Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-11, 08:58
  #13
Medlem
speerys avatar
Segelbåten står redo på ett varv i Norge, bilen är fullpackad med allt som kan behövas samt fulltankad.

Blir det krig i Sverige så sjösätter jag segelbåten i Norge, tar min familj och seglar till varmare breddgrader.

Jag tänker då inte slåss för ett skitland som Sverige.
Citera
2022-03-11, 09:02
  #14
Medlem
Jag har en väska packad redan.
Jag ska se om jag kan ut lite vapen först men troligtvis så blir det svårt då Sverige hellre gå under än gör som Ukraina att ge vapen till alla villiga.
Skulle vilja skjuta lite svenska islamister som önskar livet ur svenskar, det där skulle vara mitt enda mål om ryssen attackera. Om ryssen däremot dödar någon jag tycker om, då skulle det vara mitt mål istället.
Citera
2022-03-11, 09:07
  #15
Medlem
fittslems avatar
Nej jag har inte bunkrat upp.

Citat:
Ursprungligen postat av speery
Jag tänker då inte slåss för ett skitland som Sverige.

Mesigt
Citera
2022-03-11, 09:42
  #16
Medlem
Nä, inte egentligen..
Brukar köpa konserver/ris/pasta som jag roterar, så jag har typ 4 veckors mat.
Inte pga krig mot Ryssland, men "man vet aldrig" vad som sker i framtiden, och kostar ingenting...

En väska med "överlevnadskakor", vatten, rep m.m m.m, både hemma och i bilen.
Detta pga en vän som tyvärr avled efter en tur till djupa skogen, bilen slutade fungera och mobilen hade sannolikt dött utan möjlighet att ladda.. blev hittad en vecka senare, brist på vatten/näring.
Citera
2022-03-11, 09:47
  #17
Medlem
DaChiefs avatar
Ja, men hur är sekretessbelagt. Men jag kan beskriva mina förberedelser som - massiva.

Det som ni kan göra är att inse faktum och att vi är i ett pågående gråzonsläge, förbereda er för att aktioner mot infrastruktur kommer ske inom några år, t ex cyberattacker som stör olika funktioner som el, radio tv, kommunikation, och vattenförsörjning.
__________________
Senast redigerad av DaChief 2022-03-11 kl. 09:51.
Citera
2022-03-11, 09:51
  #18
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Absolut men nu har dock försvaret kommit ut och sagt att en attack mot Sverige är att vänta.
Nej det har dom inte.
Det kommer inte bli krig i Sverige, finns exakt 0 av intresse för Ryssen här.
Folk har hetsar om att "Ryssen kommer!" Senaste 40 åren och det har aldrig hänt.

Folk som är rädda för den här skiten glömmer att det var vev i Ukraina 2014.
Skärp er.
Citera
2022-03-11, 10:10
  #19
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Nej det har dom inte.
Det kommer inte bli krig i Sverige, finns exakt 0 av intresse för Ryssen här.
Folk har hetsar om att "Ryssen kommer!" Senaste 40 åren och det har aldrig hänt.

Folk som är rädda för den här skiten glömmer att det var vev i Ukraina 2014.
Skärp er.

Ja, fast nu är läget förändrat. Teknologi och infrastruktur gör att den globala makten väl kan centraliseras kring rysslands och kinas geografiska läge.
Man kan jämföra med hur relativt små europeiska nationers imperialistiska förmåga under medeltiden förändrade maktbalansen genom sjöfart.

Kina har resurser och teknologi. Lägg även till att arktis kommer bli ett stort konfliktområde inom 10-20 år. Detta pga oljan, gasen, fisken och transportlederna som blir tillgänglig av att isen smälter där.

Ta en titt på en karta ovanifrån jordklotet så ser du att Sverige är en del av den kommande konfliktzonen. Kriget i mellanöstern kommer alltså att flyttas hit.

God morgon.
Citera
2022-03-11, 10:12
  #20
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Ja, fast nu är läget förändrat. Teknologi och infrastruktur gör att den globala makten väl kan centraliseras kring rysslands och kinas geografiska läge.
Man kan jämföra med hur relativt små europeiska nationers imperialistiska förmåga under medeltiden förändrade maktbalansen genom sjöfart.

Kina har resurser och teknologi. Lägg även till att arktis kommer bli ett stort konfliktområde inom 10-20 år. Detta pga oljan, gasen, fisken och transportlederna som blir tillgänglig av att isen smälter där.

Ta en titt på en karta ovanifrån jordklotet så ser du att Sverige är en del av den kommande konfliktzonen. Kriget i mellanöstern kommer alltså att flyttas hit.

God morgon.

Sluta röka hasch till frukost, inga av dina psykotiska fantasier kommer slå in.
Mellanöstern är en historisk krigszon som dessutom är rik på olja.

Sverige är en blindtarm strax norr om nordpolen, finns nada här av intresse, Kina äger redan oss.
Citera
2022-03-11, 10:13
  #21
Medlem
Skall bara kolla färdigt på bandyslutspelet sedan skall ja ta tag i detta… förövrigt har ju resten av Sveriges befolkning just nu fullt upp med melodifestivalen.. det är viktiga saker.. sedan får vi se…
Citera
2022-03-11, 10:14
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Nej det har dom inte.
Det kommer inte bli krig i Sverige, finns exakt 0 av intresse för Ryssen här.
Folk har hetsar om att "Ryssen kommer!" Senaste 40 åren och det har aldrig hänt.

Folk som är rädda för den här skiten glömmer att det var vev i Ukraina 2014.
Skärp er.

Mycket bra skrivet… 👏👏
Citera
2022-03-11, 10:15
  #23
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Sluta röka hasch till frukost, inga av dina psykotiska fantasier kommer slå in.

Hmm undrar varför Försvarsmakten har gjort en dokumentär om det här, som dessutom heter ”När kriget kommer”.

https://m.youtube.com/watch?v=Y80utl-RkHg

Välkommen till verkligheten.
Citera
2022-03-11, 10:20
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Har ni bunkrat upp med mat, kläder eller liknande? Följer ni msbs råd för vad skall man när kriget kommer, broschyren menar jag? Eller vad gör ni annars? Vad har ni för råd eller tips?

Mitt bästa tips: flytta ut från städerna till ett torp i skogen med lite skog som hör till. Elda i kamin och vedspis i köket. Brunn på gården, hämta vatten, värm vattnet. Koka mat, använd till hygien, tvätt och bad. Fixa ljus, fotogen. Lägg trasmattor över golven, så det är tätat och ej drar.

Värpande hönor, som ger några ägg att äta per dag. Samla bär och svamp, torka inför vinterhalvåret. Baka bröd i stekpannan. Skaffa och bunkra havregryn, vete, olja och salt.

Skaffa katt som sällskap. De gillar äggulan från ägget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback