Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2023-03-20, 15:12
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Lite förhandsinfo om nästa Asterix-album, om det intresserar någon. Själv tycker jag serien borde ha pensionerats senast efter att salig Uderzo slutade teckna den, kanske rentav ännu tidigare.

Asterix’s 40th album will be called “L’Iris blanc” and will tackle “positive thinking”
https://euro.dayfr.com/celebrities/54119.html
The 40th album of the adventures of the famous Gaul is expected for October 26. It will stage Asterix and Obelix facing a new philosophy of life advocated by Julius Caesar.

Asterix’s next album, a humorous fable about “positive thinking” and personal development, will be titled White Iris announced the Albert René editions on Monday.

This 40th adventure of the Gaul with the magic potion must be published on October 26. The screenplay is signed Fabcaro, for the first time. In the drawing, we find Didier Conrad, who took over the series in 2013 after the retirement of Uderzo.


Serierna med Goscinnys manus håller toppklass. Det finns några bra album också efter Goscinnys död men de är få.
Av de senare var Pikterna ganska bra men var rätt lik Asterix och britterna.
Citera
2023-11-27, 22:45
  #86
Medlem
Rebali179s avatar
Vad tycker ni om det nya albumet Den Vita Irisen.
Tycker den håller fortfarande toppklass.
Citera
2023-12-12, 05:08
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Vad tycker ni om det nya albumet Den Vita Irisen.
Tycker den håller fortfarande toppklass.
Mja, toppklass och toppklass... Det beror väl på vad man jämför med. Checkade in den (utan att läsa igenom den noggrant) på readcomicsonline https://readcomiconline.li/Comic/Ast...40?id=222140#1 och den känns ju inte fullt ut som klassikerna från Asterix guldålder.
Inte alls dålig dock! Men samma invändningar som när vi förra gången diskuterade de andra nya albumen. De får helt enkelt inte till det LIKA bra som Goscinny i toppform. Personligen upplever jag det som att serien blir "pratigare", eller vad man ska kalla det, numera och jag anser det som en försämring jämfört med den rakare humorn i original-Asterix. "Den Vita Irisen" lider lite av fenomenet som uppstod i "Svärdet och Rosen". Det ska placera moderna woke-aktiga resonemang i serien...
Också samma omdöme som förra gången vi diskuterade detta när det gäller tecknarstilen. En skillnad som visserligen är liten, men man lägger märke till den. Här stör jag mig t ex en aning på hur Ceasar tecknas... Petigt i överkant kanske.
Citera
2023-12-23, 22:40
  #88
Medlem
Rebali179s avatar
Vad anser ni vara bäst ibland är det väldigt svårt att avgöra
De tecknade serierna eller filmerna?

Asterix 12 stordåd, Asterix & Kleopatra gillar jag mest.
Citera
2023-12-24, 03:33
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Vad anser ni vara bäst ibland är det väldigt svårt att avgöra
De tecknade serierna eller filmerna?

Asterix 12 stordåd, Asterix & Kleopatra gillar jag mest.


Albumen. Mycket av humorn kommer inte fram i filmerna på samma sätt. Sen är förvisso filmerna välgjorda och kul med röster men inte lika bra som albumen.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback