Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-28, 13:03
  #253
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Precis som aktierna som är uppblåsta långt utöver bolagets värde i form vinster och likvida medel.

Dvs effekten av "store of value".
Va? Det du skriver var ju inte alls "precis som" Blomsterkuk beskrev. Du skrev rent nonsens istället.
Citera
2022-09-28, 13:13
  #254
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Va? Det du skriver var ju inte alls "precis som" Blomsterkuk beskrev. Du skrev rent nonsens istället.
Jo, faktumet att det totala värdet av alla aktier i ett bolag VIDA överskrider bolaget balansräkning, kassa och andra likvida medel (m.m), talar för att det finns en effekt av "store of vale", eller som bolmsterkuk kallar det "någon annan representation än näste mans vilja att köpa" även för akiter.

Ingen köper Google, Microsoft, Apple, Facebook -aktier för att komma åt utdelningen (iom att dom inte ens har utdelning). En försvinnande liten bråkdel köper dessa aktier för att kunna rösta på en stämma. Den stora massan, nära 100% av alla aktieägare köper dessa aktier i hopp om att kunna sälja dyrare i framtiden.
Citera
2022-09-28, 13:16
  #255
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jo, faktumet att det totala värdet av alla aktier i ett bolag VIDA överskrider bolaget balansräkning, kassa och andra likvida medel (m.m), talar för att det finns en effekt av "store of vale", eller som bolmsterkuk kallar det "någon annan representation än näste mans vilja att köpa" även för akiter.

Ingen köper Google, Microsoft, Apple, Facebook -aktier för att komma åt utdelningen (iom att dom inte ens har utdelning). En försvinnande liten bråkdel köper dessa aktier för att kunna rösta på en stämma. Den stora massan, nära 100% av alla aktieägare köper dessa aktier i hopp om att kunna sälja dyrare i framtiden.
Börsproffset har talat, man ska alltså inte köpa någon aktie där börsvärdet är högre än bolagets kassa och fasta egendom
Citera
2022-09-28, 13:18
  #256
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Börsproffset har talat, man ska alltså inte köpa någon aktie där börsvärdet är högre än bolagets kassa och fasta egendom
Om man är en idiot så kan det vara en slutsats man drar av det jag faktiskt skrev...
Citera
2022-09-28, 13:59
  #257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Precis som aktierna som är uppblåsta långt utöver bolagets värde i form vinster och likvida medel.

Dvs effekten av "store of value".

Ett bolag är långt mer än vinster och likvida medel. Du kan inte "kopiera" SSAB även om bolaget hade haft noll kronor på kontot.
Citera
2022-09-28, 14:23
  #258
Medlem
BackToHegels avatar
Det finns spekulation på börsen också, men kryptovalutor är bara spekulation. Känns som att toppen är nådd. Själv hoppade jag av för tidigt, cashade in 10K men kunde ha dragit in mer än tio ggr så mycket ifall jag hängt med ett tag till. Men jag ville ut, för jag äcklades av skiten redan då.
Citera
2022-09-28, 14:25
  #259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Ja, det finns en del rika man läst om som investerat i krypto, men långt ifrån de stora.
Varför?

Tex som bill gates, buffet, zuckerberg osv.
Hade jag varit dom för 2 år sedan hade jag satt in typ hälften av alla mina besparingar i btc eller eth.
Det var nog många vanliga svenssons med inte särskillt stora tillgångar som investerade tungt då, precis som jag.

Vad är det vi ser som inte dom ser?

VIll dom inte förknippas med krypto för det är dåligt för imagen eller vad?

Dessa människor har generellt inte några besparingar. Deras tillgångar ligger i företagen/investeringar.

Har du inte hört om Zuckerbergs pampiga lön på 1usd?
Citera
2022-09-28, 14:28
  #260
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Dessa människor har generellt inte några besparingar. Deras tillgångar ligger i företagen/investeringar.

Har du inte hört om Zuckerbergs pampiga lön på 1usd?

Det är allmänt känt att Zuckerberg äger kryto. Hans getter heter ju typ Bitcoin och Hodl eller liknande
Citera
2022-09-28, 14:34
  #261
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det är allmänt känt att Zuckerberg äger kryto. Hans getter heter ju typ Bitcoin och Hodl eller liknande
Hur mycket krypto äger han?

Om jag hade en get eller gris så skulle jag nog döpa den till Leaston.
Citera
2022-09-29, 13:12
  #262
Medlem
They don't invest because it's not, or poorly, regulated and also pure speculation in the highest risk sector out there. Rich people get rich and stay rich because they have excellent risk management (insiders basically have zero risk). They don't need crypto even though some of them surely play around in the space just for the giggles I presume 🤣
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback