Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-03, 11:58
  #229
Medlem
Dags att tråden lever upp lite. Tog en hängmattenatt för ett tag sedan. Blev lite sen iväg från jobbet den kvällen så det hann bli lite mörkt innan jag slog läger. Har varit på platsen någon gång tidigare men det var längesedan. Så småningom kryper jag ner och somnar. Under natten är jag väl halvvaken några gånger, och jag minns förnimmelsen av ljudet av steg. Ganska tysta, liksom lite tveksamma steg. Jag uppfattar dem som nära men lätta. Jag var halvslumrande och minns att jag tänkta att det nog var en nyfiken räv. Somnade om. Detta upprepades nog ett par gånger. På morgonen vaknar jag av ett bröl och tittar upp. Det har börjat ljusna så jag ser ett gäng kor 10 meter bort som står och glor på mig. När jag reser mig upp drar ett gäng på minst 20 kor förbi i skogen. Lite svårt med sovmorgon just där
__________________
Senast redigerad av Inteminsak 2023-12-03 kl. 12:01. Anledning: Tillägg
Citera
2023-12-06, 04:15
  #230
Medlem
I våras fick jag se en tjöderhöna på ägg.

Stod på ett berg med skog på och gick upp på en sten, då såg jag nåt som rörde sig i riset 10 meter ifrån.
Tog upp kikaren och såg huvudet på en tjäderhöna.

Satt där en bra stund och hon låg bara där helt stilla.
När jag försiktigt skulle gå därifrån halkade jag lite på stenen så hon flög iväg.
Då gick jag fram och kollade i boet och där låg 6 bruna ägg, stora som hönsägg.

Tror inte detta är särskilt vanligt att få se.
Tjäderkycklingar ser man ju ofta på sensommaren bör dom går längs grusvägar men har aldrig sett ägg.
Citera
2023-12-06, 04:24
  #231
Avstängd
Loveletter666s avatar
Jag var på väg förbi/under ett jakttorn där det knappast varit någon större mänsklig aktivitet på flera år, så det var lite växtlighet. Så ser jag vad som såg ut som en sån där rysk pälsmössa på backen precis framför mig och jag var nära på att trampa på den men hann halta precis innan jag såg att den rörde sig och det var ett litet rådjur som hade slagit läger under jakttornet eller högst två meter ifrån.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback