Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2023-08-05, 08:29
  #73
Medlem
Ilimitados avatar
Finns nog inget lättare än att gå ner i vikt. Det är bara att sluta fokusera på att äta hela tiden. Och ärligt talat, det är väldigt skönt att slippa fixa alla måltider. Och följ hungern. Hungern styr det där. Problemet är att man äter av lust och inte hunger. Så fort man känner mättnad ska man sluta äta.
Citera
2023-08-15, 14:51
  #74
Medlem
Adelaides avatar
Äta mycket men kalorisnålt.
Ett ägg innehåller lite under 80 kalorier.
Man kan alltså äta 20 ägg per dag och ändå gå ner i vikt. (Som exempel)
Samt mer frukt och grönsaker. Promenader dagligen m.m.
Citera
2023-08-23, 03:39
  #75
Medlem
Kan vara lite tufft att komma igång med lägre intag men står du ut i början så blir det lättare sen, iaf tycker jag det.

Såhär gör jag för att gå ner i vikt:

Inget godis/fikabröd/glass etc.
Kan vara jobbigt i början men sötsuget ebbar ut rätt snabbt om man är konsekvent.

Frukost: lättyoughurt med musli(utan bär eller socker)

Middag: omelett på 2 ägg + keso
(ca 500-700 kcal, tror det är närmare 500..)

Försöker ligga på typ 1000 kcal om dagen, kanske landar mellan 900-1200 kcal/dag

Funkar för mej men betyder ju inte att det passar någon annan
Mitt tips är iaf att räkna kalorier och sätta en egen regel du rimligen orkar följa, typ "max 1000 kcal/dag"
Jag brukar också göra ett kryss för varje dag i kalender eller nått för att stärka min beslutsamhet att fortsätta.

Lycka till!
Citera
2023-08-23, 04:02
  #76
Avstängd
Genom att estimera kalorier såklart. Behövs inget mattegeni för att klara den biffen. Eller äta biff. Man kan leva på dålig och mindre näringsrik mat också för den delen. Det mesta handlar om mängd.
Citera
2023-08-23, 05:04
  #77
Medlem
Ephedrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okokko
Okej!
Jag behöver gå ner 20 kilo.
Hur gjorde ni som lyckats?

Enda och bästa sättet.
Börja räkna alla kalorier.
Ät bra mat
Citera
2023-08-23, 05:31
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okokko
Okej!
Jag behöver gå ner 20 kilo.
Hur gjorde ni som lyckats?

Insett att det inte finns något slutdatum.

Motionera mer för resten av livet.
Är bättre mat för resten av livet.

De flesta går ner de där kilona genom att hoppa över mellanmål med bröd och juice samt att öka på motionen i vardagen.

Rent generellt är bästa råden.
* Bygg upp nya rutiner som du följer konsekvent.
* Drick bara kaloritomma drycker till vardags som vatten/te/kaffe.
* Motionera dagligen
* Ät mest bra mat. Grunda med protein och fett. Fyll på med kolhydrater.
* Hoppa över kolhydratfika. (Bulle och juice) Ska du äta sött så gör det som efterrätt.
* Jag rekommenderar även att äta mer sällan. Max 3 ggr om dagen.
* Det finns inget slutmål och slutdatum som sagt.
Citera
2023-08-23, 12:41
  #79
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okokko
Okej!
Jag behöver gå ner 20 kilo.
Hur gjorde ni som lyckats?
Så här gjorde jag.

För 1,5 år sedan vägde jag 113 kg. Jag skar då ner kolhydraterna till ett minimum så inget ris, ingen pasta, ingen potatis eller andra rotfrukter. Absolut noll godis. Kött och fisk med fet sås och ovanjordgrönsaker. Ingen frukost och således inga kolhydrater den vägen. Började promenera, i början orkade jag 2 km. Vikten rörde sig inte på flera månader men efter c:a 5 månader började swn sjunka så sakteliga. Längden på promenaderna ökade sakta efter hur mycket jag orkade. Efter 6 månader kunde jag minska på fettet i maten utan att bli hungrigare. Efter 13 månader växlade jag en del fett mot protein och vikten började sjunka snabbare.

Idag ligger jag på 98 kg och går utan vidare 8 km utan att bli särskilt trött. Maten är fortfarande mest protein och fett men har märkt att jag kan slarva lite då och då med mycket kolhydrater. Vilket är bra då mitt matsmältningssystem mår bra av knäckebröd.

Inga dagliga promenader utan det räcker med några i veckan. Någon annan träning kör jag inte.
Citera
2023-08-23, 13:07
  #80
Medlem
Musikopps avatar
Enklast är att begränsa NÄR man får äta och inte VAD.

Sätt ett ätmönster från kl 7-17 t ex. Under denna tid äter du tre normala måltider och inget annat. Resten av tiden gäller kalorifri dryck. En dag i veckan kan du grisa till det, t ex lördag kväll, och då hoppa över frukosten på söndagen.

Efter ett tag kan du så smått börja skärpa till näringsinnehållet i dina måltider.
Citera
2023-08-23, 13:50
  #81
Medlem
Jag har kört på att räkna kalorier, äta mindre helt enkelt, men i princip samma som tidigare.men vissa saker tar ju dock en rätt rejäl bit av ens kaloriintag, så indirekt undvek man ju vissa grejer.men käkade fortfarande chips och godis.
När på dygnet la jag ingen vikt vid överhuvudtaget, men käkade i regel fika innan läggdags men sällan frukost.

Ökade dock träningsdosen rätt rejält, för då kunde jag ändå äta 1500-2000 kcal per dag och fortfarande ha ett ordentligt underskott på ca 1000 kcal per dag.

Gick ner 12 kg på 2 månader i våras.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback