Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2021-09-21, 18:51
  #49
Medlem
fulvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Orsaken till detta hittar du här.
Dvs i inlägget som du just nu citerade.

"Why are newspapers and TV broadcasts filled with disaster, corruption and incompetence? It may be because we’re drawn to depressing stories without realising, says psychologist Tom Stafford."

Psychology: Why bad news dominates the headlines
https://www.bbc.com/future/article/2...l-the-news-bad

admin

Tack, jag ska kolla på detta.

Det finns ju även anekdoter om att det är betydligt enklare att få med sig jobbkollegor i en negativ jargong, t.ex. klaga på ledningen, jobbet eller samhället - än att få med dem i en positiv motsvarighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Warheart
Har själv varit väldigt insatt i politik, men har lämnat allt bakom mig. Vart bara förbannad och mådde skit av det. Som med mycket annat.

Samma här. Jag mådde fan inte bra av att dagligen läsa alternativmedia och mainstreammedia. Nu bryr jag mig så lite som möjligt och försöker mest bara skratta åt galenskaperna som sker.

Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Det är så klart upp till var och en att vara här. Alla forumdelar är inte så hemska som du TS beskriver, heller.

Det är jag medveten om. Men nu handlade ju tråden om aktuella ämnen, där det främst är en negativ och mörk samling trådar.

Självklart finns det betydligt roligare och mer positiva trådar i t.ex. renoveringsforumet. Samma sak om man slår på TV:n men byter ut skrämmande nyheter och hjärndöda dokusåpor mot djur- och natur eller matlagningsprogram.
Citera
2021-09-21, 22:32
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Hur ska jag tolka detta? Anser du att Flashback är en form av sociala medier?
Det är trots allt rätt få personer som vill ha cancer frivilligt.

admin
Skulle du beskriva Reddit som sociala medier? Vad är skillnaden på Reddit och Flashback i sammanhanget sociala medier?
Citera
2021-09-21, 22:43
  #51
Medlem
Flashback är kul och nyttigt och lärorikt. Att kunna vädra sina åsikter, pröva nya åsikter och inse att det finns både vettiga och idioter speglar verkligheten. Sen behöver man inte läsa
trådar som verkar skapade av idioter för idioter.
Citera
2021-09-21, 22:49
  #52
Medlem
Farbror Fazers avatar
En gammal lärare i tidningsjournalistik frågade en gång vad tungan söker sig till i munnen. Det trasiga och ojämna. Fem döda i explosion någon annanstans är mer intressant än någon som vinner ett pris hemma osv, det är så det är med nyheter.
Citera
2021-09-22, 07:26
  #53
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Ja kategorin samhälle, den delen utav forumet läser jag väldigt lite och jag känner illa när jag läser endel trådar och att undvika dem är nog värt att göra.
Citera
2021-09-22, 09:19
  #54
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardodetector
Notera att jag inte är anti-Flashback här eller så, bara säger att sociala medier generellt är cancer.

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Hur ska jag tolka detta? Anser du att Flashback är en form av sociala medier?
Det är trots allt rätt få personer som vill ha cancer frivilligt.

Citat:
Ursprungligen postat av retardodetector
Skulle du beskriva Reddit som sociala medier? Vad är skillnaden på Reddit och Flashback i sammanhanget sociala medier?

Brukar du alltid fråga den som ställer frågan vad den tycker innan du svarar?

admin
Citera
2021-09-22, 14:01
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Brukar du alltid fråga den som ställer frågan vad den tycker innan du svarar?

admin
Fast nu är den stora frågan om Flashback är en social medie eller inte. Är den det så faller såklart alla nackdelar med sociala medier in även på Flashback. Är den inte det så är det intressanta vad det är som skiljer dem åt.
Citera
2021-09-22, 14:22
  #56
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
En gammal lärare i tidningsjournalistik frågade en gång vad tungan söker sig till i munnen. Det trasiga och ojämna. Fem döda i explosion någon annanstans är mer intressant än någon som vinner ett pris hemma osv, det är så det är med nyheter.

Ja, negativa händelser har ju alltid var mest intressant och dominerat vårt nyhetsflöde ända sen Jesus gick i shorts. Man skulle kunna testa att göra en dagstidning med enbart feel good-nyheter. Den skulle inte överleva ekonomiskt första veckan ens.

Citat:
Ursprungligen postat av retardodetector
Fast nu är den stora frågan om Flashback är en social medie eller inte. Är den det så faller såklart alla nackdelar med sociala medier in även på Flashback. Är den inte det så är det intressanta vad det är som skiljer dem åt.

Man kan säkert göra sin egen definition av "social medier" men det som skiljer Flashback från andra plattformar är ju att man här inte kan få likes eller bekräftelse på samma sätt som på Facebook, Instagram, TikTok etc. Här är ingen bättre än sina argument och ingen vet vem du egentligen är. Är man inte intresserad av diskutera utan hellre vill boosta sitt ego/varumärke så kommer man inte finna Flashback särskilt intressant.

Att lägga anonyma diskussionsforum i samma kategori som Facebook, Insta m.fl tycker jag inte är rättvist.
Citera
2021-09-22, 15:41
  #57
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardodetector
Fast nu är den stora frågan om Flashback är en social medie eller inte. Är den det så faller såklart alla nackdelar med sociala medier in även på Flashback. Är den inte det så är det intressanta vad det är som skiljer dem åt.

Ja, och den frågan verkar du inte vilja besvara.
För det verkar som att du glömde att det var jag som ställde frågan till dig.
Orsaken till detta var för att du ansåg att dessa kunde likställas med cancer, och jag då var intresserad av ifall du själv använde någon av dessa. Eftersom det är få personer som skulle utsätta sig frivilligt för cancer.

Eftersom jag nu ställt frågan två gånger, och du inte vid något tillfälle klarat av att besvara frågan utan att höra min åsikt innan, så konstaterar jag att frågan var för svår. Så jag ska inte ställa den någon ytterligare gång.

Vad det gäller frågan till mig, så tycker jag att begreppet sociala medier är ganska dåligt, då det inkluderar alldeles för många områden. Det är trots allt rätt stor skillnad på Wikipedia, Facebook, Youtube och Flashback. Fyra aktörer som alla är exempl på vad som brukar kallas för sociala medier, men som har helt olika inriktning.
"Sociala medier kan innefatta Internetforum, sociala nätverkstjänster, bloggar, vloggar, wikier, poddradio och artikelkommentarer."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sociala_medier
Här nedan är några exempel på vad Wikipedia anser är sociala medier:

Internetforum (Flashback, Familjeliv m.fl.)
Sociala nätverkstjänster / online-communities (Facebook, Linkedin, Myheritage.com m.fl.)
Bloggar (Isabella Löwengrip m.fl.)
Vloggar (Youtubers, TikTok m.fl.)
Mikrobloggar (Twitter m.fl)
Wiki (Wikipedia m.fl.)
Kommentarsfält
"Sociala medier kan skiljas från massmedier genom att de bygger på ett innehåll som produceras av dem som använder dem."

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyk...sociala-medier
admin
Citera
2021-09-22, 15:55
  #58
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Man kan säkert göra sin egen definition av "social medier" men det som skiljer Flashback från andra plattformar är ju att man här inte kan få likes eller bekräftelse på samma sätt som på Facebook, Instagram, TikTok etc. Här är ingen bättre än sina argument och ingen vet vem du egentligen är. Är man inte intresserad av diskutera utan hellre vill boosta sitt ego/varumärke så kommer man inte finna Flashback särskilt intressant.

Att lägga anonyma diskussionsforum i samma kategori som Facebook, Insta m.fl tycker jag inte är rättvist.

Jag tycker att UGC ("user-generated content") och "användargenererat innehåll" är en bättre beskrivning. Det blir då mera tydligt vad det avser. Begreppet sociala medier ger intrycket av att det är någon form av social mötesplats. Vilket inte nödvändigtvis är fallet. Det är en betydande skillnad på Linkedin, Instagram och Wikipedia. Tre plattformar med användargenererat innehåll, men som också definieras som sociala medier.

admin
Citera
2021-09-25, 07:52
  #59
Medlem
hee4rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulvodka
Om man tittar igenom Flashbacks aktuella ämnen så handlar det nästan uteslutande om dåliga saker.

Mord, misshandel, våldtäkter, skattefiffel, kriminalitet, krig, psykisk ohälsa, droger etc.

Är det så att Flashback bidrar till att man får en negativ bild av samhället och världen?

Kan det vara dåligt för välmåendet att dagligen spana in dessa trådar?

Bidrar Flashback till stress och psykisk ohälsa bland befolkningen?

Flashar man dåliga saker för fel personer så är det ju inte bra?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback