Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-16, 11:08
  #1
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Hör många som skryter med att dom bor så billigt (inkl mig själv) bara för att
man är lågt belånad eller kanske till och med skuldfri.

Jag själv har lagt ut ca 900.000 under 19år, vilket motsvarar ca 4000/mån
nu har jag totalrenoverat mitt hus, men ändå.. 2-3000/mån får man väl räkna
med eller hur stora kostnader tror ni att ni har?

Kök, nya badrum, nytt tak, fasad och fönsterbyte, värmesystem, målning och underhåll mm

Finns till och med många som inte räknar in fastighetsavgiften i boendekostnaden
för det jämnar ju ändå ut sig med reseavdrag och annat.. lite sjukt tänkt enligt mig.

Jag skall sälja mitt hus och sitter och räknar lite, därav frågan
Citera
2022-05-16, 11:11
  #2
Medlem
Sooks avatar
Allt beror ju på hur mycket du vill lägga. Jag betalar nästan inget alls för underhåll. Sen är inte huset supermodernt heller men det gör mig absolut ingenting. Det enda underhållet jag gör är sånt som verkligen måste fixas. Men senaste åren har det varit ingenting.
Citera
2022-05-16, 11:56
  #3
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Allt beror ju på hur mycket du vill lägga. Jag betalar nästan inget alls för underhåll. Sen är inte huset supermodernt heller men det gör mig absolut ingenting. Det enda underhållet jag gör är sånt som verkligen måste fixas. Men senaste åren har det varit ingenting.

Men bara för att du inte har underhåll nu så har du väl framtida underhåll du måste ta med i den beräkningen? För ditt hus måste ju som alla andra byta tak någon gång? Det kostar ju så där 200-400kr i månaden på en normal kåk. Flyttar man ut innan det behövs så blir det i stället en värdeminskning i form av lägre vinst vid en försäljning.
Citera
2022-05-16, 12:22
  #4
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Men bara för att du inte har underhåll nu så har du väl framtida underhåll du måste ta med i den beräkningen? För ditt hus måste ju som alla andra byta tak någon gång? Det kostar ju så där 200-400kr i månaden på en normal kåk. Flyttar man ut innan det behövs så blir det i stället en värdeminskning i form av lägre vinst vid en försäljning.
Precis 200-400/mån x 40år = ca 100-200.000 kanske närmare 200.000

Sen tillkommer resten av det jag nämnde och lite till, så jag tror väl att man
är blygsam om man räknar på 2-3.000 eller?

Alternativet kan ju vara att man låter allt förfalla och i stället få värdeminskning
Citera
2022-05-16, 12:33
  #5
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Men bara för att du inte har underhåll nu så har du väl framtida underhåll du måste ta med i den beräkningen? För ditt hus måste ju som alla andra byta tak någon gång? Det kostar ju så där 200-400kr i månaden på en normal kåk. Flyttar man ut innan det behövs så blir det i stället en värdeminskning i form av lägre vinst vid en försäljning.

Tja, vet inte hur ofta man byter tak. Jag har då aldrig gjort det
Citera
2022-05-16, 13:22
  #6
Medlem
Cleburnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsforskarn
Precis 200-400/mån x 40år = ca 100-200.000 kanske närmare 200.000

Sen tillkommer resten av det jag nämnde och lite till, så jag tror väl att man
är blygsam om man räknar på 2-3.000 eller?

Alternativet kan ju vara att man låter allt förfalla och i stället få värdeminskning

Ja, 2-3k känns lite i underkant, är ju allt från småutgifter som man knappt tänker på till stora saker som nytt värmesystem eller nytt tak.

Jag brukar höfta det till 5 000 per månad i underhåll/reparationskostnader, och 5 000 i ”vanliga” boendekostnader, saker som el, sophämtning och bolån (är lågbelånad).

Känns väldigt prisvärt, man får mycket bostad till ett rimligt pris.
Citera
2022-05-16, 13:30
  #7
Medlem
BigBusinesss avatar
Bra tråd.

Jag blir alltid påhoppad när jag försöker påstå att underhåll av ett hus är otroligt mycket dyrare än vad folk tror och räknar med. Det döljs så länge priset på hus rusar, men skulle priserna stå helt still skulle det bli väldigt tydligt.

Ta bara målning av fasaden. Bör göras ca vart tionde år. Köper man in tjänsten vitt kommer man inte under 100.000kr plus färg och eventuellt hyra av skylift. Det är en tusenlapp i månaden bara där.

Sen vitvaror, tak, tapeter, badrum o kök, avlopp, eldragningar, till och med grunden - allt slits och har en beräknad livslängd.

Trädgården är inte gratis.

I mitt huvud räknar jag 10.000kr per månad plus boräntan som kostnad. Ja det är kanske hög, men jag gör ingenting själv. räkna minst med hälften.
Citera
2022-05-16, 13:46
  #8
Medlem
wertyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsforskarn
Hör många som skryter med att dom bor så billigt (inkl mig själv) bara för att
man är lågt belånad eller kanske till och med skuldfri.

Jag själv har lagt ut ca 900.000 under 19år, vilket motsvarar ca 4000/mån
nu har jag totalrenoverat mitt hus, men ändå.. 2-3000/mån får man väl räkna
med eller hur stora kostnader tror ni att ni har?

Kök, nya badrum, nytt tak, fasad och fönsterbyte, värmesystem, målning och underhåll mm

Finns till och med många som inte räknar in fastighetsavgiften i boendekostnaden
för det jämnar ju ändå ut sig med reseavdrag och annat.. lite sjukt tänkt enligt mig.

Jag skall sälja mitt hus och sitter och räknar lite, därav frågan

Jag har faktiskt inte räknat på det, men jag tror vi ligger lägre än genomsnittet. Bergvärme och nytt avlopp sattes in vid inflytt. Taket var nyss bytt och huset ommålat när vi flyttade in. Allt detta bör hålla ett tag. Badrum och el ska fixas men det kan vi göra själva då vi har behöriga hantverkare i familjen. Vi är själva rätt händiga och gör mycket själv generellt. En del pengar har ju lagts på trädgård och "pyssel" med huset men det är mer ett intresse och inget nödvändigt underhåll så det tycker jag inte räknas.
Däremot så är det ju viktigt att alla faktiska kostnader tas med när man jämför boendekostnader. För oss har det hittills varit ganska mycket billigare att bo i hus än i bostadsrätt om man tittar på vad vi hittills haft kvar i slutet av månaden men vi har som sagt inga faktiska siffror på det.
Citera
2022-05-16, 17:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsforskarn
Jag själv har lagt ut ca 900.000 under 19år, vilket motsvarar ca 4000/mån nu har jag totalrenoverat mitt hus, men ändå.. 2-3000/mån får man väl räkna
med eller hur stora kostnader tror ni att ni har?

Kök, nya badrum, nytt tak, fasad och fönsterbyte, värmesystem, målning och underhåll mm
Mellan tummen och pekfingret "Vad du betalat för huset/50". Baserat på att efter 50 år har man bytt i stort sett allt på huset.
Citera
2022-05-18, 23:28
  #10
Medlem
Intressant tråd. Jag bor i ett ruckel och hittils har jag lagt 1875:- på vad mina renoveringar kostat på 70 månader. Byter snart tak också.
Citera
2022-05-22, 16:16
  #11
Medlem
Bor i ej själv I hus men uppväxt i villa och gör man inte saker själv så kostar det en ganska bra slant att hålla igång ett hus speciellt om huset har några år på nacken.
Takbyten/värmepumpen går sönder staketet/muren måste fixas dränering etc..

Var runt o kollade lite hus för något år sedan och jäklar vad nånga som behövdes fixas till för närmare 500k minst...

Nu har jag ej tänkt på flytta till hus men man ska nog vara medveten om att det kan behövas en ordentlig buffert på kontot jämfört med om man bor i lägenhet.
Citera
2022-05-22, 16:32
  #12
Medlem
Jag lägger flera tusen om året bara på gräsmattan.
Har bytt både tvättmaskin och torktumlare det senaste årtiondet, två diskmaskiner har det blivit på den tiden oxå. Måla bör man ju göra vart femte år typ å går väl 7-8 tusen där var gång.
Nästa blir att kyl och frys kommer bytas.
Ok nu vill jag ha Miele som är dyrt men billigare håller inte lika länge och en Ikea diskmaskin lär ju knappast höja värdet på bostaden.
I fjol va en snubbe här och klippte häcken för 1800 spänn.

Ett hus kostar mycket mer än vad gemene drömmare vill erkänna (eller orkar räkna på).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback