Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2022-05-21, 10:25
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Ja.
Ok förstår. Tack!
Citera
2022-05-21, 12:44
  #50
Medlem
Du kan ju räkna ut hur länge det tar betala av en skuld på 1 miljon om du nu inte väljer sanering,
betydligt längre än de 5 år som en sanering tar skulle jag tro.

Ska du studera så har du väl inte under den tiden den lön du inbringar idag, utan då görs en beräkning utifrån det.
Citera
2022-05-21, 12:57
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Då skulle du få betala rätt stor del.

Beräknat på 37500:- i lön
- 7100:- i hyra
- 5200:- för överlevnad.
- 1000:- för transport(dom brukar räkna snålt)
- 1000:- i buffert.

Är vad du får behålla.

Du ska allts varje månad betala 23000:- ca.
Vilket är över 1.1miljoner totalt på 5 år. Mer än dina skulder. Jag skulle således avråda dig från det, och istället förska göra upp en plan med dom du är skyldig pengar.
Erbjud dig o betala 9000:- i månaden (till dina 2 stora skulder) så har du mer pengar kvar, slipper kfm, och är mer fri.

Tänk på att du inte får ha en för dyr bil heller, brukar vara max ett HALVT prisbasbelopp. Annars ska den säljas innan skuldsanering blir aktuellt.

Du betalar inte mer än vad dina skulder är vid inledande och antagligen blir det procentuellt 50-65% av din totala skuld som blir återbetalt.

Du har också två betalningsfria månader per år
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2022-05-21 kl. 13:02.
Citera
2022-05-21, 13:38
  #52
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Du betalar inte mer än vad dina skulder är vid inledande och antagligen blir det procentuellt 50-65% av din totala skuld som blir återbetalt.

Du har också två betalningsfria månader per år

Du får betala så mycket du har utrymme för så klart, jag tror risken är stor att TS ej får beviljad sanering med en sådan fet lön.

Kan man bli skuldfri själv på mindre än 5år blir man oftast inte beviljad.

Jag räknade med de 2 betalningsfria månaderna. 23K x10 x5.
Citera
2022-05-21, 20:42
  #53
Medlem
TS, du säger att du är skyldig 1000000 och att du ska få ett arv på 350000. Får du sedan in lite pengar från exet så är du snart i mål. Eftersom du vill studera så kolla vad du kan få i studiemedel och så lever du på den summan under något år för att testa och se om du klarar av att leva på en sån liten summa innan du börjar studera.

När du har fått arvet och pengarna från exet så går du till en riktig bank för att få ner räntan, med tanke på vad du tjänar så borde du kunna vara skuldfri på max 3 år.
Citera
2022-05-21, 20:46
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byredo
Hej allihopa.

Jag sitter i en situation och jag skulle vilja se vad ni tycker.
Jag har skulder på cirka 1 mkr och tänkte söka skuldsanering. Jag har en god inkomst, har gjort Kronofogdens självtest på deras hemsida och enligt svaren jag angett är det goda chanser för att jag skulle kunna få igenom en sanering. Jag vet att det testet absolut inte är några garantier för något så det behöver ingen skriva något om. Jag kommer få ut ett arv på cirka 350tkr inom kanske 1-2 månader och dessa pengar hade jag behövt till de utomlands studier jag planerat. Sedan är jag egentligen en person som verkligen vill göra rätt för mig och det mest logiska skulle ju såklart vara att betala in dessa pengarna på skulderna jag har..

Grejen är att jag vill studera till hösten 2023, utomlands(inom EU), utbildningen är på 6 år.
Hur skulle Kronofogden ställa sig till det? Jag kan inte jättemycket om skuldsaneringar men jag vet att det bland annat baseras på inkomsten man har och hur mycket de kommer få in från mig varje månad.
Har svårt att se att de skulle bevilja en sanering om de vet att jag skall börja studera och därmed ha en förändrar inkomst.

Har en bokad tid med en budget- och skuld sanerare på måndag i det län jag bor i men kanske får tänka sig för vad man säger till en sån, tankar om studier osv. De hjälper ju en att söka saneringen..

Tänk gärna på att ha en god ton, är otroligt stressad över denna situationen och mår verkligen skit över att det blivit såhär, allt är tyvärr inte mitt fel utan det har uppstått situationer som gjort att jag hamnat där jag hamnat, som drivs på sidan om, den lagliga vägen men det tar tid och enormt mycket energi och orkar inte med denna onda cirkeln något mera.

Tacksam för konstruktiva tankar och idéer!


"Jag är en som vill göra rätt för mig, MEN"

Då är du alltså inte en som vill göra rätt för dig. Utan du vill använda systemet för att gagna dig själv.

Börja med att inse att den bild du har av dig själv inte stämmer. Det som orsakat din situation är du själv.
Och ta tag i det.

Där har du min åsikt om ditt upplägg.
Citera
2022-05-21, 23:44
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
"Jag är en som vill göra rätt för mig, MEN"

Då är du alltså inte en som vill göra rätt för dig. Utan du vill använda systemet för att gagna dig själv.

Börja med att inse att den bild du har av dig själv inte stämmer. Det som orsakat din situation är du själv.
Och ta tag i det.

Där har du min åsikt om ditt upplägg.
Läs hela inlägget och tråden innan du sitter bakom din äckliga skärm och yttrar dig
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback