Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-18, 17:30
  #373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ooohno
Då hade jag ju förstått det, även om det känns simpelt. Men ful är jag inte, tvärtom ser jag bra ut. Visst, jag är ju 39 och har fått 3 barn, men jag är naturligt vacker och tar hand om min kropp. Har en bättre fysik nu än när jag var 30.

Ingen man orkar med tjafs så som du beskriver det, oavsett vad man får för att rida ut det.

De här som tycker du låter som en drömtjej är troligen såna feta gubbar som lägger ut avklädda selfies med pussmunnar på Tinder.

Ändra ditt beteende och väx upp… visa respekt.
Citera
2022-10-18, 18:12
  #374
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NerdCharlie
Detta som tjejen har kallas PMDD
"

Det är ganska få som får den diagnosen, och anledningen är att det oftast är fråga om andra ångestproblem som triggas eller förvärras av hormonella svängningar. En person med Aspgerger kan t ex ha svårt att uthärda eller vänja sig vid PMS, och samma sak om man har borderlineproblematik. Att man får en PMDD-diagnos handlar oftast om att man i första hand sökt hjälp hos en gynekolog, och inte fått någon psykiatrisk vård/utvärdering i övrigt. Om man får det, så brukar det nästan alltid landa i en annan diagnos.
Citera
2022-10-18, 18:25
  #375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är ganska få som får den diagnosen, och anledningen är att det oftast är fråga om andra ångestproblem som triggas eller förvärras av hormonella svängningar. En person med Aspgerger kan t ex ha svårt att uthärda eller vänja sig vid PMS, och samma sak om man har borderlineproblematik. Att man får en PMDD-diagnos handlar oftast om att man i första hand sökt hjälp hos en gynekolog, och inte fått någon psykiatrisk vård/utvärdering i övrigt. Om man får det, så brukar det nästan alltid landa i en annan diagnos.
Nu ska vi se här. Du menar att diagnosen PMDD sällan sätts och istället är diagnosen ofta underliggande psykisk ohälsa och ofta i kombination med grav Asperger eller Borderlinestörning som gör att beteendet sker vid mensen ? Jaha ja så kan det vara.
Jag har alltid trott det var solklar PMDD för det beter sig på exakt samma sätt i mitt tycker som hobbyläkare.
Psykisk ohälsa i kombination med Borderlinestörning. jaha ja.
Citera
2022-10-18, 18:35
  #376
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NerdCharlie
Nu ska vi se här. Du menar att diagnosen PMDD sällan sätts och istället är diagnosen ofta underliggande psykisk ohälsa och ofta i kombination med grav Asperger eller Borderlinestörning som gör att beteendet sker vid mensen ? Jaha ja så kan det vara.
Jag har alltid trott det var solklar PMDD för det beter sig på exakt samma sätt i mitt tycker som hobbyläkare.
Psykisk ohälsa i kombination med Borderlinestörning. jaha ja.

Nej, inte i kombination. Det var två exempel på tillstånd där man är extra känslig för jobbiga grejer.
Den fetade meningen är obegriplig. Vad menar du?
Citera
2022-10-18, 19:13
  #377
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är ganska få som får den diagnosen, och anledningen är att det oftast är fråga om andra ångestproblem som triggas eller förvärras av hormonella svängningar. En person med Aspgerger kan t ex ha svårt att uthärda eller vänja sig vid PMS, och samma sak om man har borderlineproblematik. Att man får en PMDD-diagnos handlar oftast om att man i första hand sökt hjälp hos en gynekolog, och inte fått någon psykiatrisk vård/utvärdering i övrigt. Om man får det, så brukar det nästan alltid landa i en annan diagnos.
Du som brukar vara vettig att fråga.

Vad är PMDD?

Jag är kvinna ( 56 år) och jag har aldrig hört talas om den diagnosen.
Citera
2022-10-18, 19:41
  #378
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag är kvinna ( 56 år) och jag har aldrig hört talas om den diagnosen.

Det är för att nästan ingen i Sverige får den.
Citera
2022-10-18, 19:47
  #379
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är för att nästan ingen i Sverige får den.
Vad är det för diagnos?
Vad omfattar den och innebär den?
Citera
2022-10-18, 19:57
  #380
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad är det för diagnos?
Vad omfattar den och innebär den?

PMDD är "Premenstrual dysphoric disorder".
Symtomen är att man under PMS får t ex:

Nedstämdhet
Irritabilitet
Humörsvängningar/affektlabilitet
Ångest/oro
Minskat intresse för dagliga aktiviteter
Koncentrationssvårigheter
Trötthet/minskad energi
Aptitförändring/sötsug
Sömnstörning
Känsla av kontrollförlust
Bröstspänning/-svullnad

Det står i DSM-V att symtomen kan förvärras av stress också.

Det är som sagt var, den diagnos som en gynekolog landar i när en person är ovanligt påverkad av sin PMS, och man inte vill remittera vidare till psykiatrin.
Det är lite som att många ångestsjuka får IBS-diagnos, om de sökt hjälp vid för sin oro via en mag- tarmklinik. De kommer förstås fokusera på magen, på samma sätt som gynekologen kommer fokusera på mensen.
Citera
2022-10-18, 20:24
  #381
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
PMDD är "Premenstrual dysphoric disorder".
Symtomen är att man under PMS får t ex:

Nedstämdhet
Irritabilitet
Humörsvängningar/affektlabilitet
Ångest/oro
Minskat intresse för dagliga aktiviteter
Koncentrationssvårigheter
Trötthet/minskad energi
Aptitförändring/sötsug
Sömnstörning
Känsla av kontrollförlust
Bröstspänning/-svullnad

Det står i DSM-V att symtomen kan förvärras av stress också.

Det är som sagt var, den diagnos som en gynekolog landar i när en person är ovanligt påverkad av sin PMS, och man inte vill remittera vidare till psykiatrin.
Det är lite som att många ångestsjuka får IBS-diagnos, om de sökt hjälp vid för sin oro via en mag- tarmklinik. De kommer förstås fokusera på magen, på samma sätt som gynekologen kommer fokusera på mensen.
Ok - tack.

Det ser för mig ut som PMS eller klimakteriebesvär ... Jag förstår att tanken är att det kanske är värre ändå (män som sätter kriterierna har ju och kommer aldrig uppleva vare sig PMS eller Klimakterie)

Jag tror inte på att det finns en psykiatrisk diagnos för detta, eller att psykiatrin har något att tillföra -- om du tror det, vilken diagnos tror du skulle vara den riktiga?

Eller är det bara tanken på att kvinnan borde hantera sina symptom inom psykiatrin som du är ute efter?
Citera
2022-10-18, 21:40
  #382
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Eller är det bara tanken på att kvinnan borde hantera sina symptom inom psykiatrin som du är ute efter?

Nej, det är tanken på att vilken diagnos du får, beror på var du söker hjälp för dina besvär. Det är samma sak för män också. En massa män med t ex odiagnostiserad autism eller ADHD har fått diffusa smärtdiagnoser. De är smärtkänsliga, och så söker de hjälp för smärtan. När läkaren lite fint frågar om de har andra besvär, så blir de snea; "Det är ju min värk jag söker för!". Och så blir det ingen vidare utredning, och ingen remiss till psyk.

Har aldrig i mitt liv hört talas om någon som remitterats från psykiatrin till gynekologen, och som fått diagnosen PMDD. Tvärtom däremot, det är inte helt ovanligt.
Det säger sig självt att det inte finns en särskild sorts PMS som gör att man vill ta livet av sig. Det är en särskild sorts människas reaktion på PMS.
Citera
2022-10-18, 22:13
  #383
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Nej, det är tanken på att vilken diagnos du får, beror på var du söker hjälp för dina besvär. Det är samma sak för män också. En massa män med t ex odiagnostiserad autism eller ADHD har fått diffusa smärtdiagnoser. De är smärtkänsliga, och så söker de hjälp för smärtan. När läkaren lite fint frågar om de har andra besvär, så blir de snea; "Det är ju min värk jag söker för!". Och så blir det ingen vidare utredning, och ingen remiss till psyk.

Har aldrig i mitt liv hört talas om någon som remitterats från psykiatrin till gynekologen, och som fått diagnosen PMDD. Tvärtom däremot, det är inte helt ovanligt.
Det säger sig självt att det inte finns en särskild sorts PMS som gör att man vill ta livet av sig. Det är en särskild sorts människas reaktion på PMS.
Ok . då fattar jag och håller med - dock med förbehållet att det inte behöver vara en särskild sorts människa, utan en människa som aldrig tidigare behövt axla svårigheten som kan mäta sig med besvären.
Jag är en särskild sorts människa som försökt ta livet av mig många gånger tidigare - men efter några lugna år så är inte klimakteriet något som får mig över gränsen ... fast jag förstår dem som hamnar där -- för klimakteriet är ett helvete både fysiskt och psykiskt som jag aldrig ens kunde tänka mig ...Min tid i helvetet är inte över än --- men att hålla mig på rätt sida och inga självmordsförsök har jag bestämt mig för..
Citera
2022-10-19, 09:40
  #384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ooohno
Behöver en mans input här. Jag ser bra ut, är för det mesta glad, tränar flera gympass i veckan, tar hand om min kropp, tjänar enorma summor och försörjer hela familjen med 3 barn (inkl. min man som gör vad han vill om dagarna). Vi hänger mycket tillsammans, gillar samma saker, är bästa vännner. Jag älskar sex och njuter av allt möjligt tillsammans med min man. Jag klär ut mig, är lekfull och ställer upp på allt. Men ibland blir jag förbannad och då är jag jävligt trist. En gång varannan månad kanske. Vi bråkar. Skriker på varann. Jag skriker mest. vi säger dumma saker. Jag glömmer dem så fort vi är vänner. Han drar med sig det jag sagt i flera veckor. Är sårad. Vill att jag ska krypa för honom.

Nu hotar han med att lämna. Hade ni lämnat pga. bråk? Vill man hellre ha det lugnt och skönt och jävligt trist? Kanske överskattar jag hur mycket fördelarna spelar in. Lugnet är kanske viktigare än fantastiska avsugningar en gång i veckan och obegränsat med pengar?

Utifrån vad du skriver så låter han som ett okänsligt svin. Jobbar han inte? Och gnäller oavsett och hotar med att lämna? Är han din trofé man eller vad är grejen?

Parterapi eller säg till honom att vill han lämma så varsågod.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback