Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-01-06, 00:54
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkfisken
Om spöken kan gå igenom väggar, varför väljer de att stanna kvar där de dött? Det kan väl inte vara bra för deras psykiska hälsa att stanna där för alltid så varför flyger de inte bara någon annanstans?

Varför konstruerade inte Gandalf ballistiska missiler för att effektivt bekämpa Mordor?

Nämenvisstja. Berättaren/författaren förutsatte en viss "suspension of disbelief" hos sin åhörar-/läsekrets, för att inte ständigt trakasseras av finniga tonåringar som hittat ett förment "plot hole"!
Citera
2024-01-20, 12:52
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindenkvisten
Jag tror det ligger lite i det du säger har alltid trott att det är något i denna formen men dock tror jag att vi återföds tills vi är helt rena och ingen karma längre finns så att man kan komma vidare.

låter kanske lite konstigt och kan inte förklara riktigt men en gång tog jag salvia och fick en jätte skadad resa där jag fick sitta och se alla mina liv jag levt som om man drar handen genom en sopkvast och varje strå är ett liv fick jag sitta utan kropp och titta på alla de liv jag levt. jätte skadat men kommer aldrig glöma den resan
Karma är bullshit. Vi är inte på jorden för att lära oss något. Vi luras till reinkarnation om och om igen för vi producerar så mycket loosh när vi plågas på jorden.
Vad vi gör i våra liv har ingen effekt på vem vi reinkarneras som. Det är en lögn alltihop. Buddhistiska munkar återföds som kompletta idioter och vice versa.
Om själen är vårt riktiga jag och inte vår rymddräktsliknande köttkropp...Varför straffas vår själ för saker vi gjort i vår jordkropp? Det är som om vi ställdes inför domstol för saker vi gjort när vi spelat GTA.
Eftersom skam och skuldkänslor används som vapen mot oss så vi går med på reinkarnation om och om och om igen i all evighet.
Citera
2024-01-20, 14:07
  #39
Medlem
Raccoon0834s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyLittleLooshFarm
Karma är bullshit. Vi är inte på jorden för att lära oss något. Vi luras till reinkarnation om och om igen för vi producerar så mycket loosh när vi plågas på jorden.
Vad vi gör i våra liv har ingen effekt på vem vi reinkarneras som. Det är en lögn alltihop. Buddhistiska munkar återföds som kompletta idioter och vice versa.
Om själen är vårt riktiga jag och inte vår rymddräktsliknande köttkropp...Varför straffas vår själ för saker vi gjort i vår jordkropp? Det är som om vi ställdes inför domstol för saker vi gjort när vi spelat GTA.
Eftersom skam och skuldkänslor används som vapen mot oss så vi går med på reinkarnation om och om och om igen i all evighet.

Jag resonerar med vad du säger även om jag inte helt håller med.
Kunskap övergår till intuition, och intuition måste spela roll i hur vi blir återfödda, annars skulle inte lärande ha någon betydelse. Många försöker nog personifiera karma (som gud), men när det i själva verket handlar om naturlagar. Sätter man sig på ett häftstift kommer man blöda från röven, på samma sätt som om jag ägnar 6 livstider åt att spela piano kommer jag ha viss känsla för musik i kommande liv. Om det stämmer, så borde även karma i form av naturlagar spela roll, dvs, så du bygger eller förstör dig själv i detta livet kommer du formas i nästa. På gott och ont.
Det är lite barnsligt att tänka sig att "onda" människor skulle bli objektivt bestraffade av universum.. snarare har man förvrängt sin egen person till den grad att man får problem att vara människa i kommande liv. Saknade man medlidande, var man grym, använde man våld så kommer man ju onekligen få det väldigt svårt i nästa liv om man inte hamnar där de egenskaperna behövs. Det är karma. Inte vad universum gör mot en, utan vad man gör mot sig själv.

Men, jag undrar, vad fick dig att komma till slutsatsen att vi blir lurade till reinkarnation?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback