Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2022-05-25, 13:33
  #37
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeybeard
Ja relativt nyexad inom IT 😊

Men då ska du väl inte ha några problem i framtiden om du inte får en stroke eller ngt.
Citera
2022-05-25, 13:37
  #38
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeybeard
Hej,

Jag tar gärna emot tips och råd gällande min ekonomi samt input om mitt nuvarande upplägg.

Jag är 27 år, har inga barn och är samboende. Sambon går varje månad in med lika mycket som jag till hyra, el, vatten, mat, transport, bredband, gemensam buffert och gemensam resa.

Jag har, utöver CSN-lån, inga skulder och bor i hyresrätt. Sambon har liknande inkomst, båda fastanställda. Vi planerar att bilda familj inom två år. Jag har dessvärre inget sparande i överhuvudtaget sen innan. Kommer inte få ärva pengar i framtiden och har inga föräldrar, vänner eller syskon som kan stötta mig i en ekonomisk kris. Är orolig att jag missar något viktigt inför framtiden. Något jag bör tänka på långsiktigt? Kortsiktigt?

Inkomst 25.000 kr netto

Utgifter
Hyra, el,vatten, mat, transport och bredband: 6.750 kr
Utelunch: 2000 kr
Telefoni, musik : 190 kr
Försäkringar, fackavgift, A-kassa: 693 kr
Hälsovård, medicin: 500 kr
Träning, hobby: 1000 kr
Nöjen och shopping: 1000 kr
CSN-skuld: ca 1457 kr

Eget sparande:
Resor, sparkonto: 500 kr
Gåvor, sparkonto: 500 kr
Kortsiktig buffert, sparkonto: 1000 kr
Långsiktig buffert, LYSA: 1000 kr
Privat pensionssparande, LYSA: 4000 kr

Gemensamt sparande
Gemensam resa, sparkonto: 2000 kr
Gemensam buffert, sparkonto: 2000 kr


Tacksam för input från er.

1) Se till att skaffa barn på en gång, du börjar bli gammal.
2) Skit i pensionssparanden. Du blir blåst i vilket fall som helst, kommer inte finnas några pensionsfonder kvar om ett tag när inflationen är klar.

Skippa resandet och lägg pengarna på en bostad. Väx upp med andra ord. Du kommer få några hårda år framför dig, men det är de värda. Minst 3 barn, allt annat är skam.

Lycka till!
Citera
2022-05-25, 14:06
  #39
Medlem
Är du tvungen att käka utelunch för 2 000 kr? Hade väl varit trevligare att få ner den utgiften och lägga på ISK istället?
Citera
2022-05-25, 14:18
  #40
Medlem
50000 per månadr väl inte allra sämsta lönen, är väl vad en medelsvensson familj tjänar tror jag.
Citera
2022-05-25, 14:19
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Intressant, du vill alltså inte säkra framtiden för era barn och trots att du erkänner din ekonomiska sits så ska du ha ett barn som är den största utgiften som finns.

Barn kan vara oändligt stora utgifter, eller så kan de vara inga utgifter alls. Det beror helt på föräldrarnas val av livsstil.

Det du påstår ovan är helt enkelt lika korrekt som att säga att kokain är ett av de störst utgifterna som finns i livet. Ja, om man gör sådana val att lägga gigantiska belopp på kokain, annars inte.
Citera
2022-05-25, 14:52
  #42
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Barn kan vara oändligt stora utgifter, eller så kan de vara inga utgifter alls. Det beror helt på föräldrarnas val av livsstil.

Det du påstår ovan är helt enkelt lika korrekt som att säga att kokain är ett av de störst utgifterna som finns i livet. Ja, om man gör sådana val att lägga gigantiska belopp på kokain, annars inte.

Ja, och jag behöver inte beakta alla unika fall i när jag pratar om budget och siffror då barn i snitt kostar 126 840 kronor per år(0-18 räknat). Det är en adderad kostnad man inte undkommer, även om kokainexempelet var tramsigt för man kan lika gärna kan nolla utgiften, men försök nolla utgifter som barn, mat och sovplats ska vi se vad som händer.
__________________
Senast redigerad av maxatdunder 2022-05-25 kl. 14:54.
Citera
2022-05-25, 15:02
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Ja, och jag behöver inte beakta alla unika fall i när jag pratar om budget och siffror då barn i snitt kostar 126 840 kronor per år(0-18 räknat). Det är en adderad kostnad man inte undkommer, även om kokainexempelet var tramsigt för man kan lika gärna kan nolla utgiften, men försök nolla utgifter som barn, mat och sovplats ska vi se vad som händer.

Jaha du, var har du fått 126.840 kr ifrån?

En adderad kostnad av... vadå? Inte ett ord om det från dig. Förklara hur du menar att kostnader inte går att undkomma. Syftar du på att barnmat? Mat måste barn ha, går inte att undkomma? Det måste vara väldigt exklusiv sådan för att komma upp i över hundratusen per år.... de första åren kan ju barn tex ammas.... vad kostar bröstmjölk nu igen?

Din sista mening verkar antyda att 126.840 kr per år är barnets kostnad för mat, sovplats.... kan du utveckla detta?

Som jag skrev: barn kan kosta nära nog 0:- om året, om föräldrarna önskar det.
Citera
2022-05-25, 15:04
  #44
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Jaha du, var har du fått 126.840 kr ifrån?

En adderad kostnad av... vadå? Inte ett ord om det från dig. Förklara hur du menar att kostnader inte går att undkomma. Syftar du på att barnmat? Mat måste barn ha, går inte att undkomma? Det måste vara väldigt exklusiv sådan för att komma upp i över hundratusen per år.... de första åren kan ju barn tex ammas.... vad kostar bröstmjölk nu igen?

Din sista mening verkar antyda att 126.840 kr per år är barnets kostnad för mat, sovplats.... kan du utveckla detta?

Som jag skrev: barn kan kosta nära nog 0:- om året, om föräldrarna önskar det.

Herregud, och om en annan människa kan kosta 0 om året kan lika gärna du kosta 0 om du önskar det, gå och sov under en bro och leta sopor då. Verkligen seriös kille eller bara helt frånvarande från vad saker och ting kostar...

https://www.lansforsakringar.se/stoc...t-att-ha-barn/
__________________
Senast redigerad av maxatdunder 2022-05-25 kl. 15:10.
Citera
2022-05-25, 15:24
  #45
Medlem
nextdays avatar
På rak arm, utöver att dra ner på uteluncher, kan du amortera så lite som möjligt på CSN-lånet, Gå ur facket. A-kassa räcker. Se över om du är överförsäkrad. Gå ur svenska kyrkan om du är medlem.
Jag vet inte vad som ingår i Hälsovård, medicin-kategorin men 500kr låter mycket. Har vi inte högkostnadsskydd? Använd friskvårdsbidrag.

I övrigt sparar du 11,000kr per månaden i din budget vilket är långt mycket mer än medelsvensken.
2000kr spar till resor i månaden låter mycket. Reser du för 24,000 per år och sambon lika så?

Citat:
Ursprungligen postat av whiskeybeard
Känner mig så kass nu. Borde kanske bjuda på en utemiddag en kväll. Men det är ju så jävla dyrt. Två finmiddagar på restaurang i månaden motsvarar ju uteluncher för hela månaden liksom...
Behöver ju inte vara den dyraste restaurangen och inte heller 2 gånger i månaden.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback