Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2022-05-24, 21:06
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag antar på goda grunder att löneutvecklingen de närmsta 15 åren över tid kommer hålla i princip jämna steg med inflationen. Och eftersom jag inte tankar bilar eller förbrukar nämnvärt med el så rundar jag dessutom en del av inflationen.

Jag ser inte lånet som gratispengar men nog kommer det vara en avsevärt mindre del av min inkomst som kommer gå till att lösa lånet om 15 år än om jag gör det i år. Och så länge min bolåneränta är avsevärt lägre än inflationen så vore det direkt oansvarigt att betala tillbaka lånet idag eller amortera 2% om året.


Du betalar fortfarande en avgift (ränta), såvida du inte tänkte investera pengarna som du skulle kunna använda till att amortera på något, och den investeringen går upp mer än den avgiften så tjänar du på att betala av nu oavsett hur liten den avgiften är. Sedan är det hursom ett ansvarslöst förhållande till lån som du och många andra har. Lån ska man betala av så snabbt som möjligt, du ska leva på vatten och bröd tills det är betalt, inte medvetet hålla inne med att betala.

Hoppas verkligen vi får se kraftiga räntehöjningar så folk vakna upp ur vansinnet. Nu har alla makthavare agerat extremt dumt och uppmuntrat folk till att låna, men folk bör även kunna tänka själva. Lån är bara något man ska använda i nödfall och inte mer än nöden kräver och det ska betalas tillbaka så fort som möjligt. Folk agera som som de borde omyndighetsförklaras.
Citera
2022-05-24, 21:44
  #38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Du betalar fortfarande en avgift (ränta), såvida du inte tänkte investera pengarna som du skulle kunna använda till att amortera på något, och den investeringen går upp mer än den avgiften så tjänar du på att betala av nu oavsett hur liten den avgiften är. Sedan är det hursom ett ansvarslöst förhållande till lån som du och många andra har. Lån ska man betala av så snabbt som möjligt, du ska leva på vatten och bröd tills det är betalt, inte medvetet hålla inne med att betala.

Hoppas verkligen vi får se kraftiga räntehöjningar så folk vakna upp ur vansinnet. Nu har alla makthavare agerat extremt dumt och uppmuntrat folk till att låna, men folk bör även kunna tänka själva. Lån är bara något man ska använda i nödfall och inte mer än nöden kräver och det ska betalas tillbaka så fort som möjligt. Folk agera som som de borde omyndighetsförklaras.

Jag har tillgångar utöver bostaden som är över tio gånger större än bolånet som i sig är långt mindre än halva bostadens värde.
Din teori att prio ett är att betala tillbaka lån / inte skuldsätta sig stämmer inte för folk med väsentligt större tillgångar än lån.
Citera
2022-05-24, 21:46
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag har tillgångar utöver bostaden som är över tio gånger större än bolånet som i sig är långt mindre än halva bostadens värde.
Din teori att prio ett är att betala tillbaka lån / inte skuldsätta sig stämmer inte för folk med väsentligt större tillgångar än lån.


Det är inget svar på det jag skrev..
Citera
2022-05-24, 21:50
  #40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det är inget svar på det jag skrev..

Ok. Jag köper hellre teliaaktier för "amorteringspengarna" och så länge min ränta är avsevärt lägre än inflationen så kommer det löna sig i slutändan.
Utdelningarna från teliaaktierna lär med god marginal vara större än den räntebesparing som jag skulle gör om jag amorterade bolånet.

Och aktier är generellt ett inflationsskyddat sparande.
Citera
2022-05-25, 08:01
  #41
Medlem
Bondpojkes avatar
Såg väl inte så bra ut för Klarna. Om man har sparkonto på Klarna, bör man ta ut dessa eller vad säger ni?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback