att kombinera förvaringsmetoderna? Det är nämligen så att en kompis till mig inte vill börja med att förvara grejerna i en frys/kyl, utan först förvara grejerna på ett smart ställe utanför själva bostaden, för att efter ca 6 månader flytta in grejerna och förvara dem långvarigt på rätt sätt.

  2. Gäller luftfuktighetsgrejen även frys? Mina fysikkunskaper brister här. Spontant tänker jag mig att vattenmolekylerna fryser i iskall luft, och därför ger ett väldigt torrt klimat. Precis som ute i det friska om vintrarna. Detta är ju inte bra för frön, men eftersom de är frysta så spelar det kanske mindre roll?

  3. Bonusfråga, något OT, men ändå inte. Är det verkligen sant att farbror blå ibland övervakar de fysiska fröbutikerna och stannar upp folk på väg därifrån och undrar vad det hade tänkt göra med sin lilla fröpåse? Eller är det snarare helt enkelt en Flashbacksanning av tveksam trovärdighet som många nojjhjärnor här producerat fram tillsammans?
Citera
2021-08-21, 15:40
  #2
Avstängd
Privattaxins avatar
3. Nej det är inte sant. Det enda som hänt angående frön är att frön som importeras från andra länder kan ibland fastna i tullen. Det finns dock lyxfågelfrö-butiker som skickar allt inrikes, sweseeds.com. Dom stoppas aldrig.
Citera
2021-08-23, 18:49
  #3
Medlem
frön är inte en sån jävla färskvara som du verkar tro.

svalt och mörkt och du kan hålla dem där i flera år. decennium. Sekel?
Givetvis kanske inte alla gror men av 100st kommer du garanterat få 10 efter 10 år..

en vän hade ca30-40 frön i en snusdosa i skafferiet i ca 8 år. av dem dök typ 25-30 upp.
__________________
Senast redigerad av freethespeech 2021-08-23 kl. 18:52.
Citera
2021-08-23, 19:39
  #4
Medlem
kanmyckets avatar
Vet att seriösa butiker brukar förvara dom i kylskåp i vacuumtäta boxar

Mitt tips
Snusdosa, par varv tejp runt springan, sedan in i kylskåpet bara. Om det ska förvaras längre än
ett år om fröna är lösa, exempelvis öppnade förpackningar där man tagit enstaka frön endast

Annars en lunchlåda med oöppnade original förpackningar i kylskåp med mörk plast runt ,typ påse om lådan är genomskillnig i locket eller liknande..
Vet en bekant som gjorde så, han köpte massor frön när det var halvapris vid ett tillfälle,
han förvara dom i glasslåda inlindad i plastpåse två år innan han började odla de.
Då han hade flera frön redan innan, han köpte på endel extra eftersom det var halvapris tillfälligt då
Citera
2021-08-24, 17:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
frön är inte en sån jävla färskvara som du verkar tro.

svalt och mörkt och du kan hålla dem där i flera år. decennium. Sekel?
Givetvis kanske inte alla gror men av 100st kommer du garanterat få 10 efter 10 år..

en vän hade ca30-40 frön i en snusdosa i skafferiet i ca 8 år. av dem dök typ 25-30 upp.

Well. Jag har läst på diverse seedbankwebsidor (royalqueenseeds.com, 2fast4buds.com osv) och enligt dem så är det du som verkar tro de är tåligare än vad de är. För de målar upp dem som ganska sköra små liv som kan bli sjuka, dö, eller tro det är dags att växa helt plötsligt, om man inte är försiktig. Och det ligger ju inte i deras ekonomiska intresse att hjälpa dig att slippa behöva köpa nya frön, så de har ingen anledning att komma med bullshit direkt.

Men visst, kyl kanske är overkill om det är upp till ett år. Men skadar väl inte I guess.
__________________
Senast redigerad av kxogoh 2021-08-24 kl. 17:42.
Citera
2021-08-24, 17:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanmycket
Vet att seriösa butiker brukar förvara dom i kylskåp i vacuumtäta boxar

Mitt tips
Snusdosa, par varv tejp runt springan, sedan in i kylskåpet bara. Om det ska förvaras längre än
ett år om fröna är lösa, exempelvis öppnade förpackningar där man tagit enstaka frön endast

Annars en lunchlåda med oöppnade original förpackningar i kylskåp med mörk plast runt ,typ påse om lådan är genomskillnig i locket eller liknande..
Vet en bekant som gjorde så, han köpte massor frön när det var halvapris vid ett tillfälle,
han förvara dom i glasslåda inlindad i plastpåse två år innan han började odla de.
Då han hade flera frön redan innan, han köpte på endel extra eftersom det var halvapris tillfälligt då

Ok, tack! Det verkar ju positivt
Citera
2021-08-31, 00:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kxogoh
Well. Jag har läst på diverse seedbankwebsidor (royalqueenseeds.com, 2fast4buds.com osv) och e det ligger ju inte i deras ekonomiska intresse att hjälpa dig att slippa behöva köpa nya frön, så de har ingen anledning att komma med bullshit direkt.

nej men precis.. trowback till 90 talet osv... men film-burkar(!) som din gamla far faders farfar brukade använda innan de kunde ta sig in till den lokala byn för att lämna in och framkalla fotografier..

fungerar utmärkt till ändamålet att förvara frön, dessa släpper inte in ljus och hade iaf på 90-talet en naturlig plats i kylskåpet. ... nu är det väl snusdosor som gäller, troligtvis urdiskade för att få bort ev toxiner.
Citera
2021-09-14, 06:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kxogoh
Well. Jag har läst på diverse seedbankwebsidor (royalqueenseeds.com, 2fast4buds.com osv) och enligt dem så är det du som verkar tro de är tåligare än vad de är. För de målar upp dem som ganska sköra små liv som kan bli sjuka, dö, eller tro det är dags att växa helt plötsligt, om man inte är försiktig. Och det ligger ju inte i deras ekonomiska intresse att hjälpa dig att slippa behöva köpa nya frön, så de har ingen anledning att komma med bullshit direkt.

Men visst, kyl kanske är overkill om det är upp till ett år. Men skadar väl inte I guess.
Ja självklart vill dem sälja frön då det är deras business.....
Citera
2021-09-14, 07:11
  #9
Medlem
08oss avatar
Förvaras i minus 18 grader, med låg luftfuktighet och i förslutna påsar. Detta är förvisso för långtidsförvaring och inte några få månader.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sval..._fr%C3%B8hvelv
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback