Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2022-02-22, 14:45
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent62
Klart de får.
Ok, då är det bara jag som är oinsatt. Tänkte att det blir svårt när lånen ska lösas. Alla transaktioner görs ju samma dag när man säljer /köper.
Citera
2022-02-22, 18:33
  #38
Medlem
rosa_humlas avatar
Med tanke på att TS inte visste hur summan skulle räknas ut är det väl inte helt otänkbart att även modern saknar kunskapen? Det måste ju inte nödvändigtvis innebära att modern luras/bedragit med avsikt.
Citera
2022-02-22, 18:48
  #39
Medlem
HippieKillers avatar
Det där är helt fel. Du ska dessutom ha 50k för muren då det är nåt ni som ägare ska dela på. Blåst kanske är fel att säga, Men kan ju vara nån extrem felräkning från henne eller att hon anser att hon är berättigad mer på nåt sätt. Om hon inte fixar det snarast så blanda in advokat pronto INNAN hon hinner bränna stålarna.
Citera
2022-02-23, 21:26
  #40
Medlem
Tack så mycket för svaren

Jag vet inte om jag återkommer med hur hela historien slutar, men jag är iaf tacksam för alla svar.
Citera
2022-05-20, 14:59
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Vilken tur att vi har en arbetslös svenskalärare som håller ordning och reda på Flashback!

Jag menade att det kanske finns ett samband mellan att vara/känna sig lurad av sin mor samtidigt som man konsulterar Flashback för juridiska råd och tips, han borde vända sig, trots kostnaden, till en riktig jurist då det ändå är betydande belopp!

Skitsegt svar, men ja jag betedde mig som en riktig snorunge, sorry. Tror knte de var menat att låta så drygt när jag skrev det, haha.
Citera
2022-05-20, 18:47
  #42
Avstängd
12hoppihagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
Skitsegt svar, men ja jag betedde mig som en riktig snorunge, sorry. Tror knte de var menat att låta så drygt när jag skrev det, haha.

Haha!

Ingen fara på taket, stort av dig att krypa till korset och återkoppla, kudos!
Citera
2022-05-21, 17:40
  #43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosa_humla
Med tanke på att TS inte visste hur summan skulle räknas ut är det väl inte helt otänkbart att även modern saknar kunskapen? Det måste ju inte nödvändigtvis innebära att modern luras/bedragit med avsikt.

Inavel?
Citera
2022-05-21, 17:52
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EkonomiskSomMona
Jag hoppas jag frågar på rätt ställe.
Jag vill börja med att klargöra att vi alltid har haft dålig ekonomi i min familj och jag har vant mig vid att inte ha speciellt bra koll. Jag är dessutom godtrogen och inte speciellt intelligent.

Mamma och jag köpte morfars hus när han började bli dålig. Vi gjorde detta genom att ta ett lån på Sparbanken på 900.000 :-

För några år sedan var vi tvungna att förstärka en mur mot en av grannarna, mor hade inte en krona över och jag hade 100,000:- från semesterersättningar och liknande från jobb, som var min totala förmögenhet. Muren gick på just 100,000:- så det var jag ensam som fick betala den.

I somras så blev villan så tillslut såld,
Köpeskilling 3,100,000:- (3.1miljoner)
Sparbankslånet på 821,500:- löstes (-820k)
Provision till mäklare 86,000:- (-86k)
Handpenning från köparen 310,000:- (-310k)
Totalt skulle vi få 1,885,974:- (1.9miljoner) (2,2 med handpenningen)

Mor och jag ägde villan 50/50.

I samband med försäljningen så sa mor att hon skulle betala all skatten för försäljningen, men också att köparen skulle sätta in pengarna till min mor så skulle hon skicka min del vidare till mig. Detta för att det inte skulle bli så mycket "krångel".


Min fråga nu är, med tanke på skatt och allt skit, hur kan det komma sig att den summa jag fick var 410,000:-. Hon beskrev överföringen som "lån+mur"
Min åsikt är att min mor är ett praktarsle till rövhål som forsatt att utnyttja sina barn och spottar mig i ansiktet genom att blåsa mig på en halv miljon.

Men frågan är om jag helt enkelt missat att det är skatt på försäljningen eller någonting som äter upp en så enorm bit. ?
Jag ringde upp och frågade om hon skämtade med mig eller vafan det var frågan om. Hon skulle visa mig hur hon räknat osv, men hon hann inte den veckan utan skulle återkomma veckan efter.

Jag var deprimerad redan innan allt detta så jag hade inga planer på att leva längre än till augusti, sen har jag skjutit fram det datumet några gånger, så det är därför jag inte har varit på henne om pengarna. Jag tror inte hon vet att jag fått kopia av mäklaren med alla summor, och att hon därför tror sig kunna ljuga mig rakt upp i ansiktet som hon har gjort under hela min uppväxt.

Om du visste att din mor är ett praktarsle, hur kunde du låta henne handha alla pengar? Dom skulle delats av banken direkt vid försäljningen. Även skatten skulle satts in, nu vet du inte om hon gör det, då åker du på den igen vid din deklarationen.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback