Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-05-28, 16:03
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
tack. Nej jag tar det inte som. Kritik.. Ska lära mig detta.... Det är ju helt knasigt att jag inte kan det. Tack och kram

Jag kanske inte ska säg så mycket själv Såg nu att jag snubblade på tangentbordet själv 100x0,05 är såklart 5 (inte 95 som jag skrev).

Kram själv och grattis till ett superlågt bolån !
Citera
2022-05-28, 16:08
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Alltså. Du måste trolla.

Man kan inte ha ett ”bolån” som du kallar det utan att veta sin ränta och kunna räkna på det?

Är det lyxfällan nästa för dig ? Antar det
Nej defenetivt inte lyxfällan.. Har det nog alldes för bra för det... Kram
Citera
2022-05-28, 18:16
  #15
Medlem
Det här luktar skitsnack på långa vägar, finns inte en bank i hela landet som skulle prata lån med kund utan att nämna månadsbetalning.
Och en ränta på 1,85% idag är också lika mycket skitsnack.
Snarare något likt Klarna.
Om Riksbanken gått ut med att reporäntan troligen kommer ligga på 1.5% redan i April 2023 så finns det inte en chans Bea då du kommer betala bankens marginal.

Oerhört nyfiken på att veta sanningen dock.
Citera
2022-05-28, 18:29
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Får jag ställa en fråga (utan att vara otrevlig), men vet du inte hur man räknar procent ?

Tänk att "procent" är lika med "en hundradel", alltså tar du (för att göra det enkelt) om du vill räkna ut 5% rabatt på något som kostar 100 kr och skriver 100x0,05 = 5 (din rabatt är 5 kr och du ska betala 95 kr).

I ditt exempel :

290000x0,0185=5365
och sedan 5365x0,3=skatteavdraget 30%
5365-skatteavdraget = Det du ska betala netto

Se inte detta som kritik, utan som en hjälp för dig framöver !

Otroligt många i detta land som inte vet vad ränta är och hur man räknar. Annars hade inte lån med räntor över 100% existerat men folk tar dessa lån då dem inte fattar hur mkt dem i slutändan kommer betalat.
Citera
2022-05-28, 19:39
  #17
Medlem
Har ett nästan liknande bolån som dig och så här ser mitt ut.

Skuld ca 300 000kr
Ränta 1,760%
Ränterabatt 0,030%
Amortering ca 560kr
Räntebelopp ca 484kr

Detta är på ett ungefär, lämnar inte ut exakta uppgifter.

Räntan kommer dock gå upp i juli för min del då det var dags att binda upp det igen, kommer eventuellt ha turen att kunna slutbetala bolånet då


Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
290k? du får ju inte en städskrubb i fiskis för dom pengarna. du måste prata om 2.9 miljoner va?
Alla bor inte i Stockholm, finns de som bor på andra platser i landet där lägenheterna inte kostar multum.
Betalade själv 400k för en nyrenoverad 4a.
__________________
Senast redigerad av MickelMan 2022-05-28 kl. 19:43.
Citera
2022-05-28, 20:07
  #18
Medlem
Bankdosas avatar
Jag har lån på 400k och betalar strax under 500kr/månad i ränta.
Så du borde ligga där någonstans också om du betalar listränta.
Citera
2022-05-28, 20:07
  #19
Medlem
dayweeds avatar
Det är ju ändå lite roligt "Vad blir månadskostnaden?" Har du inte gått igenom det med din bank när du fick lånet?

Läste någon artikel för ett tag sen att unga frågar på internet om ekonomi. Det är precis det du gör. Såååå mycket enklare eller hur än att ringa sin bank eller anhörig om hur det ligger till.

Ringa kan man ju inte göra idag, sånt är läskigt! Bättre att starta en tråd på Flashback om det.
Ja jävlar. Lycka till med lånet.
Citera
2022-05-28, 20:44
  #20
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Ja herrejävlar. Själv satt man i timtals och räknade på sitt bolån och hur många delar det skulle delas upp på, vilken storlek varje del skulle ha med vilka räntenivåer, påverkan i olika scenarier med framtida räntehöjningar, vilka delar som skulle amorteras, när och med hur mycket (om ens något) fram och tillbaka tills papperna blev fulla med siffror och frugan kommer förbi och gnäller och knappar in allt i Excell istället och kommer då fram till helt andra siffror och så vidare tills man blir vimmelkantig och bara vill bo i en jordkula i skogen.

Visst, det var inga 300", men man får ju ändå intrycket av att TS inte lever i samma universum som en själv.
Citera
2022-05-28, 22:02
  #21
Medlem
Till er som undrar... Ja jag borde vetat detta. Med räänte kostnaderMen ställde en fråga här och fick bra svar. Jag betalade i en stor summa häromdagen och det blev ca 290 tusen kvar av bolånet.. Och mannen jag pratade med på banken gav ett konstigt svar ang lånet.... Jag är en ganska normal tjej. Och är långt ifrån lyxfällan
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback