Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2023-09-06, 20:50
  #109
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Du verkar missförstå vad du läser. Utslaget du refererar till är alltså från franska HD (Conseil d’État), inte ECHR. Ett tidigare utslag i franska HD är själva grunden för målet i ECHR. Det är ett krav för att domstolen ska behandla frågan.

Sexköpares rätt till privatliv är inte på något sätt huvudargumentet i det nu aktuella rättsfallet, utan (bland annat) sexarbetarnas rätt till privatliv, i synnerhet när de befinner sig i privata bostäder. Ska polisen ha rätt att med våld tränga sig in i deras bostad för att gripa en misstänkt köpare? Säljaren begå ju som bekant inget brott. Eller är det så att den grundlagsskyddade rätten till privatliv för säljaren väger tyngre?

Sexköp mellan samtyckande vuxna är ju ett bagatellbrott utan brottsoffer, så det är svårt att se att polisens intresse skulle trumfa grundlagen/mänskliga rättigheter i detta fall. Sammanfattningsvis har sexarbetarna ett bra case, och många av deras intresseorgnisationer och andra NGO:s backar upp dem. Vi får se vad utslaget blir helt enkelt. En sak är säker: i takt med att evidensbaserad harm reduction nu rullas ut i USA och EU när det gäller droger, så har sexköpslagen passerat bäst-före-datum. Moraltanter som du ska inte få bestämma över vad vuxna samtyckande människor gör med sina kroppar. Sexköpslagen innebär även många risker för sexarbetare. Oavsett uslaget i domstolen så kommer kampen mot morallagen att fortsätta med oförminskad styrka.



Detta är inte ett juridiskt ställningstagande, och det är heller inte vetenskapligt grundat. Moraluppfattningar är subjektiva och varierar över tid och rum.



Finns inga som helst belägg för detta, det är fria fantasier och ska inte ligga till grund för rättsliga utslag.
Haha 🤣 Lite gulligt att du kallar mig moraltant för att jag citerar ett domstolsbeslut som går emot dig.
Det är helt riktigt att jag inte kan besluta om vad andra människor gör eller inte gör.
Men oavsett vad jag eller du tycker ger det franska domstolsbeslut en fingervisning om hur ECHR kan se på frågan.
__________________
Senast redigerad av DoraF 2023-09-06 kl. 20:54.
Citera
2023-09-06, 21:05
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Haha 🤣 Lite gulligt att du kallar mig moraltant för att jag citerar ett domstolsbeslut som går emot dig.
Det är helt riktigt att jag inte kan besluta om vad andra människor gör eller inte gör.
Men oavsett vad jag eller du tycker ger det franska domstolsbeslut en fingervisning om hur ECHR kan se på frågan.

Nej, utslaget i franska HD är ingen fingervisning till domslut, utan själva grunden till klagandenas sakframställan och den aktuella prövningen i ECHR. Är du inte läskunnig ens?
Citera
2023-09-06, 21:17
  #111
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Nej, utslaget i franska HD är ingen fingervisning till domslut, utan själva grunden till klagandenas sakframställan och den aktuella prövningen i ECHR. Är du inte läskunnig ens?
Då tar vi det igen:
Citat:
In a judgment of 7 June 2019, the Conseil d’État dismissed the application. Referring to the
Constitutional Council’s decision of 1 February 2019, it rejected the argument concerning the alleged
unconstitutionality of Articles 225 12-1 and 611-1 of the Criminal Code. It then dismissed the
argument based on Article 8 of the Convention, with the following reasoning:


“ … where it is imposed, prostitution is incompatible with human rights and dignity. The decision to
outlaw demand for paid sexual relations, through the creation of the criminal offence introduced by
the impugned provisions of the Law of 13 April 2016, is based on the finding … that, in the vast
majority of cases, persons who engage in prostitution are victims of procuring and human trafficking,
which are made possible by the existence of this demand. In those circumstances, although the
impugned provisions are capable of including sexual acts presented as having taken place freely
between consenting adults in a private location, they cannot, having regard to the general-interest
aims that they pursue, be regarded as amounting to excessive interference with the right to respect
for private life, protected by Article 8 of the Convention ...”

Värt att notera i sammanhanget är att Europaparlamentet i september ska rösta om en resolution som vill reglera prostitutionen i EU. Liberaliseringens vindar blåser inte i Europa i den här frågan.
Citera
2023-09-06, 21:21
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Då tar vi det igen:


Värt att notera i sammanhanget är att Europaparlamentet i september ska rösta om en resolution som vill reglera prostitutionen i EU. Liberaliseringens vindar blåser inte i Europa i den här frågan.

Du förstår fortfarande inte vad jag pratar om alltså?

EU har ingen jurisdiktion gällande medlemsstaternas prostitutionspolitik, undantaget trafficking. Resolutioner från Europaparlamentet är inte juridiskt bindande överhuvudtaget, utan kan betraktas som politiska pamfletter. Dessutom har man redan antagit en liknande resolution för några år sedan, helt utan rättsverkan. Du verkar obildad.
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2023-09-06 kl. 21:28.
Citera
2023-09-07, 00:01
  #113
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Du förstår fortfarande inte vad jag pratar om alltså?

EU har ingen jurisdiktion gällande medlemsstaternas prostitutionspolitik, undantaget trafficking. Resolutioner från Europaparlamentet är inte juridiskt bindande överhuvudtaget, utan kan betraktas som politiska pamfletter. Dessutom har man redan antagit en liknande resolution för några år sedan, helt utan rättsverkan. Du verkar obildad.
Naturligtvis är resolutioner inte likställda med lagar. Har jag påstått något annat?!?

Som sagt, Europa går inte mot liberalisering i den här frågan. Oavsett utgången i målet.
Citera
2023-09-07, 07:53
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Naturligtvis är resolutioner inte likställda med lagar. Har jag påstått något annat?!?

Som sagt, Europa går inte mot liberalisering i den här frågan. Oavsett utgången i målet.

Du känner inte till att stora delar av EU redan är tämligen liberala i sexköpsfrågan? Tyskland, Österrike och Nederländerna har t.o.m. lagliga bordeller exempelvis. Schweitz också, även om de inte är EU-medlem.

Sexköpslagar och prositutionsmotstånd är knapppast skrivna i sten. Lagarna har ändrats fram och åter genom tiderna. Vi har inte nått någon slutpunkt där. Se på narkotikalagstiftningen i EU. Liberalisering var otänkbart för tio år sedan. Nu legaliseras det för fullt. Eftersom riktig vetenskap äntligen har fått komma till tals, som konstrast till moraltanternas gapande.

Om ECHR går klaganden till mötes, helt eller delvis (ingen vet), så blir samtliga länder som har en sexköpslag, och är med i EU, tvungna att ändra sina lagar (eller tillämpningen av sina lagar). Detta eftersom Europeiska konventionen för mänskliga rättigheter är en del av EU-stadgan, eftersom alla medlemmar måste följa den. Sverige som medlemsstat har alltså skrivit under att följa den Europeiska konventionen för mänskliga rättigheter, och är bunden att följa den. Ett utslag till sexköpslagens fördel förpliktigar oss inte att följa utslaget däremot.

Men jag har förstår att du inte gillar mänskliga rättigheter. Din vilja att döma människor vars handlingar du ogillar av moraliska skäl väger tyngre. Du har blivit gammal. I dessa Only Fans tider så kommer sälja sex att betraktas som en baggis av den yngre generationen. Vi går dessutom mot mycket bistra ekonomiska tider.
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2023-09-07 kl. 08:27.
Citera
2023-09-07, 16:57
  #115
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Du känner inte till att stora delar av EU redan är tämligen liberala i sexköpsfrågan? Tyskland, Österrike och Nederländerna har t.o.m. lagliga bordeller exempelvis. Schweitz också, även om de inte är EU-medlem.

Sexköpslagar och prositutionsmotstånd är knapppast skrivna i sten. Lagarna har ändrats fram och åter genom tiderna. Vi har inte nått någon slutpunkt där. Se på narkotikalagstiftningen i EU. Liberalisering var otänkbart för tio år sedan. Nu legaliseras det för fullt. Eftersom riktig vetenskap äntligen har fått komma till tals, som konstrast till moraltanternas gapande.

Om ECHR går klaganden till mötes, helt eller delvis (ingen vet), så blir samtliga länder som har en sexköpslag, och är med i EU, tvungna att ändra sina lagar (eller tillämpningen av sina lagar). Detta eftersom Europeiska konventionen för mänskliga rättigheter är en del av EU-stadgan, eftersom alla medlemmar måste följa den. Sverige som medlemsstat har alltså skrivit under att följa den Europeiska konventionen för mänskliga rättigheter, och är bunden att följa den. Ett utslag till sexköpslagens fördel förpliktigar oss inte att följa utslaget däremot.

Men jag har förstår att du inte gillar mänskliga rättigheter. Din vilja att döma människor vars handlingar du ogillar av moraliska skäl väger tyngre. Du har blivit gammal. I dessa Only Fans tider så kommer sälja sex att betraktas som en baggis av den yngre generationen. Vi går dessutom mot mycket bistra ekonomiska tider.
Det är lustigt att se hur mycket energi och engagemang du lägger ner på ditt tämligen meningslösa postande i forumet. Inbillar du dig att politiker och jurister läser och tar intryck?

Om du var intresserad av verklig förändring av ditt livs hjärtefråga och inte bara bjäfsa skulle du gå från ord till handling. Som sexköpare utomlands gör du inget kriminellt. Det kan näppeligen inte vara mer stigmatiserat eller svårare att komma ut som sexköpare när sexsäljarna kommit ut ur skuggorna och öppet organiserat sig. Likaså är förespråkare för lagligt cannabis många gånger helt öppna. Oavsett vad jag tycker i sakfrågan har jag respekt för de som driver sin sak som sexarbetare. Europadomstolen kommer så småningom att avgöra saken.

Citat:
Egentligen borde alla sexköpare som dömts för betalsex med samtyckande och vuxna kvinnor också få sitt fall prövat i Europadomstolen, men det kommer aldrig att hända. Sexköpslagen är ett allvarligt brott mot den mänskliga rättigheten rätt till privatliv.
Nej, sannolikt kommer den saken aldrig att prövas. Till skillnad från sexarbetare törs inte sexköpare som du stå upp för sig själva och driva sin sak rättsligt. Du behöver inte svara. Vi vet redan att du kommer att säga att det är någon annans fel.
Citera
2024-01-31, 02:31
  #116
Medlem
Så här resonerade ECHR när de, trots franska statens invändningar, bestämde sig för att ta upp fallet till prövning. Jag nämner det, eftersom resonemenget är intressant och helt i linje med sexarbetarnas argument:

Citat:
the ECtHR recognized that the sex buying ban negatively impacts sex workers, as it increases the risks, they are exposed to due to “the clandestinity and isolation induced by this criminalization” (para 28). Although the law in question does not regulate the conduct of the applicants themselves, the Court ruled that the applicants were entitled to claim to be “victims” within the meaning of Article 34, as they are directly exposed to the effects of the sex purchase ban while exercising their rights enshrined in the ECHR. Therefore, the majority of judges declared the application admissible.

https://verfassungsblog.de/sex-workers-in-strassburg/

Kort sammanfattning: även om lagen inte är direkt riktad mot sexarbetare, så kan de ändå drabbas av konsekvenser vid dess utövande, som potentiellt kränker deras mänskliga rättigheter.

PS. Observera att detta inte är ett domslut, utan ett godkännande till prövning.
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2024-01-31 kl. 02:44.
Citera
2024-03-26, 10:24
  #117
Medlem
Mycket bra sammanfattning både av sexköpslagen och det aktuella rättsfallet på Wikipedia:

Citat:
Legal challenge in France at the European Court of Human Rights

A 2019 analysis by Le Bail, Giametta, and Rassouw of France's adoption of the Nordic model approach to prostitution found that "42 per cent of prostitutes were more exposed to violence and 38 per cent have found it increasingly difficult to make sure men use condoms."[73] In response to this study Nordic Model Now, a British not-for-profit company describing itself as feminist, published a criticism of its methodology and conclusions.[74]

Meanwhile in 2019, a total of 261 migrant, queer, and women sex workers in France took the French government to the European Court of Human Rights (ECtHR), saying that their fundamental human rights had been violated due to the adoption and enforcement of the new 2016 law, which Médecins du Monde stated had forced them to work in secluded, dangerous locations after the law criminalised their clients.[75] As a result, more than ten sex workers in France had reportedly been murdered within half a year, some of them allegedly due to police brutality targeting the sex workers.[75] According to the applicants, the French law was thus breaching their rights under Articles 2 (right to life), 3 (prohibition of inhuman or degrading treatment) and 8 (right to respect to private life) of the European Convention on Human Rights.[76] On 31 August 2023, the ECtHR declared the complaint of the 261 sex workers against France's Nordic model law admissible for a hearing.[75] Although the Court did not yet rule on the merits of their complaint, the admissability meant that the Court found that the applicants were entitled to claim to be victims under Article 34 of the Convention.[76]

https://en.wikipedia.org/wiki/Nordic...o_prostitution
Citera
2024-04-12, 17:56
  #118
Medlem
knight1056s avatar
Att ECHR överhuvudtaget tar upp frågan måste ses som en seger. De slänger ca 90% av alla ärenden direkt i papperskorgen. Prostitutionsabolitionisterna har gått i taket och deklarerat det potentiella utfallet som skadligt så vi får väl se vad utslaget blir och vilka effekter det får. Jag tror dock att det hela tystas ner i Sverige precis som Amnestys, WHOs och Human rights hållning inte pratas om så mycket.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback