Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-22, 19:28
  #1
Medlem
Folketstempels avatar
Hej, jag har sett att alla har en Akai MPK Mini på Youtube.
Är det lag, eller kan man ersätta den med en annan liknande keyboard?

Just nu har jag endast en 61-tangenters midi-keyboard och behöver en mindre att spela melodier på.
Den stora har sina begränsningar av att avståndet mellan tangenterna är som på ett riktigt piano.
Trumpads bör även sitta på.


Edit, en video på keyboarden när den jobbar:
https://www.youtube.com/watch?v=C_C0...UxKR8&index=27
__________________
Senast redigerad av Folketstempel 2021-12-22 kl. 19:47.
Citera
2021-12-22, 22:52
  #2
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag har ett stort keybord brevid mig alltid. Köpte akai mpx 8 med bara plattorna. Användes i början men står nu i garderoben. Endast du vet om den kommer att användas.
Citera
2022-02-28, 07:18
  #3
Medlem
whitetommywrights avatar
Padsen på APK minin är riktigt osköna men dom duger nog. Den känns väldigt plastig. Ska du ha den till att göra musik i ableton eller dylikt är den nog jättebra. Den kommer med sin egen irriterande DAW också, MPC beats. Måste du ha tangenter? Annars finns ju controlers med bara pads också där jag antar att du kan spela polyfoniskt, det är ju ändå 2022. Annars bara att sampla houseackord, det är ändå coolast.
Citera
2022-12-19, 22:20
  #4
Medlem
Bestäm om du vill ha fullstora eller mini tangenter. Minitangenter funkade inte för mig. Jag sålde min iRig keys med 32 mini tangenter på Blocket för 500 och köpte en Nektar Impact LX 25+ som har pads, rattar och transportkontroller för musikprogrammet. Mycket skönare att spela på och transportkontroller för att starta och stoppa inspelning mm. är ett måste för mig. Kostade bara 1140 kr. Bra att ha i knät bakåtlutad i fåtöljen för att testa ljud, testa ackordföljder eller melodier. Sedan om jag vill spela mer avancerat har jag en Arturia keylab 61 och en Studiologic SL 88 Grand med viktade pianotangenter för att spela piano. Första synten var en Korg Wavestation EX sedan en Yamaha MOX 8 som båda sålts.
Köp nåt som verkar kul som du säljer sen om du hittar nåt bättre. Lätt att sälja instrument och de tappar inte så mycket i värde. Man måste prova sig fram vad som passar som i skoaffären.
Citera
2023-12-31, 16:42
  #5
Medlem
zombie-nations avatar
Nu spelar jag gitarr och flöjt och kan inget om tangentinstrument. Min kompis vill återuppliva vårt band och köpa en Akai Mini. Jag vet inte ens vad den är, gör eller kan. Har försökt läsa på, men den texten innefattar att man redan kan något.

Kan någon beskriva denna med enkla ord för mig? Verkar den rätt för vårt band köper jag den åt henne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback