Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-05-25, 01:04
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Hon köper lägenheten med banklån du är inte inblandad , sen får hon väl ge dig en andel som gåva
om BRF godkänner det, en del tar kreditupplysning andra inte.




Jag antar att det inte är värt för mig att ta lån hos svea / nordax istället?

tog exemepräntan på 4.5%, Om den skulle gå att låsa på 3år så borde det väl gå att söka om hos swedbank när vi båda är fria från anmärkningar?
Citera
2022-05-25, 01:05
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Jag fattar inte riktigt!
Har du betalningsanmärkning?
Du har ju betalt dina skulder!
Jag vet att betalningsanmärkning ligger kvar i typ 3 år...men har man slutreglerat skulden kan får anmärkning borttagen.


Vad jag vet så sitter dem kvar ändå, som ett straff typ...
Citera
2022-05-25, 01:08
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wackadoodle
Jag antar att det inte är värt för mig att ta lån hos svea / nordax istället?

tog exemepräntan på 4.5%, Om den skulle gå att låsa på 3år så borde det väl gå att söka om hos swedbank när vi båda är fria från anmärkningar?

Med 10 betalningsanmärkningar är det bara att gratulera om du får ett lån över huvud taget.
oavsett så bör din sambo ta lånet i första hand.
Citera
2022-05-25, 02:04
  #16
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wackadoodle
så jag får inte vara inblandad i varken kontrakt / bolån ?

den delen måste vi själva lösa efteråt?

blir det något fuffens om lånet blir beviljat och hon skriver oss båda på kontraket när den köps? Jag har aldrig köpt lägenhet förr så förklara gärna hur de går till.

Din flickvän köper ensam bostadsrätten. Eftersom bostadsrätten köps av er i syfte att bo i den gemensamt gäller sambolagen vilket innebär att du har rätt till 50% av lägenheten. Vill ni att fördelningen ska se annorlunda ut upprättar ni ett samboavtal.
Citera
2022-05-25, 02:48
  #17
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Jag fattar inte riktigt!
Har du betalningsanmärkning?
Du har ju betalt dina skulder!
Jag vet att betalningsanmärkning ligger kvar i typ 3 år...men har man slutreglerat skulden kan får anmärkning borttagen.
I Danmark fungerar det så men inte i Sverige. Anmärkningen sitter i tre år från det att skulden har reglerats oavsett vad du gör.
Citera
2022-05-25, 08:21
  #18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wackadoodle
Hej på er!

Såhär ligger det till.

Jag har 10st betalningsanmärkningar som ligger i bagaget, där jag kämpat en längre tid med att bli skuldfri. Idag är jag skuldfri hos kronofogden, har bara csn och lån på ca 50 000kr som rullar på som det ska. jag får idag in ca 32,5k före skatt. Nyligen fick jag ett arv på 125k som jag vill investera i en bostadsrätt för att stärka min ekonomi/trygget.

Min sambo, inga anmärkningar, tjänar 33,5k före skatt, pluggar 25% och jobbar 75% så hon får ut ca 25k före skatt. hon pluggar i 10 månader till.

Vi vill ansöka om lånelöfte på ca 800k, (bostadsrätten kommer troligtvis bli lite billigare låt oss säga 650k-690k) där jag lägger in kontantinsatts på 125k. Är det möjligt att söka bolån och isåfall vad finns det för alternativ?

1. vi lånar hälften var, hon på swedbank / jag på någon 3-7% ränte bank som accepterar betalningsanmärkning. ( då min belåning endast blir 300k + kontantinsatsen, så kanske räntan inte blir så farlig i 2-3 år?

2. Hon lånar allt?

3. Hon lånar allt och jag står som medsökande sambo som betalar kontantinsatsen?

4. Jag står på lånet? hon blir borgenär eller Medlåntagare?

Hjälp, hur kan vi hantera detta på ett bra sätt? vart ska man vända sig? känns surt att sitta på 125k i 2-3år å inte kunna köpa bostad...

Du blandar dig och "bolaget" friskt. Betalningsanmärkningarna ligger på bolaget, alltså har du inte EF utan antagligen AB? Har du några anmärkningar privat? Äger du bolaget? Siffran angående din lön känns lite udda i så fall, eller har du under lång tid betalat samma lön till dig själv, trots bolagets uppenbara problem?
Citera
2022-05-25, 09:27
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du blandar dig och "bolaget" friskt. Betalningsanmärkningarna ligger på bolaget, alltså har du inte EF utan antagligen AB? Har du några anmärkningar privat? Äger du bolaget? Siffran angående din lön känns lite udda i så fall, eller har du under lång tid betalat samma lön till dig själv, trots bolagets uppenbara problem?

Inget bolag, tror ni läste fel?
Citera
2022-05-25, 13:23
  #20
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wackadoodle
Inget bolag, tror ni läste fel?

Haha, läste "bolaget", men ser nu att det står "i bagaget".. Jag får skylla på att jag uppenbarligen inte hade vaknat än, ber om ursäkt!
Citera
2022-05-25, 19:17
  #21
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wackadoodle
Hej på er!

Såhär ligger det till.

Jag har 10st betalningsanmärkningar som ligger i bagaget, där jag kämpat en längre tid med att bli skuldfri. Idag är jag skuldfri hos kronofogden, har bara csn och lån på ca 50 000kr som rullar på som det ska. jag får idag in ca 32,5k före skatt. Nyligen fick jag ett arv på 125k som jag vill investera i en bostadsrätt för att stärka min ekonomi/trygget.

Min sambo, inga anmärkningar, tjänar 33,5k före skatt, pluggar 25% och jobbar 75% så hon får ut ca 25k före skatt. hon pluggar i 10 månader till.

Vi vill ansöka om lånelöfte på ca 800k, (bostadsrätten kommer troligtvis bli lite billigare låt oss säga 650k-690k) där jag lägger in kontantinsatts på 125k. Är det möjligt att söka bolån och isåfall vad finns det för alternativ?

1. vi lånar hälften var, hon på swedbank / jag på någon 3-7% ränte bank som accepterar betalningsanmärkning. ( då min belåning endast blir 300k + kontantinsatsen, så kanske räntan inte blir så farlig i 2-3 år?

2. Hon lånar allt?

3. Hon lånar allt och jag står som medsökande sambo som betalar kontantinsatsen?

4. Jag står på lånet? hon blir borgenär eller Medlåntagare?

Hjälp, hur kan vi hantera detta på ett bra sätt? vart ska man vända sig? känns surt att sitta på 125k i 2-3år å inte kunna köpa bostad...

Innan ni går tillväga med köpet så bör ni skriva papper eftersom du går in med pengar till bostadsrätten. Skulle det hända något framöver att ni flyttar isär så kommer hon ha rätt till 50% av bostadens värde. Så tänk till innan ni slår till. Om du skiter i hur det blir så behöver du inte göra någonting.
Citera
2022-05-26, 07:51
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Innan ni går tillväga med köpet så bör ni skriva papper eftersom du går in med pengar till bostadsrätten. Skulle det hända något framöver att ni flyttar isär så kommer hon ha rätt till 50% av bostadens värde. Så tänk till innan ni slår till. Om du skiter i hur det blir så behöver du inte göra någonting.


Hon står på hela lånet och jag lånar ut kontantinsattsen till henne. sedan gör vi ett samboavtal som delar 50/50 på bostaden. Ingen tänker sticka. Kontantinsattsen kan vi reglera om 2-3 år genom att göra om bolånet, alternativt att vi lägger avtal på att dem pengarna är mina i ett samboavtal.

Någon som har invändningar på denna ide?
Citera
2022-05-26, 08:03
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Hon köper lägenheten med banklån du är inte inblandad , sen får hon väl ge dig en andel som gåva
om BRF godkänner det, en del tar kreditupplysning andra inte.
Om hon vägrar ge andel som gåva kan han inte kräva det heller och hon äger lyan 100%
Citera
2022-05-26, 13:57
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Om hon vägrar ge andel som gåva kan han inte kräva det heller och hon äger lyan 100%

Stämmer inte, se nedan citat

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Din flickvän köper ensam bostadsrätten. Eftersom bostadsrätten köps av er i syfte att bo i den gemensamt gäller sambolagen vilket innebär att du har rätt till 50% av lägenheten. Vill ni att fördelningen ska se annorlunda ut upprättar ni ett samboavtal.

Varför ska du göra det så komplicerat?
1. Hon köper lägenheten själv. Eftersom den köps i syfte att bo tillsammans har du rätt till 50% av den. Vill ni förtydliga det kan ni skriva ett enkelt standard samboavtal.
2. Du går in med dina pengar som kontantinsats,
3. Ni skriver ett skuldebrev där du är skyldig henne 50% av lägenhetens värde minus det du gått in med kontant.

Klart.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback