Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-26, 23:15
  #229
Medlem
Min vardag ser rätt okej ut.
Tipset är att skaffa ett bra jobb som betalar det mesta.
Gratis ny telefon och abonnemang.
Gratis gymkort på sats.
Gångavstånd till jobbet i en lägenhet med under 50% belåning med bra ränta.
Matlådor till frukost och middag och havregrynsgröt till frukost med egenplockade bär. Kostar cirka 1000kr per månad i mat. Bakar eget bröd, gör egen råsaft etc.
Dricker alkohol enbart när det är AW på jobbet då det är gratis.
Fått alla möbler gratis av vänner och släktingar som ska slänga, bra märkesmöbler.
Köper kläder, dyra kläder, när det är fel säsong och därmed rea för att de vill bli av med det.
Äter rätt lite kött, köper enbart när det är nedsatt pris och köper då mycket och fryser in.

Livet består mest av jobb och träning, men jag trivs bra med det.
Finns massor med grejer man kan göra när man träffar vänner som inte kostar pengar.
Spara cirka 20.000 per månad.

Utåt ser det ut som jag spenderar mycket kan jag tänka mig men lever på mindre än vad en CSN-student får ut.
Citera
2022-05-26, 23:38
  #230
Medlem
Jag var en gång med en polare på maxi. Han la upp sina varor före mig och sa sedan till hon i kassan ”du missade inte rabatten på frallorna va?” En rabatt jag räknade ut till 3kr på hans 2 frallor. Detta är en kille som jag vet vid tillfället sparat ihop över 200k på banken.
Herregud liksom? Hemskt att vara en sån.
Vi är idag ”vänner” men har tagit avstånd från hen.
Citera
2022-05-27, 15:00
  #231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressansvarig
Jag var en gång med en polare på maxi. Han la upp sina varor före mig och sa sedan till hon i kassan ”du missade inte rabatten på frallorna va?” En rabatt jag räknade ut till 3kr på hans 2 frallor. Detta är en kille som jag vet vid tillfället sparat ihop över 200k på banken.
Herregud liksom? Hemskt att vara en sån.
Vi är idag ”vänner” men har tagit avstånd från hen.

Nu kommer snart 5 inlägg om att det är inte stora i konster som gör en rik, utan små utgifter....

Håller helt med dig. Har en polare som sprang tillbaka för att de missat 5 spänn i rabatt på några läsk (vilket visade sig en att det gällde bara 1 gång per kund och vecka, därav att han inte fått rabatten) . Det la ha 10 minuter på att tjafsa om... Och fick rabatt...

Men han är absolut inte snål mot vänner, så vi är bra kompisar ändå, men det är lite roligt när han håller på sådär
Citera
2022-05-27, 15:01
  #232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razornaggaa
Min vardag ser rätt okej ut.
Tipset är att skaffa ett bra jobb som betalar det mesta.
Gratis ny telefon och abonnemang.
Gratis gymkort på sats.
Gångavstånd till jobbet i en lägenhet med under 50% belåning med bra ränta.
Matlådor till frukost och middag och havregrynsgröt till frukost med egenplockade bär. Kostar cirka 1000kr per månad i mat. Bakar eget bröd, gör egen råsaft etc.
Dricker alkohol enbart när det är AW på jobbet då det är gratis.
Fått alla möbler gratis av vänner och släktingar som ska slänga, bra märkesmöbler.
Köper kläder, dyra kläder, när det är fel säsong och därmed rea för att de vill bli av med det.
Äter rätt lite kött, köper enbart när det är nedsatt pris och köper då mycket och fryser in.

Livet består mest av jobb och träning, men jag trivs bra med det.
Finns massor med grejer man kan göra när man träffar vänner som inte kostar pengar.
Spara cirka 20.000 per månad.

Utåt ser det ut som jag spenderar mycket kan jag tänka mig men lever på mindre än vad en CSN-student får ut.

Nyfiken fråga: har du något specifikt sparmål typ FIRE, flytta utomlands, casha ett hus, mm, eller är du bara nöjd med att leva enkelt?
Citera
2022-05-27, 16:01
  #233
Medlem
Jag försöker vara sparsam på vissa grejer, för att få råda med andra grejer, så som helhet lever jag inte direkt sparsamt.

Men där jag sparar in en del är:

Klippning. Trimmer som jag köpte 2004,frugan klipper. Trimmar skägget med den också.

Hygien: billigaste schampot jag hittar, inga parfymer och sån skit.

Träning: antingen på arbetsplatsens gym eller löpning. Skor tillhandals av jobbet.

Kläder: Har arbetskläder, så går inte åt mycket kläder. Det jag köper gör jag i regel billigt.

Mat: Matlåda förutom på tjänsteresor, men då får man traktamente å andra sidan.

Alkohol: Hemma eller när man bortbjuden. Krogen är dyr och mest stökig.

Reparerar/renoverar så mycket grejer jag kan själv; bilar, huset, elektronik, cyklar, osv. Renoverar själv.

Det som inte är sparsamt : Motorcykelbyggen, amerikansk sportbil, läsk drickande samt 3 barn.
Citera
2022-05-29, 22:15
  #234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uuno-fisnjutare
Förstår på sätt och vis tanken men jag sparar allt. Sparar även sånt som gått sönder, och flera gånger har jag haft nytta av mina söndriga prylar, jag har t.ex. kunnat plocka delar för att kunna laga något annat som gått sönder.

Varje sak vi äger har vi ett ansvar att ta hand om, serva och använda. När det blir för många prylar då kommer samvetet som trotsar och blir horder istället. Varning för den fällan men är du meckarmicke ska inte jag skriva någon på näsan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback