Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-05-24, 22:04
  #13
Medlem
Du har varit på flashback sedan 2012, alltså borde du vara minst 28 år gammal. Det du bör oroa dig över är inte skulden hos inkasso, som nu är reglerad utan det faktum att du inte vet skillnad mellan inkasso och kronofogden 😱😱
Citera
2022-05-24, 22:07
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du har varit på flashback sedan 2012, alltså borde du vara minst 28 år gammal. Det du bör oroa dig över är inte skulden hos inkasso, som nu är reglerad utan det faktum att du inte vet skillnad mellan inkasso och kronofogden 😱😱
Fortfarande intressant. En skuld till Kronofogden ger fortfarande inte automatiskt en betalningsanmärkning.
Citera
2022-05-24, 22:09
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Fortfarande intressant. En skuld till Kronofogden ger fortfarande inte automatiskt en betalningsanmärkning.
Nä en skuld hos inkasso ger aldrig en betalningsanmärkning så länge den just är en inkassoskuld. Tycker ändå att en 28-åring borde veta detta, om inte annat skulle personen genom en enkel googelsökning få svaret direkt
Citera
2022-05-25, 02:35
  #16
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Tyckte det var fiffigt att berätta att en skuld till fogden inte heller alltid ger en anmärkning.
Sant, är väl bara skatteskulder och andra skulder till staten som direkt genererar en anmärkning tror jag.

Inkasso, är ju privata bolag som köpt en skuld och slänger på någon hundring på beloppet. Har noll och nada med betalningsanmärkningar att göra. Dessutom lär du få en påminnelse även från inkasso om du inte betalar innan det går till kfm. Någon månad pratar vi om ungefär. Därefter har man garanterat ytterligare någon månad på sig att betala till kfm (även om det då är jäkligt dyrt) innan det blir fråga om anmärkningar.
Citera
2022-05-25, 02:38
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Sant, är väl bara skatteskulder och andra skulder till staten som direkt genererar en anmärkning tror jag.

Inkasso, är ju privata bolag som köpt en skuld och slänger på någon hundring på beloppet. Har noll och nada med betalningsanmärkningar att göra. Dessutom lär du få en påminnelse även från inkasso om du inte betalar innan det går till kfm. Någon månad pratar vi om ungefär. Därefter har man garanterat ytterligare någon månad på sig att betala till kfm (även om det då är jäkligt dyrt) innan det blir fråga om anmärkningar.
Inte ens skatteskulder ger automatisk en betalningsanmärkning.

Man har all rätt i välden att bestrida.

Det vore jättekonstigt om man får en betalningsanmärkning om den inte vore korrekt.
__________________
Senast redigerad av Pillerarm 2022-05-25 kl. 02:41.
Citera
2022-05-25, 02:42
  #18
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Inte ens skatteskulder ger automatisk en betalningsanmärkning.

Man har all rätt i välden att bestrida.
Ja naturligtvis men hade för mig att skulder till samhället ger utslag snabbare? Har ingen superkoll men är inte olika typer av skulder uppdelade i A- respektive B-kategorier där A är betydligt allvarligare eller har jag fått det om bakfoten?
Citera
2022-05-25, 02:49
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Ja naturligtvis men hade för mig att skulder till samhället ger utslag snabbare? Har ingen superkoll men är inte olika typer av skulder uppdelade i A- respektive B-kategorier där A är betydligt allvarligare eller har jag fått det om bakfoten?
En skatteskuld betyder inte att du får en betalningsanmärkning. Men det gäller att betala snabbt. Tror det handlar om fjorton dagar.
__________________
Senast redigerad av Pillerarm 2022-05-25 kl. 02:52.
Citera
2022-05-25, 05:33
  #20
Avstängd
HaraldIsBackAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Man behöver inte vara tre år för att tro att en ansökan från fogden automatisk ger en betalningsanmärkning. Vilken treåring vet ens vad Kronofogden är?

Tror snarare att det är ganska vanligt att man tror så. Även som vuxen. En ansökan till fogden ger inte automatiskt en betalningsanmärkning.

Det skulle vara jättetokigt om det var så.

Ofta löser dig sig om man betalar sin skuld och kontaktar företaget.
Vad surrar du om? Jag tror tvärtom det är ingen som går runt och tror man får en anmärkning av inkasso jag menar efter skolgången borde man lärt sig det om man inte kommer från MENA. Då sysslar man med hedersmord och grejer istället

Tror du jag kommer från MENA?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback