Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-05-26, 00:54
  #25
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janejja
Det slog mig inte att kolla det gamla anställningsavtalet innan frågan kom. Men tack för otrevligheten Riktigt uppfriskande en natt som denna!
Självklart, varför kolla när man an lyssna på folk här som inte heller kan googla.
Men som du ser gjorde jag det åt dig, och ja, du kan ta ut den i förtid, som du undrade.
Varsågod.

Faktum är att jag tror det vore klokt, arbetslivet behöver nog inte dig, alls.
Citera
2022-05-26, 00:56
  #26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Och google eller liknande var ingen hjälp heller?
https://www.unionen.se/rad-och-stod/...tepension-itp1

Jag sade ju ändå att jag killgissade, ni andra idioter sprider ju bara osanningar.

OM det nu är Unionen som TS har som fack.
Unionen är väl det som egentligen heter PTK? (Orkar inte googla nu).
Privattjänstemannakartellen. (PTK).
Citera
2022-05-26, 00:58
  #27
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
OM det nu är Unionen som TS har som fack.
Unionen är väl det som egentligen heter PTK? (Orkar inte googla nu).
Privattjänstemannakartellen. (PTK).
Nej, det spelar ingen roll vilket fack man har, eller inte har. Har man en ITP1 tjänstepension gäller det jag länkade.
Den har inget med facket att göra.

Sprid inte mer missförstånd hos en vilesn själ nu, plz ...
Citera
2022-05-26, 00:58
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Självklart, varför kolla när man an lyssna på folk här som inte heller kan googla.
Men som du ser gjorde jag det åt dig, och ja, du kan ta ut den i förtid, som du undrade.
Varsågod.

Faktum är att jag tror det vore klokt, arbetslivet behöver nog inte dig, alls.

Ja, jag kan ta ut den om 16 år, vid 55 års ålder. Inte riktigt vad jag frågade om iof.

Med tanke på mitt arbete så är jag tämligen säker på att jag fyller en rätt större funktion än du gör. Men hey, hjälper det ditt ego att vara otrevlig på internet.com så är det ju fritt fram.

Lycka till!
Citera
2022-05-26, 01:06
  #29
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janejja
Ja, jag kan ta ut den om 16 år, vid 55 års ålder. Inte riktigt vad jag frågade om iof.

Med tanke på mitt arbete så är jag tämligen säker på att jag fyller en rätt större funktion än du gör. Men hey, hjälper det ditt ego att vara otrevlig på internet.com så är det ju fritt fram.

Lycka till!
Du frågade om du kan ta ut den när du vill, jag länkade till reglerna om när du kan ta ut den.
Du gillar inte det?
Synd.
Återgå till din 'rätt större funktion' i sexton år till så tar jag ut min pension innan året tagit slut.
Enjoy

Tio papp i tjänstepension, wow ... om sexton är kan den vara närmre tjugo, kan räcka till snus, ändå.
Citera
2022-05-26, 02:20
  #30
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RysktTrollkonto
Du kan ta ut det bär du så önskar.

Som yrkesverksam sparekonom brukar jag rekommendera att man tar ut hela beloppet innan 45 års ålder. I de flesta fall är detta mycket förmånligt med avseende på inflation och generell värdeminskning.
Idiot.
Vitsen med pensionsförsäkring är att ha det senare.
Inte att konsumera nu.
Citera
2022-05-26, 02:23
  #31
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RysktTrollkonto
Det är ett alternativ, ja. Annars rekommenderar jag att helt enkelt använda pengarna till konsumtion. Som man brukar säga: en hundralapp är värd hundra kronor idag, men bara nittio om ett år. Lika bra att bränna pengarna direkt. Som sagt. Inflation och sånt.
Skulle be dig att tala med din chef om ett önskemål från din sida att bli omplacerad till en befattning som bättre avspeglar din kompetens.
Ta vaktmästarjobbet om det är ledigt och stanna i källaren hela dagen så kunderna slipper se dig.
Citera
2022-05-26, 02:47
  #32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nej, det spelar ingen roll vilket fack man har, eller inte har. Har man en ITP1 tjänstepension gäller det jag länkade.
Den har inget med facket att göra.

Sprid inte mer missförstånd hos en vilesn själ nu, plz ...

Diffar lite på efterlevandeskydd och sånt beroende på fack. Men har nog ingen betydelse för TS. Man kan inte få ut pengarna i förväg.
Citera
2022-05-26, 07:16
  #33
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RysktTrollkonto
Finns inga sådana regler. Det faller på sin egen orimlighet.

Det gör det visst, din korkade idiot. Reglerat i Inkomstskattelagen. Tidigast från 55 års ålder och kortast utbetalningd 5 år (alternativt 3 år om slutbetalt senast vid 65 års ålder). Samma regler gäller för privata pensionsförsäkringar.

Ts, du kan återköpa (lösa ut och skatta fram) din tjänstepension då värdet understiger motsvarande 1 prisbasbelopp. Kontakta ditt försäkringsbolag så hjälper dem dig. Var beredd på att den arbetsgivare som tecknade försäkringen åt dig kommer behöver signera och godkänna återköpet.
Citera
2022-05-26, 10:57
  #34
Medlem
Man kan inte ta ut tjänstepension innan 55. Finns en anledning för detta. Många Svenskar kan inte hantera pengar och då börjat plocka ut tidigare för att köpa skit. Sedan så finns inget kvar vid pensionen.
Citera
2022-05-26, 13:03
  #35
Medlem
RysktTrollkontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vitsen med pensionsförsäkring är att ha det senare.
Inte att konsumera nu.
Frågan gäller tjänstepension, inte pensionsförsäkring. Läs rubriken innan du uttalar dig!
Citera
2022-05-26, 16:32
  #36
Medlem
Tjänstepension är något du får inbetalt avd din arbetsgivare utöver lön och arbetsgivaravgift (allmänna pension). Pengarna sätts in i traditionell försäkring eller fondförsäkring som du kan placera i fonder. Som namnet heter så kan du ta ut pengarna när du närmar dig pensionen.

Rekommenderar att man lägger tid i tjänstepension då du kan aktivt placera dem i fonder och låta den växa större än din pension.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback